استفاده از یک بسته‌بندی مناسب برای محافظت از وسیله‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. هر روزه بسته‌بندی‌های جدیدی به بازار وارد می‌شوند که هر کدام برای موارد خاصی طراحی شده‌اند. یکی از جدیدترین محصولات، نایلون حرارتی نام دارد که به دلیل استفاده بسیار آسان و همچنین ظاهر شکیلی که به بسته‌بندی می‌دهد، طرفداران زیادی پیدا کرده است. افراد زیادی در حوزه‌های مختلف خانگی و صنعتی تمایل دارند این نوع بسته‌بندی را برای محصول خود انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهند.

چنانچه دوست دارید با این محصول بیشتر آشنا شوید و کاربردهای گوناگون آن را بدانید، تا انتهای این مطلب از پاکتچی ما را همراهی کنید.

 

 نایلون حرارتی چیست؟

نایلون حرارتی یک لایه نایلونی است که با استفاده از حرارت به سطح محصول می‌چسبد. این محصول از پلیمرهای نایلون ساخته شده و کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف مثل بسته‌بندی مواد غذایی، محصولات صنعتی، داروها و محصولات آرایشی بهداشتی دارد.

 با استفاده از نایلون‌ حرارتی، محصولات در برابر رطوبت، هوا، گرد و غبار و خراشیدگی حفظ می‌شوند و عمر مفید آن‌ها افزایش می‌یابد. وقتی این پلاستیک در مجاورت گرما قرار می‌گیرد، منقبض شده و به محصولات می‌چسبد. در واقع گرما به این پلاستیک آسیب نرسانده و فقط به آن شکل می‌دهد تا محصولات بسته‌بندی به خوبی پلمپ شوند.

 قابلیت شکل‌پذیری نایلون این امکان را به شما می‌دهد که برای انواع وسیله‌ها و با هر شکل و ابعادی بتوانید از آن استفاده کنید. گفتنی است که این شیوه بسته‌بندی در عین حال که به خوبی از محصولات محافظت می‌کند، مانع از اشغال فضای اضافه می‌شود.

 نایلون حرارتی

 روش استفاده از نایلون حرارتی به چه صورت است؟

 همان‌طور که توضیح داده شد، این نایلون برای این که قابل استفاده باشد، نیاز به اعمال گرما دارد. یعنی اگر در مجاورت گرما قرار گیرد و به آن حرارت داده شود، حالت چسبندگی پیدا می‌کند تا محصول بسته‌بندی به طور کامل وکیوم شود. استفاده از این نایلون در حوزه بسته‌بندی کار بسیار راحتی است و برای اجرای آن فقط کافیست دو مرحله زیر را دنبال کنید.

  • مرحله اول: جهت استفاده از این محصول، ابتدا وسیله‌های خود را به شکل منظم درون بسته‌بندی بچینید.
  • مرحله دوم: پس از چیدن وسیله‌ها، حالا نوبت اعمال حرارت به نایلون می‌رسد. در مصارف خانگی این کار با سشوار و در مصارف صنعتی با سشوارهای صنعتی صورت می‌گیرد. حرارت باعث شکل‌دهی به نایلون و جمع شدن آن می‌گردد. بدین ترتیب محتویات درون نایلون به خوبی وکیوم خواهند شد.

 این محصول در بازار به صورت رولی یا در بسته‌بندی با ابعاد مختلف یافت می‌شود. شما با توجه به نوع کاربردی که از آن انتظار دارید، می‌توانید گزینه مناسب را خریداری کنید. دقت داشته باشید که پلمپ کردن اجسام نوک تیز باعث سوراخ شدن نایلون می‌شوند. پس حتما از قبل این نواحی را با پد ضربه‌گیر یا هر وسیله مناسب دیگری بپوشانید.

 

 کاربردهای گوناگون نایلون حرارتی در حوزه بسته‌بندی

 ویژگی‌های گسترده و قابل توجه این نایلون سبب شده است که افراد زیادی در حوزه‌های مختلف صنعتی و خانگی از آن استفاده نمایند. از جمله رایج‌ترین کاربردهای این محصول عبارتند از:

 بسته‌بندی مواد غذایی: می‌توان از نایلون حرارتی برای بسته‌بندی مواد غذایی مانند گوشت، ماهی، سبزیجات و ... استفاده کرد. فیلم نازکی که این پلاستیک روی محتویات درون بسته‌بندی ایجاد می‌کند، باعث حفظ تازگی و کیفیت محصولات خواهد شد.

 بسته‌بندی محصولات صنعتی: از دیگر کاربردهای نایلون‌های حرارتی، استفاده از آن برای بسته‌بندی محصولات صنعتی است. تولید‌کنندگان می‌توانند محصولات صنعتی خود شامل قطعات الکترونیکی، لوازم لوازم خانگی و ... را با این نایلون بسته‌بندی کنند. این فیلم نایلونی باعث حفظ کیفیت محصولات می‌شود و از خراشیدگی و آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

 بسته‌بندی دارو: از نایلون حرارتی برای بسته‌بندی داروها نیز استفاده می‌شود. این لایه نازک نایلونی، باعث حفظ کیفیت داروها شده و از تغییر رنگ و بوی آن‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد.

 بسته‌بندی محصولات آرایشی و بهداشتی: می‌توان از نایلون حرارتی برای بسته‌بندی محصولات آرایشی و بهداشتی نظیر شامپو، صابون، کرم و ... نیز استفاده کرد. این فیلم نازک، کیفیت محصولات را حفظ کرده و از تغییر رنگ و بوی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

 استفاده از نایلون حرارتی

کاربرد نایلون حرارتی در بسته‌بندی‌های کارتنی

می‌توان از نایلون حرارتی در بسته‌بندی‌های کارتنی نیز استفاده کرد. نایلون در بسته‌بندی کارتن به عنوان یک لایه محافظ عمل می‌کند. فیلم نایلونی در قسمت داخلی کارتن قرار می‌گیرد و با استفاده از حرارت به سطح کارتن می‌چسبد. این کار باعث حفاظت از محتویات درون کارتن در برابر رطوبت، گرد و غبار و خراشیدگی خواهد شد و کیفیت محصولات درون کارتن را حفظ خواهد کرد.

 

 کاربرد نایلون حرارتی در بسته‌بندی پاکت

 از دیگر کاربردهای نایلون حرارتی، استفاده از آن در بسته‌بندی پاکت است. این لایه در بسته‌بندی پاکت نیز به عنوان یک فیلم محافظ استفاده می‌شود. نایلون را در قسمت داخلی پاکت قرار می‌دهند و با استفاده از حرارت به سطح آن می‌چسبانند. این کار باعث حفاظت از محصولات درون پاکت در مقابل رطوبت، هوا، نور، عوامل آلودگی و خراشیدگی می‌شود و کیفیت محصولات را به خوبی حفظ می‌کند. نمونه‌هایی از کاربرد نایلون حرارتی در بسته‌بندی پاکت عبارتند از: پاکت‌های قهوه، خشکبار، تنقلات و ... .

 

انواع نایلون‌های حرارتی در بسته‌بندی

نایلون پلی‌امید (Nylon PA): این نایلون حرارتی به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت، اکسیژن و گاز های دیگر، برای بسته‌بندی محصولات غذایی مانند گوشت، ماهی، پنیر و ... مناسب است.

پلی اتیلن ترفتالات (PET): از این نوع نایلون به دلیل شفافیت و سختی بالا، برای بسته‌بندی محصولاتی مانند شیرینی، کیک، آجیل و ... استفاده می‌شود.

 نایلون پلی پروپیلن (PP): این نایلون حرارتی مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت دارد. به همین دلیل از آن برای بسته‌بندی محصولاتی مانند غذاهای آماده و ... استفاده می‌کنند.

 نایلون اتیلن وینیل الکل (EVOH): این نوع نایلون حرارتی قابلیت جلوگیری از نفوذ اکسیژن را داراست. به همین دلیل در بسته‌بندی محصولاتی مثل کنسرو و پاستا استفاده می‌شود.

آیا امکان چاپ روی نایلون حرارتی در بسته‌بندی وجود دارد؟

 بله، با استفاده از تکنولوژی چاپ فلکسوگرافی، می‌توان روی سطح نایلون حرارتی چاپ انجام داد و به عنوان روشی برای تبلیغ محصول استفاده کرد. در واقع چون این نوع نایلون یک پلیمر حرارتی است، قابلیت جذب رنگ و چاپ را دارد.

 در روش چاپ فلکسو‌گرافی، یک صفحه فلزی با تصویر مورد نظر را روی سطح نایلون قرار می‌دهند و به سطح آن رنگ منتقل می‌کنند. با فشار دادن صفحه به سطح نایلون، رنگ نیز روی نایلون منتقل می‌شود. این روش چاپ روی سطوح مختلف قابل اجراست. به همین دلیل از آن برای بسته‌بندی محصولات صنعتی و تجاری مختلفی استفاده می‌شود.

سفارش اینترنتی پاکت 

 مزایا و ویژگی‌های نایلون حرارتی

 مقاومت گرمایی بالا

نایلون حرارتی از مقاومت گرمایی بالایی برخوردار بوده و می‌تواند در دماهای بالا عملکرد خود را به خوبی حفظ کند.

 مقاومت شیمیایی

این نایلون مقاومت شیمیایی خوبی دارد و در برابر اسیدها، بازها و دیگر حلال‌ها پایداری مناسبی از خود نشان می‌دهد.

 قابلیت جذب رنگ و چاپ

 همان‌طور که پیش از این هم توضیح داده شد، نایلون حرارتی قابلیت جذب رنگ و چاپ را دارد و می‌توان روی سطح آن چاپ انجام داد. با استفاده از تکنولوژی چاپ فلکسوگرافی، این کار در حجم بالا اجرا می‌گردد. این ویژگی نایلون‌های حرارتی را به یکی از بهترین گزینه‌های بسته‌بندی برای صنایع مختلف تبدیل کرده است.

مقاوم در برابر خراشیدگی و پاره شدن

چون این محصول مقاومت بالایی در برابر خراشیدگی و پاره شدن دارد، محتویات موجود بسته‌بندی به خوبی محافظت می‌شوند.

 قابلیت استفاده برای بسته‌بندی محصولات مختلف

 نایلون حرارتی برای بسته‌بندی محصولات مختلفی مثل مواد غذایی، داروها و مواد صنعتی به کار می‌رود.

 کاربردهای نایلون حرارتی

در رابطه با نگهداری نایلون حرارتی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

 نگهداری در دمای مناسب

 جهت حفظ کیفیت نایلون حرارتی، باید آن را در دمای مناسب نگهداری کرد. دمای ایده آل برای محافظت از این محصول، بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است.

 نگهداری در جای خشک و خنک

پلاستیک‌های حرارتی را در جای خشک و خنک قرار دهید تا از تغییر شکل و خراب شدن آن‌ها جلوگیری شود.

 استفاده از کیسه‌های محافظ

برای حفظ کیفیت نایلون‌های حرارتی، می‌توان از کیسه‌های محافظ استفاده کرد تا مانع از آسیب دیدن و خراب شدن نایلون شوند.

 عدم نگهداری در نور شدید

 نور خورشید یا نور مستقیم می‌تواند باعث تغییر رنگ و کیفیت نایلون شود؛ بنابراین از قرار دادن آن در مکان‌هایی با تابش نور مستقیم خودداری کنید.

عدم تماس با مواد شیمیایی

 باید از تماس نایلون حرارتی با مواد شیمیایی اجتناب کرد تا از خراب شدن آن جلوگیری شود.

 

اهمیت کیفیت چاپ روی بسته‌بندی نایلون حرارتی

مطمئناً اصلی‌ترین دلیل برای چاپ روی نایلون، دیده شدن محصول تولید شده توسط عموم است. اگر چاپ با کیفیت بالا انجام شود، بازده تبلیغاتی بالا می‌رود و شمار مشتریان افزایش پیدا می‌کند. به طور برعکس، یک چاپ بی‌کیفیت محصول شما را در نظر مشتری بی‌ارزش نشان خواهد داد.

 همان‌طور که در این نوشتار توضیح داده شد، بسته‌بندی با نایلون حرارتی توسط حرارت صورت می‌گیرد. حرارت موجب جمع شدن پلاستیک و وکیوم شدن محصولات می‌شود. از همین رو، چاپ باید به نحوی انجام گیرد که پس از وکیوم و پلمپ شدن محصولات، نوشته آن به طور واضح قابل خواندن باشد.

 

کلام آخر

در این مطلب از پاکتچی سعی کردیم توضیحاتی در خصوص نایلون حرارتی و کاربرد آن در صنایع مختلف ارائه دهیم. همان‌طور که متوجه شدید، این نایلون وکیوم یکی از پرکاربردترین محصولات در صنایع تولیدی و صنایع بسته‌بندی به شمار می‌آید و استفاده از آن علاوه بر زیبایی محصول، به حفاظت از آن نیز کمک خواهد کرد.

 

فروش ویژه پاکت پستی 

 

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید