در حال حاضر یکی از پر‌ مصرف‌ترین وسایل و ابزاری که مورد استفاده فراوان قرار می‌گیرند، چسب‌های کارتن هستند. چسب‌های کارتن، در انواع مختلفی یافت می‌شوند و برای پلمپ کردن یک کارتن بسته‌بندی به کار می‌روند. در کارخانجات و صنایع مختلف و با توجه به نیاز مصرف کننده، از انواع گوناگون چسب برای بسته‌بندی جعبه محصولات استفاده می‌شود.

در مصارف خانگی هم، این اقلام برای بستن کارتن‌ها به کار می‌روند تا در هنگام اسباب‌‌کشی و جابجایی وسایل، محتویات داخل کارتن به بیرون نریزند. در این مطلب از پاکتچی قصد داریم در مورد انواع مختلف چسب برای کارتن پستی صحبت کنیم. لطفا تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

 

بهترین پاکت سازی تهران

 

کاربرد چسب کارتن و مزایای آن

 چسب‌های کارتن مصارف مختلفی دارند و به دلیل قابلیت چسبندگی خوبشان، علاوه بر کارتن می‌توان از آن‌ها برای چسباندن هر نوع مقوا یا کاغذی هم استفاده کرد. بیشترین کاربرد چسب کارتن برای پلمپ کردن جعبه‌های بسته‌بندی است. اگر قصد جابجایی وسایل خود را داشته باشید، باید کارتن‌هایی در ابعاد مختلف تهیه کنید و درب آن‌ها را با یک چسب محکم و قوی ببندید تا وسایل شما حین حمل و نقل آسیبی نبینند.

 ویژگی مهمی که یک چسب کارتن باید داشته باشد، دوام و چسبندگی بالا است تا بتوانید با اطمینان کامل از آن استفاده نمایید؛ بنابراین هنگام سفارش و خرید هر نوع چسب کارتن،  توجه کنید که از قدرت چسبندگی خوبی برخوردار باشد. این اقلام قدرت ارتجاعی بالایی دارند و بسیار محکم هستند. از دیگر مزیت‌ها و ویژگی‌های این مدل از چسب، قیمت مقرون به‌صرفه آن‌ها است؛ طوری که شما با هر وضعیت مالی و قدرت خریدی می‌توانید یکی از انواع آن‌ها را برای بسته‌بندی کارتن‌های خود تهیه کنید.

 از دیگر خصوصیات خوب یک چسب کارتن، این است که قابلیت چاپ روی این محصولات وجود دارد. بدین صورت که شما می‌توانید تصاویر و نوشته‌های دلخواه خود را روی آن‌ها چاپ کنید. این مزیت باعث می‌شود که شرکت‌های گوناگون بتوانند با چاپ لوگو و آرم شرکت خود روی چسب، بیشتر در معرض دید مشتری قرار بگیرند و به‌نوعی به برندسازی خود کمک کنند.

مقاومت بسیاری از چسب‌های کارتن تا حدی است که حتی از نفوذ آب به داخل جعبه بسته‌بندی هم جلوگیری می‌کنند. این نوع چسب‌ها اکثراً ضد آب هستند. برخی از آن‌ها هم، فقط با اندکی فشار دست روی سطح مورد نظر می‌چسبند و هیچ نیازی به گرما ندارند. با اینکه انواع چسب‌های کارتن مقاومت زیادی دارند، اما برای مراقبت بهتر از آن‌ها توصیه می‌شود که چسب‌ها را دور از تابش مستقیم نور خورشید و دمای بالا نگه دارید.

 

قیمت چسب کارتن به چه عواملی بستگی دارد؟

 قیمت انواع چسب‌های کارتن با توجه به نوع و ابعاد و طولی که دارند مشخص می‌شود. به عنوان مثال، قیمت چسب‌های پهن‌تر با قیمت چسب‌های باریک‌تر متفاوت است؛ اما به طور کلی، چسب جزو کالاهای مقرون به‌صرفه به حساب می‌آید و با توجه به کارایی بالا و قدرت و کیفیتی که دارد، هزینه خرید آن چندان زیاد نیست.

چسب کارتن بسه بندی

انواع چسب برای کارتن بسته‌بندی

آبچسب

آبچسب یکی از انواع گوناگون چسب در جهان بوده که به خاطر کاربرد‌های فراوانی که دارد، بسیار پرطرفدار است. شاید با شنیدن نام این چسب در لحظه اول فکر کنید که ساختار آبچسب مایع گونه است؛ اما باید بدانید که اینچنین نیست. در واقع آبچسب‌ها، نه حالت آبکی دارند و نه مانند چسب‌های پهن و شفاف، نایلونی هستند.

 این اقلام از کاغذ کرافت یا همان کاغذ قهوه‌ای ساخته می‌شوند و از نظر رنگ در دو نوع قهوه‌ای و سفید در بازار موجودند. این تفاوت رنگ به این منظور است که شما با توجه به رنگ کارتن و بسته‌بندی خود، هر نوع از آن را که می‌خواهید، انتخاب نمایید.

 ساخت آبچسب به گونه‌ای است که یک سمت آن مات و سمت دیگر آن حالت براق دارد. حالت براق یک طرفه چسب، به این خاطر است که چسب خشک شده روی آن قرار داده شده است. این چسب خشک شده با آب فعال می‌شود. یعنی شما هنگام استفاده، باید مقدار مورد نیازتان را با قیچی ببرید و سمت براق را با یک قلم‌مو یا اسفنج خیس مرطوب نمایید؛ سپس چسب را روی کارتن یا هر سطح دلخواهی با کمی فشار دست بچسبانید.

چسب‌های سفید و قهوه‌ای از نظر ساختار، هیچ تفاوتی با هم ندارند و هر دوی این چسب‌ها از یک سمت براق که دارای چسب خشک شده است و یک سمت مات ساخته شده‌اند. در واقع همان‌طور که گفتیم، تنها تفاوت این دو مدل چسب، در رنگ آن‌ها است که با توجه به رنگ کارتن انتخاب می‌شوند.

مورد مهم دیگری که در مورد آبچسب‌ها باید بدانید، وزن و پهنای آن‌ها است. این نوع چسب‌ها در دو عرض متفاوت 2 و 6 سانتی‌‌متری در بازار موجود هستند و در وزن‌های 100 گرمی تا 1600 گرمی یافت می‌شوند. شما باید بسته به نوع مصرف، کار و شغلی که دارید، از یک آبچسب مناسب استفاده کنید. البته برای بسته‌بندی کارتن‌های پستی، بیشتر از آبچسب 6 سانتی‌متری استفاده می‌شود.

 انواع آبچسب‌های موجود در بازار عبارتند از:

  • آبچسب سفید
  • آبچسب ساده
  • آبچسب خط‌دار

چسب مناسب کارتن

 چسب نواری شفاف رایج‌ترین نوع چسب برای بسته‌بندی انواع کارتن

از جمله چسب‌های بسیار پرکاربرد که در صنعت بسته‌بندی از آن‌ها بسیار استفاده می‌شود، چسب‌های نواری هستند. این نوع از چسب‌ها انواع مختلفی دارند و در ضخامت‌ها و پهناهای گوناگونی تولید و عرضه می‌شوند. عرض‌های رایج نوار چسب، چسب 5 سانتی متری، 6 سانتی‌متری، 7 و 10 سانتی‌متری هستند که در طول‌های 90، 500 و 1000 یارد موجودند.

 عده‌ای چسب‌های نواری را با نام چسب شیشه‌ای یا کریستال هم می‌شناسند. از ویژگی‌های بارز این نوع چسب، سهولت و تسریع عمل آن است. به طوری که استفاده از آن، نیاز به هیچ‌گونه مهارت خاصی ندارد. فقط دقت کنید که هنگام استفاده از چسب کارتن از ابعاد مناسب با وزن کارتن استفاده نمایید. به عنوان مثال، برای کارتنی با وزن 12 کیلوگرم و جنس لمینه، چسب پهن 38 میکرون مناسب است.

اگر وزن کارتن شما بیشتر باشد، باید از چسب با میکرون بالاتر استفاده کنید. به عنوان نمونه، یک چسب پهن 40 میکرونی برای کارتون 15 کیلوگرمی جوابگو است. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که اگر جنس کارتن شما خوب نبود و در عین حال وزن بالایی هم داشت، بهتر است از چسب‌های قوی و با میکرون بالاتر استفاده نمایید.

 برای چسباندن کارتن‌های خیلی بزرگ مثل یخچال و تلویزیون هم، به چسب‌هایی با عرض زیاد و میکرون بالا نیاز است. به طور کلی انتخاب نوع چسب مناسب کارتن، به گرماژ کارتن و وزن آن بستگی دارد. پس در این زمینه دقت لازم را داشته باشید. معمولاً کیفیت نوار چسب پهن، ارتباط مستقیمی با ضخامت آن دارد. ضخامت این نوع چسب‌ها بر اساس مقیاس میکرون اندازه‌گیری شده و هرچه میکرون آن بالاتر باشد، استحکام و چسبندگی چسب بیشتر می‌شود.

 

چسب نواری برزنتی

چسب نواری برزنتی، از قوی‌ترین چسب‌های نواری محسوب می‌شود. مقاومت این نوع چسب بسیار بالا بوده و قدرت کششی زیادی دارد. یکی از کاربردهای این مدل چسب مقاوم به رطوبت، استفاده از آن در صنعت بسته‌بندی و پلمپ کردن کارتن‌های پستی است. رنگ‌بندی متنوع هم، آن را به گزینه‌ای محبوب در بین خریداران تبدیل کرده است. به طور کلی به دلیل استحکام فوق‌العاده‌ چسب نواری برزنتی، در مواقعی که نیاز به یک چسب محکم دارید، می‌توانید روی آن حساب کنید.

 

چسب نواری دوطرفه

 هر دو طرف چسب‌های نواری دو طرفه، حالت اسفنجی دارند و توسط یک ماده چسبنده پوشانده شده‌اند. این چسب‌ها به فشار حساس بوده و برای متصل کردن دو سطح به یکدیگر، به طوری که چسبی در نتیجه کار دیده نشود، به کار می‌روند. چسب‌های دو طرفه از نظر ضخامت، دسته‌بندی‌های مختلفی دارند و به دو نوع نازک و ضخیم تقسیم‌بندی می‌شوند. به طور معمول، انواع نازک این چسب برای کارهای سبک استفاده می‌شوند و انواع ضخیم‌تر آن، برای بسته‌بندی‌های سنگین‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. از نکات مثبت این نوع چسب می‌توان به عملکرد سریع و راحت آن و مقاومت شیمیایی بالا اشاره کرد.

 

خرید کارتن پستی

هنگام انتخاب چسب مناسب کارتن پستی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

 بعد از معرفی انواع نوار چسب مناسب کارتن پستی، به این موضوع می‌رسیم که چگونه چسب مناسب کار خود را انتخاب کنیم. برای انتخاب نوار چسب کارتن، باید چند مورد را در نظر داشته باشیم. این موارد عبارتند از:

  • جنس کارتن
  • گرماژ و وزن کارتن
  • سایز کارتن
  • کیفیت چسبندگی نوار چسب پهن

برای انتخاب نوار چسب مناسب، توجه به وزن و ابعاد کارتن پستی بسیار اهمیت دارد و از موارد مهمی است که باید به آن توجه کرد. به عنوان مثال، چسب به کارتن‌هایی با جنس لمینه به‌راحتی می‌چسبد؛ اما برای کارتن‌های پرزدار، اینچنین نیست. برای این نوع کارتن‌ها باید از جنس چسب‌های بسیار قوی‌تر و با میکرون بالاتر استفاده کرد. لازم به توضیح است که علاوه بر جنس کارتن، دمای هوا و فصلی که در آن قرار دارید هم در انتخاب نوار چسب مناسب موثر است.

مثلاً بهتر است در فصول سرد از چسب‌های با میکرون 40 و بالاتر استفاده کنید تا خیالتان از بابت باز نشدن کارتن‌های پستی در هنگام حمل و نقل، کاملا آسوده باشد. شایان ذکر است که چسب‌های نواری شفاف در مقایسه با انواع دیگر چسب نواری از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند.

 

کلام آخر

در این مطلب از پاکتچی انواع گوناگون چسب‌های مناسب کارتن پستی را به شما معرفی کردیم. به طور کلی بسته‌بندی از موارد مهمی است که باید به آن توجه زیادی کرد. مهم‌ترین موارد در انتخاب چسب مناسب برای بسته‌بندی، توجه به جنس، وزن، ابعاد کارتن و کیفیت چسب مورد استفاده است.

 

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید