کارتن‌ها پوشش‌هایی مقوایی هستند که جهت حفاظت از محصولات بسته‌بندی استفاده می‌شوند. امروزه با پیشرفت فناوری، جعبه‌های مختلفی را توسط دستگاه‌های جعبه‌سازی می‌سازند. در واقع با انواع دستگاه کارتن سازی می‌توان صد مدل کارتن گوناگون تولید کرد؛ تجهیزاتی که با سرعت بالا هر نوع کارتنی را می‌سازند و با حداکثر بازده کار می‌کنند. در این مطلب از پاکتچی قصد داریم در مورد دستگاه‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی خط تولید کارتن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

 

برای سفارش خرید کارتن پستی در سایزهای مختلف کلیک کنید.

 

خط تولید کارتن

قبل از معرفی انواع دستگاه‌های مورد نیاز در خط تولید کارتن، بهتر است کمی با فرایند تولید کارتن در صنعت کارتن سازی آشنا شوید. ورق‌هایی که در تولید کارتن مورد استفاده قرار می‌گیرند، از رول کاغذ تولید شده‌اند. این ورق‌ها با توجه به نیاز بازار در شکل‌ها و قالب‌های مختلفی بسته‌بندی می‌شوند. کاغذ کارتن پایه سلولزی دارد و معمولاً از سه تا پنج لایه تشکیل شده است.

 کارتن‌ها بسته به نوع دستگاه کارتن سازی، در دو نوع عادی و مدل‌دار تولید می‌شوند. کارتن‌های عادی که ضخامت بیشتر از ۲ میلی‌متر دارند، ابتدا توسط دستگاه، برش و چاک می‌خورند تا برای بسته‌بندی آماده شوند. نوع دیگر کارتن، مدل‌دار است که توسط قالب‌های تیغ‌دار تولید می‌شود. این کارتن‌ها در بسیاری از صنایع کاربرد دارند. کارتن‌های میوه سوراخ‌دار، کارتن‌های تلسکوپی، کارتن دسته‌دار و ... نمونه‌ای از این مدل محصولات هستند که با دستگاه‌های ویژه می‌توان آن‌ها را تولید کرد.

 

انواع دستگاه‌های مورد نیاز در خط تولید کارتن

 برای تولید کارتن به فضای کارگاه و دستگاه‌های مخصوص، احتیاج داریم. از مهم‌ترین دستگاه‌های ضروری برای تولید انواع کارتن های سه لایه و پنج لایه عبارتند از:

 دستگاه خط کش برش

 این دستگاه برای برش و خط درب کارتن مورد استفاده قرار می‌گیرد و سرعت و دقت بالایی دارد. دستگاه خط کش برش را در ابتدای خط تولید کارتن سازی نصب می‌کنند. به خاطر داشتن تیغ و خط، این دستگاه می‌تواند کارتن‌ها را در سایزهای مورد نظر برش بزند. بسته به نوع کارتن که سه لایه یا پنج لایه باشد، باید دستگاه خطکش برش را تغییر داد و در موقعیت‌های مناسب تنظیم کرد. به خصوص در قسمت خط دستگاه، اگر فشار زیاد باشد، به کارتن آسیب می‌رسد و آن را له می‌کند؛ ضمن اینکه با فشار کم نیز هیچ خطی روی کارتن نمی‌افتد.

 لازم به ذکر است که این دستگاه، ستون اول هر کارخانه تولید کارتون محسوب می‌شود. چون ورق‌های کارتنی که وارد کارگاه می‌شوند، ابتدا باید خیلی دقیق برش بخورند و خط تا زده شوند.

 

 دستگاه کارتن سازی

 

دستگاه لمینت

 لمینت به معنای چسباندن است. دستگاه لمینت در صنعت کارتن سازی هم دقیقا همین کار را انجام می‌دهد. از آنجایی که ضخامت کاغذ با کیفیت چاپ‌پذیری روی آن رابطه عکس دارد، عمل چاپ توسط دستگاه انجام نمی‌گیرد و کار به وسیله پوستر لمینت می‌شود. بدین صورت که ابتدا چسب سیلیکات را داخل دستگاه می‌ریزند و سپس طرح‌های مورد نظر را به دستگاه داده تا روی ورقه‌ها چسبانده شوند. از مزیت‌های لمینت کردن کارتن و جعبه می‌توان به شکل ظاهری زیباتر، افزایش مقاومت کارتن، افزایش تحمل وزن و آب‌گریزی (در صورت با‌کیفیت بودن پوسترها) اشاره کرد.

 

دستگاه چاک زن اتومات

 دستگاه چاک زن اتومات بیشتر در تولید کارتن‌های بدون چاپ و با تیراژ  بالا کاربرد دارد. هنگام کار با این دستگاه، تراز بودن یا نبودن دستگاه زیاد مهم نیست؛ فقط باید پایه‌های دستگاه چاک‌زن کاملاً روی زمین باشند که هنگام کار هیچ لرزشی احساس نشود. در غیر این صورت، به دستگاه فشار زیادی وارد می‌شود و احتمال شکستن تیغ آن بالا می‌رود.

توصیه می‌شود هنگام خرید این دستگاه دقت زیادی داشته باشید؛ زیرا دستگاه چاک‌زن در ظاهر، خرابی خود را نشان نمی‌دهد ولی ممکن است بعد از چند بار چاک زدن کارتن متوجه شوید که دستگاه دیگر کار نمی‌کند. بنابراین بهتر است از فروشگاه‌هایی خرید کنید که از کیفیت محصولاتشان اطمینان دارید.

 

 دستگاه جعبه سازی

 

دستگاه دایکات

 دایکات به معنای برش انواع مقوا، ورق‌های فلزی و چرمی است. در خط تولید کارتن از دستگاه دایکات برای تولیدات انبوه برش استفاده می‌شود. در واقع، این دستگاه امکانی را برای تولیدات انبوه بسته‌بندی فراهم می‌کند تا جعبه‌ها به صورت کاملا حرفه‌ای و در زمانی کوتاه برش داده شوند. از انواع دستگاه دایکات می‌توان دایکات پینگ‌پونگی، دایکات فکی، دایکات روتاری یا دوار را نام برد.

 

دستگاه چاپ کارتن

 این دستگاه در انواع مختلف و با قیمت‌های متنوع در بازار موجود است. دستگاه چاپ کارتن، تصاویر و نوشته‌های مورد نظر شما را روی کارتن‌ها چاپ می‌کند. معمولاً دستگاه‌های صنعتی و مربوط به کارخانجات، بسیار سنگین و گران‌قیمت هستند و نگهداری و تعمیر آن‌ها مانند دستگاه‌های الکتریکی معمولی موجود در بازار نیست. به همین دلیل در نگهداری این تجهیزات و حفظ ایمنی آن‌ها باید دقت زیادی داشته باشید؛ وگرنه در صورت خراب شدن، هزینه‌ها و دردسرهای زیادی را متحمل خواهید شد.

 به دلیل جزئیات ریز مربوط به دستگاه چاپ کارتن، توصیه می‌شود که حتماً نوع با‌کیفیت آن را تهیه نمایید. خرید را هم از فروشگاه‌هایی انجام دهید که دارای ضمانت اصالت کالا بوده و خدمات پس از فروش برای محصولات خود ارائه می‌دهند. این دستگاه برای انتقال رنگ روی کارتن‌های آماده مورد استفاده قرار می‌گیرد و طرح و الگو‌های خاص و نوشته‌ها را روی جعبه‌ها چاپ می‌کند. طرز کار دستگاه نیز بدین صورت است که رنگ‌های آشور و کلیشه‌ای را به صورت مهر روی دستگاه می‌زند.

 شما با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید، می‌توانید جنس و مدل‌های مختلف این دستگاه را خریداری کنید. انواع مختلف دستگاه چاپ روی کارتن عبارتند از:

  • دستگاه چاپ دو رنگ
  • دستگاه چاپ سه رنگ
  • دستگاه چاپ چهار رنگ
  • دستگاه چاپ ترکیبی
  • دستگاه چاپ فلکسو

 

 کارتن سازی

 

دستگاه تسمه کش کارتن

 یکی دیگر از دستگاه‌هایی که به طور گسترده در صنعت کارتن سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، دستگاه تسمه‌کش است. شما با استفاده از این دستگاه می‌توانید نوارهای پهن استیل و یا پلاستیک‌های فشرده را در بسته‌بندی قرار دهید و بدین صورت بسته‌بندی‌های بهتر و ایمن‌تری داشته باشید.

 در واقع یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده خیلی از شرکت‌های تولید کارتن از این دستگاه استفاده کنند، افزایش امنیت محصولات بسته‌بندی شده است. در مورد طرز کار این دستگاه می‌توان گفت ابتدا محصولی که قصد بسته‌بندی آن را دارید، روی صفحه دستگاه قرار می‌گیرد و بعد از ثابت شدن محصول، یک تسمه پلاستیکی یا استیل در جهت عقربه‌های ساعت به دور آن پیچیده می‌شود. همین عمل به طور برعکس هم انجام خواهد شد.

 دستگاه تسمه‌کش، این عملیات را با بالاترین سرعت ممکن انجام می‌دهد؛ به طوری که هیچ فضای خالی باقی نمی‌ماند و محصول کاملاً پرس می‌شود. این کار امنیت کالای ارسالی را بسیار بالا برده و به خاطر بسته‌بندی آن در چند ثانیه، در زمان شما صرفه‌جویی می‌کند.

 از جمله نکات مهمی که هنگام خرید دستگاه تسمه‌کش باید رعایت کنید این است که ابتدا با انواع دستگاه‌های تسمه‌کش و کارکرد آن‌ها آشنایی کامل داشته باشید. سپس با در نظر گرفتن بودجه خود و نیازی که دارید، دستگاه مناسب خود را خریداری نمایید.

 

کلام آخر

 در این مطلب از پاکتچی تمام دستگاه‌هایی که برای خط تولید کارتن مورد نیاز هستند را معرفی کردیم. شما با استفاده از این دستگاه‌ها و تعدادی نیروی انسانی می‌توانید یک خط تولید کارتن سازی راه انداخته و جعبه‌های مورد نظر خود را تولید کنید. مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بدانید چه تعداد کارتن برای سفارش وجود دارد. شمار کارتن‌ها نشان می‌دهد شما به طور دقیق باید از چه دستگاهی استفاده کنید.

قیمت دستگاه‌های مورد نیاز در خط تولید کارتن به طور دقیق مشخص نیست و با توجه به نرخ روز تعیین می‌شود. بسته به اینکه شما چه نوع دستگاهی را خریداری کرده و از چه شرکتی آن را تهیه نموده‌اید، قیمت‌ها متفاوت خواهند بود.

 

فروش پاکت پستی

 

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید