هرگاه زمان اسباب کشی و بسته بندی وسایل فرا می‌رسد، مسئله‌ای که ذهن همه را به خود مشغول می‌کند، نحوه بسته‌بندی و چیدمان وسایل در کارتن‌ها است. اینکه بدانیم در زمان حمل و نقل، وسایل را چطور بسته‌بندی کنیم، از اهمیت زیادی برخوردار است. این موضوع بسیاری از استرس‌های جابجایی را از بین می‌برد و نگرانی بابت شکسته شدن یا آسیب دیدن وسایل در طول انجام باربری را کم می‌کند.

با توجه به اینکه بسته‌بندی اثاثیه منزل نیاز به مهارت و رعایت یکسری اصول ویژه دارد و باید اطلاعاتی درباره ویژگی های بسته بندی مناسب کالاها را بدانید، پیشنهاد می‌کنیم ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید تا مهم‌ترین نکات مراحل بسته‌بندی و جابجایی اثاثیه را برای شما شرح دهیم.

 

وسایل مورد نیاز برای بسته‌بندی و حمل و نقل اثاثیه

 مطمئنا برای اینکه هر کاری به بهترین شیوه خود انجام شود، به امکاناتی مناسب و تخصصی نیاز است. جابجایی و اسباب‌کشی از اقداماتی است که هر فرد، حداقل یک بار در طول عمر خود آن را تجربه می‌کند. این فرآیند، پروسه‌ای سخت و طاقت‌فرسا بوده و اگر قبل از انجام آن آمادگی‌های لازم صورت نگیرد، نتایج ناخوشایندی مثل آسیب دیدن یا شکسته شدن وسایل به بار می‌آید. با این حال، با رعایت برخی نکات می‌توان از این آسیب‌های اساسی جلوگیری کرد و سلامت اثاثیه را تا حد زیادی تضمین نمود.

 اگر شما هم به زودی قرار است وسایل خود را به مکان دیگری انتقال دهید، به وسایل و تجهیزاتی برای این کار نیاز دارید. استفاده از تجهیزات مناسب حمل و نقل، علاوه بر اینکه باعث سالم ماندن وسیله‌ها می‌شود، حمل آن‌ها را نیز راحت‌تر می‌کند. از جمله وسایلی که برای این کار نیاز است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارتن بسته بندی
  • استرچ رپ_ بابل رپ
  • چسب
  • ماژیک رنگی و برچسب
  • ساک‌های زیپ‌دار

در توضیح استرچ رپ باید گفت که این وسایل نوعی پلاستیک با خاصیت کشسانی هستند و برای جلوگیری از آسیب دیدن و ایجاد خط و خش بر روی وسایل بزرگ نظیر مبلمان به کار می‌روند. بابل رپ نیز همان نایلون حبابدار است که برای جلوگیری از صدمه دیدن لوازم، به‌خصوص لوازم حساس و شکستنی، کاربرد دارد.

 

سفارش آنلاین کارتن

 

 مراحل بسته‌بندی وسایل برای حمل و نقل

بسیار مهم است که بسته‌بندی اثاثیه را به روزهای آخر موکول نکنید؛ زیرا هر چقدر به روز اسباب‌کشی نزدیک‌تر می‌شوید، به همان نسبت دغدغه‌ها و کارهای شما نیز بیشتر می‌شود و بنابراین امکان دارد که به منظور انجام سریع‌تر کارهای خود، برخی از موارد ایمنی را نادیده بگیرید. حتی ممکن است بسیاری از وسایل را فراموش کنید یا به دلیل بسته‌بندی نادرست، در طول جابجایی به آن‌ها صدمه بزنید. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا تمام نکات لازم برای داشتن یک حمل و نقل و باربری ایده‌آل و همچنین وسایل مورد نیاز جهت اسباب کشی را به شما آموزش دهیم.

  • یک لیست کامل از تمام اثاثیه آماده کنید

لطفاً شتاب‌زده عمل نکنید. هنوز زمان آن نرسیده است که به سراغ وسایل بروید. برنامه‌ریزی قبل از انجام هر کاری، استرس حین کار را کاهش می‌دهد و شما را از سرگردانی و بلاتکلیفی بیرون می‌آورد. پس حتما قبل از بسته‌بندی اثاثیه، یک لیست از کارهایی که قرار است انجام دهید و وسایلی که نیاز دارید، آماده کنید.

  • وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنید

بعد از اینکه لیست شما آماده شد، نوبت به تهیه وسایل مورد نیاز می‌رسد. مطمئنا برای اینکه یک جابجایی مطمئن و ایمن داشته باشید، به وسایلی نظیر کارتن‌های بسته‌بندی محکم، ماژیک، سلفون، چسب نواری پهن، برچسب، نایلون حبابدار و ضربه‌گیرهایی مثل روزنامه و پارچه نیاز خواهید داشت.

 کارتن‌های بسته‌بندی: این کارتن‌ها در سایز‌های متنوعی تولید می‌شوند. سایز کوچک آن با ابعاد 50×30×35 سانتی‌متر، برای بسته‌بندی وسایلی مثل چینی، کریستال، کتاب و مجسمه مناسب است. کارتن‌های متوسط دارای ابعاد 40×60×50 سانتی‌متر هستند و می‌توانید از آن‌ها برای بسته‌بندی وسایل برقی آشپزخانه و ... استفاده نمایید. کارتن‌های بزرگ هم با ابعاد 70×50×40 سانتی‌متر برای بسته‌بندی البسه، ظروف پلاستیکی، قابلمه‌ها و ... کاربرد دارند.

کارتن بسته بندی

 چسب نواری پهن: یکی دیگر از لوازم بسیار ضروری در هنگام اسباب‌کشی، چسب نواری پهن است. این چسب باید از چسبندگی و ضخامت مناسب برخوردار باشد تا در حین فرآیند حمل و نقل، باز نشود.

 بابل رپ یا پلاستیک حبابدار: این وسایل برای محافظت از ظروف برقی آشپزخانه نظیر ماشین لباسشویی، یخچال فریزر و تلویزیون استفاده می‌شوند.

 دستگاه چسب‌کش: برای بسته‌بندی بهتر کارتن‌ها می‌توانید از دستگاه چسب‌کش استفاده کنید. دسته این دستگاه باعث می‌شود که کار با آن راحت‌تر انجام شود.

 سلفون و استرچ رپ: سلفون و استرچ رپ برای حفاظت از وسایل چوبی نظیر مبلمان، سرویس خواب، میز ناهار‌خوری و ... کاربرد دارند.

  کاغذ‌ها و روزنامه‌ها: کاغذ، روزنامه و پارچه برای پیچیدن و محافظت از ظرف‌های شکستنی به کار می‌رود.

 ساک‌های زیپ‌دار: ساک‌های زیپ‌دار مناسب جمع کردن البسه و رختخواب‌ها هستند.

 

  • وسایل را به دقت در کارتن‌های مخصوص به خودشان بچینید

 بعد از تهیه کارتن‌ها با ابعاد مختلف، وسایل را بر اساس چک‌ لیستی که از قبل آماده کرده بودید، به دقت در کارتن‌های مخصوص بچینید. نحوه قرار دادن این وسایل، به خصوص وسایل حساس و شکستنی، به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به آن‌ها در حین جابجایی، اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین سعی کنید فضاهای خالی داخل کارتن‌ها را به طور کامل با ضربه‌گیرهای مثل کاغذ و پارچه پر کنید و دور وسایل شکستنی نایلون حبابدار یا روزنامه بپیچید.

 اکثر وسایل شکستنی مربوط به آشپزخانه هستند و این بخش از خانه، زیر‌مجموعه‌ها و دسته‌های بیشتری از وسایل حساس را شامل می‌شود. لیوان‌های شیشه‌ای، بشقاب‌های چینی و ... به نوعی جزو ظریف‌ترین وسایل به شمار می‌روند و بیشتر از اثاثیه دیگر به مراقبت نیاز دارند. به علاوه، بسته‌بندی لوازم شکستنی یک امر تخصصی بوده و نیاز به مهارت و تجربه خاصی دارد؛ بنابراین اگر خودتان قرار است این کار را انجام دهید، حتما به نکاتی که در ادامه ذکر می‌شود، توجه کنید.

 

وسایل لازم برای بسته بندی

 

  • تهیه کارتن‌هایی با ابعاد مناسب با وسایل

هرگز تعداد زیادی از وسایل شکستنی را در یک کارتن بزرگ قرار ندهید. این کار هم کارتن را سنگین می‌کند و هم ریسک شکستن وسایل را بالا می‌برد. کارتن‌هایی با سایز‌های متنوع آماده کرده و هر وسیله را مطابق با ابعادی که دارد، در کارتن مناسب آن جاگیر کنید. در فضاهای خالی هم کاغذ یا پارچه‌های نرم قرار دهید.

کارتن وسایل شکستنی باید بسیار محکم و مقاوم باشد و به خوبی چسب زده شود. با چسب‌های پهن و مخصوص بسته‌بندی، کف کارتن و کناره‌های آن را کاملا محکم کنید و سپس وسایل را در جعبه بچینید. توصیه می‌شود حتماً از نایلون حبابدار یا بابل رپ، در بین وسایل استفاده نمایید تا محتویات موجود در کارتن به هم برخورد نکنند و دچار شکستگی نشوند.

قرار دادن نایلون حبابدار در کف کارتن نیز باعث می‌شود تا هنگام گذاشتن جعبه بر روی زمین، فشاری به وسایل داخل جعبه وارد نشود. در نهایت، عنوان مربوط به محتویات داخل کارتن را با برچسب مشخص نمایید.

  • قبل از بلند کردن کارتن‌ها، آن‌ها را به دقت بررسی نمایید

پیش از اینکه کارتن‌ها را از جای خود بلند کنید، از محکم بودن اتصالات آن‌ها مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، لازم است که از قبل، کف کارتن و کناره‌های آن را به خوبی چسب بزنید و درب کارتن را نیز کاملا محکم کنید. این کار با استفاده از چسب پهن با‌کیفیت، امکان‌پذیر خواهد بود.

  • انتخاب مکانی مناسب و دور از رفت و آمد، برای بسته‌بندی لوازم شکستنی

 قبل از چیدن وسایل شکستنی در کارتن‌ها، ابتدا باید مکانی خلوت با رفت و آمد کم را برای آن‌ها انتخاب نمایید. میز ناهارخوری و قسمت‌های خلوت پذیرایی گزینه‌های مناسبی برای این کار هستند.

 

کارتن برای جا به جایی وسایل

 

  • هنگام جابجایی وسایل گران‌قیمت و مهم بسیار دقت کنید

جواهرات بخش مهمی از دارایی‌ها و علایق ما هستند. بسیاری از این وسایل از نظر مادی و معنوی ارزش زیادی دارند و ما به هیچ وجه دوست نداریم آن‌ها را هنگام اسباب‌کشی از دست بدهیم. اما نحوه صحیح و روش اصولی برای بسته‌بندی و جابجایی جواهرات چگونه است؟ قطعاً جعبه جواهرات، بهترین بسته‌بندی برای این وسایل خواهد بود.

با این حال، دقت کنید که در طول جابجایی، این جعبه‌ها را همواره نزد خودتان نگه دارید و به دیگران نسپارید. مثلاً می‌توانید جعبه و بسته‌بندی چنین اشیاء گران‌قیمتی را در کیف شخصی خود قرار داده و با خودروی شخصی‌تان به مکان مورد نظر انتقال دهید.

  • جعبه‌ها را بیش از حد سنگین نکنید

 پر کردن جعبه‌ها بیش از حد مجاز و بالاتر از اندازه نرمال جعبه، فرآیند حمل و نقل را با مشکل روبرو می‌کند و احتمال آسیب‌پذیری اثاثیه را بالا می‌برد. علاوه بر این، توصیه می‌شود که هنگام بسته‌بندی، ابتدا وسایل سنگین را در پایین جعبه بچینید و سپس روی آن را با اشیاء سبک‌تر پر کنید.

  • وسایل را شل بسته‌بندی نکنید

در حالی که استاندارد این است که جعبه‌ها بیش از اندازه سنگین نشوند؛ اما نباید وسایل درون کارتن بسته‌بندی در جای خود آزاد باشند و تکان بخورند. برای محکم‌سازی می‌توانید کاغذهای بسته‌بندی یا باطله را بین فضاهای خالی جعبه‌ها قرار دهید.

  • حتما روی جعبه‌ها را برچسب بزنید

 حتما روی کارتن‌ها با برچسب قید کنید که محتوای داخل کارتن مربوط به کدام قسمت است. این کار هنگام باز کردن وسایل در مکان جدید، کمک بسیاری به شما خواهد کرد.

 

کلام آخر

 در این مطلب از پاکتچی اطلاعاتی را در خصوص بسته‌بندی وسایل برای فرآیند حمل و نقل در اختیار شما قرار دادیم. همان‌طور که متوجه شدید، انتخاب کارتن مناسب برای جابجایی وسایل و شیوه درست بسته‌بندی آن بسیار اهمیت دارد. در مجموعه پاکتچی انواع کارتن های بسته بندی و اسباب کشی با کیفیت بالا و قیمت مقرون‌به‌صرفه تولید می‌شوند. در صورت تهیه این کارتن‌ها، از خسارت‌های احتمالی به وجود آمده در روند اسباب‌کشی جلوگیری به عمل آورده و یک جابجایی مطمئن و امن را تجربه خواهید کرد.

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید