بسته بندی میوه خشک یکی از مهم‌ترین مراحل در فرآیند تولید و توزیع این نوع محصول است. یک بسته بندی مناسب می‌تواند به حفظ کیفیت، طول عمر و جذابیت محصولات کمک کند و امکان حمل و نقل آسان و ایمن آن‌ها را فراهم آورد. اگر کارگاه میوه خشک‌کنی دارید یا می‌خواهید به زودی خط تولید میوه خشک را راه‌اندازی کنید، لازم است که ایده‌های جذابی را جهت بسته بندی محصولات خود به کار ببرید.

در ادامه این مطلب از پاکتچی همراه ما باشید تا استاندارهای یک بسته بندی مناسب را بررسی کنیم و به معرفی چند ایده بسته بندی میوه خشک بپردازیم.

 

استانداردهای بسته بندی مناسب میوه خشک

  • بسته بندی میوه خشک باید در برابر رطوبت، نور، حرارت و ضربه مقاومت کافی داشته باشد و به آسانی حمل و نقل شود. معمولا انواع کیسه‌های پلاستیکی، جعبه‌های کارتنی یا بسته بندی‌های فلزی گزینه‌های مناسبی برای بسته بندی میوه خشک هستند.
  • از نوعی بسته بندی برای محصولات میوه خشک استفاده کنید که تازگی و کیفیت محصول شما را حفظ کند. مثلا استفاده از بسته بندی‌هایی با فناوری هوشمند، مانع از خرابی و فساد محصولات ارسالی شما می‌شود. این دسته از فناوری‌ها بسیار ایمن‌تر و باکیفیت‌تر به دست مصرف‌کننده می‌رسند.
  • بسته بندی میوه خشک باید شامل اطلاعات کاملی در مورد تاریخ تولید، تاریخ انقضاء، محتوای داخل بسته بندی، روش نگهداری و ... باشد. همچنین اطلاعات لازم را در مورد نحوه باز شدن و استفاده از بسته بندی به مصرف‌کننده ارائه دهد.
  • استفاده از بسته بندی‌های قابل بازیافت یا قابل تجزیه مانند بسته بندی‌های زیست تخریب‌پذیر، می‌توانند به حفظ محیط زیست کمک کنند. بنابراین بسیار مهم است که از بسته بندی‌هایی برای میوه‌های خشک استفاده کنید که کمترین میزان آسیب را به محیط زیست برسانند.
  • طراحی جذاب و منحصر به فرد بسته بندی محصولات میوه خشک می‌تواند باعث جلب توجه مصرف‌کننده شود و به ترویج و گسترش بازار محصول کمک کند.
  • بسته بندی میوه خشک باید به گونه‌ای باشد که بهداشت و سلامت محصولات را به خطر نیندازد و از فساد و گندیدگی آن جلوگیری کند.
  • دقت کنید که طراحی و اجرای این بسته بندی‌ها از نظر هزینه برای تولید‌کننده مقرون به‌صرفه باشد.
  • میوه‌های خشک باید در بسته‌هایی با حجم و اندازه مناسب بسته بندی شوند. این امر به کاهش هدررفت محصولات و حمل و نقل آسان‌تر آن‌ها کمک می‌کند.
  • بسته بندی باید از مواد مناسب و کاملا ایمن (مانند پلاستیک‌های بهداشتی، کاغذ، فلز و ...) ساخته شده باشد.
  • کاربری بسته بندی باید بسیار ساده و راحت باشد تا مشتری هنگام استفاده به مشکل بر نخورد.

 

بیشتر بخوانید: پاکت بسته بندی خشکبار

پاکت مخصوص بسته بندی میوه خشک 

 

لزوم درج نمادهای لازم روی بسته بندی میوه خشک

استفاده از نمادهای مناسب بر روی بسته بندی محصولات یکی از موارد بسیار مهم در صنعت بسته بندی و تولید محصولات به شمار می‌رود. این نمادها  اطلاعات مفیدی را به مصرف‌کننده ارائه می‌دهند و به ایجاد اعتماد و تشخیص محصول برتر کمک می‌کنند. یک تولیدکننده حرفه‌ای می‌بایست متناسب با محصولی که ارائه می‌دهد، از نمادهای مناسبی روی بسته بندی محصولاتش استفاده کند. در ادامه به معرفی چند نماد مهم و استانداردهای رایج در بسته بندی محصولات می‌پردازیم.

نماد سازمان غذا دارو

وجود نماد سازمان غذا و دارو  بر روی بسته بندی میوه خشک، نشان‌دهنده تأیید وزارت بهداشت برای استفاده از این محصولات است. این نشان به شرکت‌هایی اهدا می‌شود که کلیه استانداردهای تولید، توزیع و نگهداری را رعایت کرده‌اند.

علامت استاندارد ایران

این علامت به محصولاتی اعطا می‌شود که با استانداردها مطابقت داشته و کالای مورد نظر از لحاظ کیفیت و ایمنی تایید شده است.

نماد چتر

علامت چتر با قطره باران نشان‌دهنده این است که جعبه و محتویات آن باید در جای خشک و به دور از رطوبت نگهداری شوند. می‌توان از نمادی که فقط چتر را نشان می‌دهد نیز استفاده کرد.

نماد پاکیزگی محیط زیست

این نماد ارتباطی به بازیافت ندارد و فقط یادآوری می‌کند که در حفظ محیط زیست خود کوشا باشیم و زباله‌ها را در سطل زباله بیندازیم.

تلفن تماس، آدرس سایت و صفحه اینستاگرام

با اینکه نوشتن شماره تلفن، آدرس سایت و صفحه اینستاگرام روی بسته بندی محصولات غذایی، از جمله میوه خشک الزامی نیست. اما درج این اطلاعات به مشتریان کمک می‌کند تا در صورت نیاز با شما تماس بگیرند یا شما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند.

بیشتر بخوانید: پاکت بسته بندی لباس

 

پاکت بسته بندی میوه خشک

 

ایده‌های گوناگون بسته بندی میوه خشک

برای بسته بندی میوه خشک از بسته‌های متفاوتی استفاده می‌شود که رایج‌ترین آن‌ها پلاستیک‌های زیپ‌دار، جعبه‌های ساخته‌شده با کاغذ کرافت و جعبه‌های درب‌دار پلاستیکی هستند. این نوع بسته بندی‌ها اجازه ورود هوا و رطوبت را به درون بسته بندی نمی‌دهند و محصول را از فساد ایمن نگه می‌دارند. از معایب این نوع بسته بندی می‌توان به ظاهر نه چندان جذاب آن‌ها اشاره کرد. بنابراین اگر می‌خواهید میوه خشک را به عنوان کادو یا سوغاتی به کسی بدهید، لازم است از یکسری ایده‌های خلاقانه برای این کار استفاده کنید.

بهتر است هنگام بسته بندی میوه خشک، به مناسبت‌ها توجه داشته باشید تا بتوانید از تم ویژه این مناسبت‌ها برای بسته بندی‌های خود استفاده نمایید. سعی کنید طراحی بسته بندی‌هایتان به گونه‌ای باشد که پس از باز شدن بتوان مجددا از آن استفاده کرد. با رعایت این نکات، یک بسته بندی بسیار شیک و جذاب خواهید داشت که به گیرنده حس دلپذیر و خوشایندی می‌دهد.

در ادامه چند نمونه بسته بندی میوه خشک جذاب را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

جعبه میوه خشک کشویی

یک مدل از بسته بندی‌های نوین و خلاقانه برای میوه‌های خشک، جعبه‌های کشویی هستند. این جعبه‌ها ظاهری جذاب و مشتری‌پسند دارند و از نظر هزینه بسیار مقرون به‌صرفه‌اند. جعبه‌های کشویی معمولا از یک لایه مقوا که از نوع ایندربرد است، ساخته می‌شوند. مقوای ایندربرد بسیار سبک و باکیفیت است و اغلب برای بسته بندی‌های لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جعبه میوه خشک شش ضلعی

جعبه‌های فانتزی شش ضلعی یک نوع دیگر از بسته بندی زیبا و جذاب هستند که معمولاً برای هدایا و محصولات خاص استفاده می‌شوند. این جعبه‌ها شش وجه دارند و معمولا با زوایای منحنی و طراحی‌های زیبا تولید می‌شوند. شما می‌توانید از جعبه‌های فانتزی شش ضلعی به عنوان بسته بندی برای انواع محصولات از جمله میوه خشک استفاده کنید.

 

بسته بندی میوه خشک

 

جعبه میوه خشک پنجره‌دار

جعبه‌های فانتزی پنجره‌دار یک پنجره شفاف در یک یا چند وجه خود دارند تا مشتریان بتوانند محتوای داخل جعبه را ببینند. از جعبه‌های پنجره‌دار برای بسته بندی انواع محصولات و خوراکی‌ها مثل میوه خشک استفاده می‌شود. مواد سازنده این جعبه‌ها مقوا، کارتن، پلاستیک یا فلز هستند و پنجره شفاف روی آن‌ها به شکل‌های مستطیلی، گرد، قلبی و دیگر اشکال جذاب است.

جعبه میوه خشک کاست دار

این نوع جعبه از دسته پاکت‌های ایستاده به شمار می‌رود و طراحی آن به گونه‌ای است که بخشی از پاکت به صورت پهن‌تر از بقیه قسمت‌هاست. پاکت‌های کاست‌دار علاوه بر امکان افزایش حجم پس از پر شدن، زیبایی فوق‌العاده‌ای دارند و امکان نوشتن تبلیغ روی آن‌ها بیشتر است. از بهترین مدل‌های پاکت‌های کاست‌دار می‌توان به پاکت‌های بغل کاست و کف کاست اشاره کرد. اینکه از کدام پاکت می‌خواهید برای بسته بندی میوه‌های خشک خود استفاده کنید، کاملا به سلیقه شما و هزینه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید، بستگی دارد.

در تولید پاکت‌های میوه خشک از انواع نایلون، OPP، کرافت، لمینت، متالایز و ... استفاده می‌شود. در پاکت متالایز، لایه نازکی از فلز با قطر کم به کار برده شده است که علاوه بر زیبایی، امنیت آن را نیز افزایش می‌دهد.

جهت سفارش بسته‌بندی میوه خشک از شرکت پاکتچی، ابتدا حجم محصولات ارسالی خود را مشخص کنید تا با توجه به حجم، مدل‌های مناسبی را به شما معرفی کنیم. پس از آن، طراحی و چاپ مورد نظر شما اجرا خواهد شد تا بسته‌بندی آماده تحویل شود.

 

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید