این روزها استفاده از انواع کارتن و مقوا در زندگی روزمره بسیار متداول است. برای اغلب بسته‌بندی‌ها، نیاز به انواع کارتن به خوبی حس می‌شود. کارتن‌ها کاربردهای زیادی دارند، به راحتی می‌توان آن‌ها را تغییر کاربری داد و از آن‌ها استفاده خلاقانه کرد و در نهایت دوباره بازیافت کرد و به چرخه تولید بازگرداند.

برای اینکه از انواع کارتن (مانند کارتن پستی) و قیمت‌های مختلف آن اطلاع داشته باشید، پیشنهاد می­کنیم که خواندن این مقاله را از دست ندهید تا با عناصر سازنده کارتن‌ها آشنا شوید و در نهایت کارتن درستی را انتخاب کنید تا یک بسته‌بندی موفق داشته باشید. هدف مجموعه چاپی پاکتچی توضیح و شفاف‌سازی تمام مطالبی است که لازم است درباره کارتن بدانید.

 

انواع کارتن

کارتن‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. کارتن سینگل: این کارتن قیمت پایینی دارد اما برای بسته‌بندی کالاهای سنگین نامناسب است؛ زیرا فاقد ورقه‌های فیبر چین خورده است و مقاومت زیادی ندارد.
  2. کارتن دوجداره: جایگزین خوبی برای جعبه‌های چوبی است، نمی‌شکند و مقاومت خوبی دارد؛ بنابراین بیشتر برای کالاهای صنعتی استفاده می‌شود.
  3. کارتن سینگل دوجداره:
  • سی فلوت(C-Flute): کارتنی همه کاره است که در ضخامت هفت تا چهل سانتیمتر تولید می‌شود.
  • بی فلوت (B-Flute): این کارتن با ضخامتی کم در حدود دو و نیم سانتیمتر تولید می‌شود که برای محصولات کوچک و سبک وزن مناسب است.
  • ای فلوت (E-Flute): در برابر چین‌خوردگی مقاومت می‌کند و گزینه خوبی برای چاپ یا تولید جعبه‌های کوچک مانند جعبه پیتزا است. ضخامت آن در حدود هفت و نیم سانتی متر است.
  • آر فلوت(R-Flute): این نوع کارتن قابلیت استفاده از امکانات چاپ را دارا است و با کارتن‌های بی فلوت، ضخامتی یکسان دارد.

به طور معمول یک ورق استاندارد از مقوا از سه جزء ساخته می‌شود که عبارت‌اند از یک ورق فلت دار که در مرکز قرار می‌گیرد و دو لایه کاغذ که نقش آستر بیرونی و داخلی را خواهند داشت. این لایه‌ها با چسب محکم می‌شوند و به کارتن‌ها استحکام و ثبات می‌بخشند.

مصارف بسته بندی کارتن

در تولید انواع گوناگون کارتن، از کاغذهای مختلف استفاده می‌شود که از عوامل کلیدی محسوب می‌شوند. به طور کلی دو نوع از کاغذ در ساخت کارتن کاربرد بیشتری دارند که عبارت‌اند از: کاغذ کرافت (kraft) و تست (test).

کرافت قوی‌ترین نوع کاغذ است؛ زیرا دارای الیاف طبیعی از چوب نرم درختان است، کاغذی قوی و ساده است که برای ساخت کارتن‌های ضخیم از آن استفاده می‌شود. اما کاغذ تست درواقع دولایه است. یک کاغذ آزمایشی که بازیافتی است و به اندازه کاغذ کرافت قوی و محکم نیست. به همین جهت از کاغذ تست بیشتر برای آستر داخلی کارتن استفاده می‌شود که همچنین ارزان قیمت‌تر است.

در تولید کارتن‌های دوجداره و ضخیم از آسترهای اضافی استفاده می‌شود که استحکام و مقاومت کارتن و در نتیجه قیمت آن را افزایش می‌دهند و مناسب بسته‌بندی اجسام سنگین یا ظریف هستند.  برای حمل اجسام خیلی سنگین یا بزرگ مانند قطعات خودرو، تجهیزات صنعتی و غیره از کارتن‌های سه جداره مدد می‌گیرند که از ضخامت بیشتری برخوردار هستند.

 

مصارف و کاربردهای مختلف کارتن

این روزها از کارتن‌ها استفاده‌های مختلفی می‌توان کرد. آن‌ها فقط برای بسته‌بندی به کار نمی‌روند و کاربردهای گوناگونی دارند که به چند مورد اشاره می‌کنیم:

  • برای ذخیره‌سازی وسایل در انبار یا اسباب‌کشی
  • برای بایگانی کردن پرونده‌ها در ادارات و سایر اماکن
  • به عنوان حفاظ و بسته‌بندی چاقو و اقلام تیز
  • استفاده به عنوان ضربه‌گیر برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی اجسام شکستنی
  • استفاده به عنوان مواد کمپوست: زیرا کارتن یک ماده عالی برای کمپوست است که به افزایش کربن کمپوست کمک می‌کند.
  • برای محافظت گیاهان و کنترل علف‌های هرز: گیاهان جوان در برابر چمن‌زنی، علف‌های هرز و همچنین جوندگان، آسیب‌پذیر هستند و کارتن بهترین نگهبان برای آن‌هاست. فقط کافی است که مقوا یا کارتن را برش داده و در اطراف تنه گیاه قرار داد تا آز آن‌ها در برابر آفات مراقبت کند.

در ادامه به ذکر کاربردهای مختلف انواع کارتن می‌پردازیم:

کارتن تخم‌مرغ

کارتن تخم مرغی

این کارتن‌ها برای نگهداری و محافظت از تخم‌مرغ‌ها در حین جابه‌جایی، تولید شده‌اند. آن‌ها از روزنامه‌ها و کاغذهای بازیافت شده، خمیر قالب و پلی استایرن منبسط شده، تهیه شده‌اند.

 

کارتن دایکاتی

این کارتن‌ها شکل ویژه‌ای ندارند. کارتن‌های دایکاتی بیشتر در صنعت بسته‌بندی بکار گرفته می‌شوند و به همین خاطر اهمیت فراوانی دارند. مانند کارتن سوراخ‌دار، تلسکوپی، دایکات بدون درب و غیره.

 

کارتن ‌های تاشو

این کارتن­ها خیلی رایج هستند و اغلب در تمام فروشگاه‌ها به چشم می‌خورند. این کارتن‌ها به طور معمول برای نگهداری برخی اقلام خوراکی مانند غلات، استفاده می‌شوند که باعث ماندگاری بیشتر محصولات می‌شود. کارتن تاشو نسبت به سایر کارتن‌ها از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه هستند. در ضمن کارتن‌های تاشو این امکان را به شرکت‌ها می‌دهند که مارک‌های خود را به صورت خلاقانه با کالای خود استفاده کنند و هر کارتن به تبلیغات منحصر به فرد خود بدل شود.

 

کارتن آسپتیک

انواع کارتن بسته بندی

از این کارتن‌ها برای نگهداری مایعات مانند شیر، آب میوه، سوپ، ماست و غیره استفاده می‌شود و از آن‌ها در برابر باکتری‌ها، نور خورشید و بخار محافظت می‌کند و عطر و طعم محصول را به خوبی در خود نگه می‌دارد. به همین خاطر محصولات در این کارتن‌ها، ماندگاری بالایی دارند. کارتن آسپتیک وزن کمی ‌دارد که باعث کاهش هزینه حمل و نقل هم می‌شود. ماده تشکیل دهنده این کارتن‌ها عبارت‌اند از ورقه‌های بسته‌بندی مایع، فویل و پلی اتیلن.

 

کارتن سفت و محکم

این کارتن‌ها در مقایسه با سایر کارتن‌ها از مقاومت بالایی برخوردار هستند و برای بسته‌بندی اقلام سنگین و یا کالاهایی که حساسیت بالایی دارند استفاده می‌شوند مانند جعبه آیفون.

 

کارتن راه ‌راه ( جعبه مقوایی قهوه‌ای)

بیشتر برای ارسال کالاهای فروشگاهی، بسته‌بندی وسایل هنگام جابجایی یا اسباب‌کشی استفاده می‌شوند؛ زیرا مقاومت بالایی دارند که به دلیل وجود سه لایه است. به‌طوری که یک لایه موج دار در وسط دو لایه مسطح خارجی دیگر قرار گرفته است.

 

کارتن‌های مونو

این کارتن‌ها تنوع زیادی دارند و در سبک‌ها، مدل‌ها و اندازه‌های گوناگونی در بازار موجود هستند. برحسب نوع کالا و برند تجاری، رنگ و طرح چاپی روی کارتن متفاوت است.

 

کارتن چند لایه

در ساخت این نوع کارتن‌ها از چندین لایه با خاصیت بالشتک استفاده شده است تا برای حمل کالاهای شکننده و گران قیمت یا سنگین، مناسب باشد.

 

کارتن پنجره دار

کارتن پنجره دار

کارتن‌های پنجره‌ای برای نشان دادن محصولی که در آن قرار می‌گیرد، طراحی شده‌اند. این‌ها به شکل کاغذ، PET، PVC، لمینت شده با لیتو تولید می‌شوند. کاربرد این کارتن‌ها بیشتر برای لوازم زینتی، آرایشی، اسباب بازی و کادو است.

 

کارتن بوش

این نوع از کارتن‌ها ماهیت کالا را به خوبی حفظ می‌کنند و سالم نگه می‌دارند؛ بنابراین برای بسته‌بندی مواد غذایی، مایعات، پودرها و مواد نیمه جامد مناسب هستند.

 

کارتن لمینتی

کارتن لمینتی

این کارتن‌ها در صنعت بسته‌بندی بسیار محبوبیت دارند زیرا برای نگهداری محصولات خاص و ویژه که اغلب گران قیمت هستند، استفاده می‌شوند. لمینت جلد چاپی کالا را به خوبی حفظ می‌کند و می‌توان از این کارتن‌ها به صورت مداوم بهره برد؛ زیرا عایق محافظتی در برابر لکه، رطوبت، چربی، چین‌خوردگی و سایر آلودگی‌ها محسوب می‌شوند. از ویژگی‌های دیگر این کارتن می‌توان به چاپ باکیفیت آن و حفظ کیفیت محصول اشاره کرد که باعث سهولت حمل و نقل می‌شود.

 

 برای خرید و سفارش عمده پاکت کلیک کنید.

 

قیمت کارتن به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل مختلفی در قیمت کارتن تأثیرگذار هستند، مانند نوسانات قیمت ارز و  قیمت کاغذ که تأثیر مستقیم بر روی قیمت کارتن دارند. کاغذ یک ورق نازک است که با فشار دادن الیاف مرطوب و خمیر سلولزی به دست آمده از چوب، بعد از خشک شدن، به صورت ورقه‌های نازک و انعطاف‌پذیر در می‌آید. کاغذ اغلب برای نوشتن، چاپ یا بسته‌بندی استفاده می‌شود.

انواع کاغذ که در تولید کارتن به کار می‌روند نیز در قیمت نهایی کارتن اثرگذار هستند. این کاغذها عبارت‌اند از: نوع کاغذ فلوت، کاغذ رویه و نوع کاغذ زیره که به این موارد باید هزینه ارسال، قالب، کلیشه و چاپ هم افزود. یعنی چیزی در حدود 5 تا 15 درصد به هزینه اضافه می‌شود.

قیمت کارتن و تعداد لایه‌هایش بر اساس نوع ورق مصرفی در آن متفاوت است. به عنوان مثال کارتن سه لایه به طور حتم قیمت کمتری نسبت به کارتن پنج لایه دارد. نکته دیگری که لازم است به آن توجه شود، این است که نحوه محاسبه قیمت به عملیاتی که بر روی کارتن انجام می‌شود نیز بستگی دارد. به این ترتیب که کارتن‌های معمولی یا ساده، ارزان قیمت‌تر هستند؛ زیرا دارای فرمت استانداردی هستند و نسبت به سایر کارتن‌ها دور ریز کمتری دارند و عملیات خاصی بر روی آن‌ها اعمال نمی‌شود.

طبق آنچه گفته شد، قیمت کارتن‌های لمینتی از کارتن‌های معمولی بیشتر است. زیرا برای لمینت کردنشان بسته به نوع کارتن (سینگل، سه لایه، پنج لایه) باید از چسب سیلیکات باعرضه‌ای مختلف مدد گرفت. البته در برخی محصولات از چسب سلفون یا صحافی هم استفاده می‌شود که در کل منجر به افزایش قیمت این نوع از کارتن‌ها خواهد شد. ناگفته نماند که دلالان و واسطه‌هایی که بین کارخانه‌های کارتن‌سازی و مصرف‌کنندگان وجود دارند نیز در نوسانات قیمت این حوزه، بی‌تأثیر نیستند.

کلام آخر

کارتن از جمله محصولاتی است که اهمیت غیر قابل انکاری در زندگی امروز دارد. بسته‌بندی در تمام مشاغل کاربرد دارد و افراد براساس شغل و متناسب با نیازشان از انواع مختلف کارتن بهره می‌برند. بنابراین اگر از خرید کارتن و بسته‌بندی، هدف مشخصی داشته باشید، به راحتی می‌دانید که باید از چه نوع کارتنی استفاده کنید تا کالای شما دچار خطرات احتمالی در این خصوص نشود.

مهم این است که بدانید کارتن مناسب برای هر کار متفاوت است و به طور قطع کارتنی که برای انبار و بایگانی وسایل استفاده می‌شود با کارتن‌هایی که برای حمل وسایل و جابجایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ب طور کامل با هم متفاوت هستند. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع کارتن و مصارف گوناگون آن آشنا کنیم تا در هنگام خرید نوع کارتن دچار اشتباه نشوید و خرید مناسبی داشته باشید؛ زیرا این امر سبب می‌شود کالای شما صدمه نبیند و در امان بماند.

 

فروش پاکت و کارتن بسته بندی

 

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید