برخی بر این باور غلط هستند که در دنیای مدرن و با وجود وسایل ارتباط جمعی، دیگر استفاده از پست و پاکت پستی رایج نیست. این یک تفکر اشتباه است؛ زیرا با شرایط دنیای امروز، به‌خصوص محدودیت‌های دوران کرونا، خریدهای اینترنتی و به طبع ارسال محصولات، افزایش چشمگیری یافته است.

همچنین نهادهای حکومتی و ارگان‌های دولتی هم برای ارسال مدارک افراد مانند گواهینامه، کارت ملی هوشمند و غیره از پست استفاده می‌کنند؛ به دلیل اینکه پست در کوتاه‌ترین زمان، با روش صحیح و بسته بندی ایمن، اقدام به حمل و نقل انواع بسته‌ها می‌کند.

این روزها شیوه‌های مختلفی برای ارسال محصولات وجود دارد. بهترین شیوه ارسال محصولات این است که پاکت پستی مناسبی را انتخاب کنید که در برابر ضربه و دیگر مشکلاتی که در هنگام حمل بسته پستی ممکن است اتفاق بیفتد، مقاوم باشد. به‌طور معمول پاکت‌های پستی برای اجسام سبک وزن و کوچک  مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ما در این مقاله از پاکتچی قصد داریم به نکات لازم در مورد خرید پاکت پستی و کاربردهای گوناگون آن اشاره‌کنیم. خوشحال می‌شویم تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

کاربردهای پاکت پستی

در ایران پاکت‌های پستی گوناگونی رواج دارند که شناخت آن‌ها برای همه لازم و ضروری است.

  1. پاکت بانکی: این پاکت‌ها بسیار رایج هستند؛ زیرا برای ارسال کارت پستال، کارت تبریک و نامه‌های شخصی استفاده می‌شوند. پاکت­های بانکی، مستطیل شکل با یک زبانه به شکل مثلث هستند. به دلیل شکل عریض این پاکت‌ها، لازم است نامه را قبل از قرار دادن در پاکت بانکی، دو بار تا بزنید. پاکت بانکی رنگ بندی متنوعی دارد ولی در مراکز پستی، رنگ سفید آن متداول است؛ زیرا بیشتر جنبه رسمی دارد.
  2. پاکت هوایی: همانطور که از نام آن پیدا است، حمل این پاکت‌ها به ‌وسیله هواپیما انجام می‌شود و برای ارسال سریع اسناد و نامه‌ها خصوصاً به خارج از کشور، به کار می‌روند. این روزها از پاکت هوایی به‌ندرت استفاده می‌شود و بیشتر جنبه نوستالژی دارند.
  3. پاکت نامه جیبی: این پاکت شبیه به پاکت نامه بانکی است؛ منتها در ابعاد کوچک‌تر و اندکی متفاوت. درب پاکت نامه جیبی به شکل ذوزنقه طراحی شده است تا کاربر در هنگام قرار دادن نامه در آن، دید بهتری داشته باشد. کارایی این نوع پاکت نامه بیشتر برای ارسال گذرنامه، عکس، رسید و موارد مشابه است.
  4. پاکت نامه پنجره دار: این پاکت نامه حاوی یک نوار شفاف در قسمت جلوی پاکت است تا گیرنده قادر به دیدن محتویات داخل پاکت باشد و بیشتر کاربرد اداری و مالی دارد. پاکت‌های پنجره دار چون از محبوبیت زیادی برخوردار هستند، اغلب در کشورهای مختلف هم پر کاربرد و مرسوم هستند. این پاکت‌ها برای ارسال چک یا فاکتور گزینه مطلوبی به شمار می‌روند.

پاکت پستی پنجره دار

لازم به ذکر است که تعداد محدودی از شرکت‌های طراحی و تولید کالاهای بسته بندی مدرن، اقدام به عرضه پاکت‌های پستی کرده‌اند که با تهیه آن‌ها، در واقع هزینه ارسال هم پرداخت شده است. این پاکت‌های پستی به نام پاکت‌های پلیمری پیش پرداخت پستی معروف هستند؛ زیرا مبلغ پرداختی برای این پاکت‌ها شامل سرویس پستی هم می­شود.

این کار برای راحتی بیشتر مشتریان در نظر گرفته شده است تا بعد از خرید پاکت، نیاز به هزینه مجدد برای ارسال نباشد؛ به همین خاطر پاکت‌های پستی پلیمری، بدون تمبر هستند. از دیگر ویژگی‌های این پاکت‌ها، بسته بندی محکم به همراه چسب مخصوص آن است که بعد از بسته شدن درب پاکت‌ها، به‌سختی می‌توان آن را باز نمود.

پیشنهاد می‌کنیم برای ارسال سندهای مهم و محرمانه از این پاکت‌ها استفاده کنید؛ زیرا این قابلیت را دارند که از طریق وب سایت رهگیری شوند و ظرف مدت 48 ساعت به مقصد برسند. البته نکته قابل توجه در مورد پاکت‌های پلیمری این است که سقف حجم کالاهای ارسالی با این نوع پاکت‌ها، تنها 500 گرم است.

پرفروش­ترین مدل‌های پاکت پستی

برای بسته بندی و ارسال محصولات، مدل‌های مختلفی از پاکت پستی در بازار موجود است که در ادامه به معرفی انواع پاکت‌های پستی می‌پردازیم تا انتخاب شما برای خرید پاکت پستی مناسب، راحت‌تر شود. هر پاکت پستی برای ارسال مرسولات مختص به خود طراحی شده است که بر همان مبنا در فروشگاه‌های اینترنتی و اداره‌های پست، به کار می‌روند. انواع مختلف پاکت‌های پستی عبارت‌اند از:

 

سفارش اینترنتی پاکت

 

پاکت پستی ساده

به‌طور معمول پاکت پستی ساده از کاغذ سفید تحریر صد گرمی ساخته می‌شود. این پاکت‌ها برای مرسولات بااهمیت و حجیم استفاده نمی‌شوند؛ زیرا مقاومتی در برابر آب یا نور خورشید ندارند.

 

پاکت پستی حبابدار

ادارات، سازمان‌ها، شرکت‌های پستی، کارگاه‌های طلاسازی و فروشندگان زیورآلات و قطعات کوچک از پاکت پستی حبابدار استفاده می‌کنند؛ زیرا پاکت حبابدار پستی برای حمل اجسام کوچک و ظریف استفاده می‌شود و همان‌طور که از نام آن پیداست، داخل این پاکت‌ها یک نایلون حبابدار وجود دارد که مانند عایق  در برابر ضربه و رطوبت عمل می‌کند.

در وقت خرید این پاکت‌ها دقت داشته باشید که ابعاد پاکت انتخابی متناسب با کالای ارسالی باشد. ابعاد آن اغلب A3 و  A4است. در ضمن گرماژ کاغذ آن هر چقدر بیشتر باشد، کیفیت بالاتری دارد و مقاوم‌تر است. همچنین مراقب باشید که درون پاکت، زدگی یا پارگی نداشته باشد. این پاکت‌ها در شش سایز تولید و روانه بازار می‌شوند.

در کل پاکت‌های حبابدار جزء پر کاربردترین پاکت‌های پستی محسوب می‌شوند؛ زیرا به دلیل طراحی ویژه که سبب استحکام بالای آن‌ها شده است، برای بسته بندی و ارسال محصولات شکننده، بهترین گزینه هستند (مانند عینک، موبایل، قطعات کوچک صنعتی، ساعت، سی دی، جواهرات و غیره).

 

پاکت پستی سفید متالایز

پاکت‌ پستی متالایز دارای یک لایه پوششی نازک از جنس فلز هستند که مانند یک عایق محافظتی در مقابل نور و رطوبت از محموله‌های پستی محافظت می‌کنند. پاکت‌های متالایز فاقد ضربه گیر هستند؛ بنابراین برای ارسال اقلام شکننده و حساس به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند.

این پاکت‌ها در ابعاد 33 در 44 و 22 در 32 سانتی متر تولید می‌شوند که بر حسب محصول ارسالی، می‌توان سایز مناسب را تهیه کرد.

 

پاکت پستی لمینیت مشکی

پاکت‌ پستی لمینت مشکی نسبت به سایر پاکت‌ها از وزن بیشتری برخوردار هستند؛ زیرا دارای یک لایه داخلی از جنس نایلون هستند و با یک لایه پلی اتیلن کاور شده‌اند تا مقاومت آن‌ها در برابر رطوبت و نور افزایش پیدا کند.

به‌طور معمول برای بسته بندی و ارسال لوازم پلاستیکی و مدارک حساس به نور خورشید مثل عکس و فیلم، این پاکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. ابعاد پاکت پستی لمینت مشکی عبارت‌اند از: A1، A2، A3، A4، A5.

 

پاکت پستی داخل مشکی نایلون دار محرمانه

این نوع پاکت‌ها به‌طور معمول برای اوراق مهم و چک و اسناد اداری به کار می‌روند. این پاکت‌ها از سه لایه چسبیده شده به هم ساخته شده‌اند تا عایق محافظتی در برابر نور، آب و رطوبت باشند تا به خوبی از محتویات پاکت، محافظت کنند. یک لایه مشکی هم در داخل پاکت تعبیه شده است تا داخل پاکت قابل مشاهده نباشد و محتویات داخل پاکت محرمانه بماند.

ناگفته نماند که پاکت‌های پستی در چند رنگ زرد، نخودی و کرافت تولید می‌شوند. کاغذهای کرافت، کاهی رنگ هستند و جنس کاغذ آن­ها از سولفات خمیر پالپ است؛ بنابراین سطح مقاومت بالایی دارند که از این جهت، اغلب برای بسته بندی جعبه‌ای یا تولید کارتن به کار گرفته می‌شوند.

بنابراین کاربرد پاکت پستی کرافت زمانی است که مرسولات حجم زیادی داشته باشند؛ به‌طوری که در پاکت‌های پستی دیگر قابل استفاده نباشند. در این وقت است که از پاکت‌های پستی کرافت بهره می‌گیرند. از سایز کوچک پاکت کرافت برای بسته بندی مواد غذایی، بهداشتی یا نگهداری مواد صنعتی هم می‌توان استفاده کرد؛ زیرا از لایه‌های زیادی تولید شده‌اند که خاصیت ضد آب بودن آن‌ها را دوچندان می‌کند.

پاکت پستی کرافت

خرید و فروش پاکت پستی

در حال حاضر پاکت‌های مختلفی با رنگ و طرح‌های متفاوت در مشاغل، صنایع و ارگان‌های گوناگون استفاده می‌شوند که هر کدام به ‌منظور هدف خاصی طراحی شده‌اند. پاکت‌های پستی را به 2 روش می‌توان تهیه کرد؛ روش اول این است که به دفاتر پست در سطح شهر مراجعه کنید و پاکت‌ پستی را تهیه نمایید و یا اینکه بدون رفت‌وآمد و صرف پول و انرژی اضافی، پاکت پستی مورد نظر را به هر تعداد و هر سایزی که لازم دارید، از طریق فروشگاه‌های اینترنتی انتخاب و راحت درب منزل تحویل بگیرید.

لازم است که در هنگام سفارش و خرید پاکت‌های پستی به مواردی مانند کیفیت کاغذ، اندازه، شکل پاکت، نوع چسب مصرفی، مواد تشکیل‌دهنده آن و رنگ پاکت توجه کنید؛ زیرا پاکت‌های پستی مختلف بر اساس این عوامل، ارزیابی و قیمت‌گذاری می‌شوند.

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر قیمت پاکت‌ پستی، نوع چاپ مصرفی بر روی پاکت نامه است. روش چاپ افست یک شیوه مناسب چاپ است که با این روش امکان چاپ کاغذها در دماهای مختلف میسر می‌شود و در نهایت منجر به کاهش قیمت نهایی هزینه تبلیغات خواهد شد.

علاوه بر موارد ذکر شده، کیفیت بسته بندی و مواد اولیه هم در قیمت تمام شده پاکت پستی، نقش به سزایی دارد؛ حتی می‌توان گفت که قدیمی یا مدرن بودن چاپخانه، با توجه به تأثیر آن در سرعت چاپ نیز در قیمت‌گذاری پاکت‌های پستی تأثیرگذار است.

 

جمع بندی

به‌طور قطع پاکت پستی برای ما واژه غریبی نیست و ما همگی در طول زندگی نیازمند استفاده از خدمات پستی هستیم؛ بنابراین لازم است که اطلاعات کافی در خصوص انواع مدل‌های متنوع پاکت پستی داشته باشیم و با کارایی و موارد مصرف هر کدام آشنا شویم.

این روزها در مراکز پستی، پاکت‌های مختلفی برای مرسولات استفاده می‌شوند که با توجه به نوع محصول، می‌توان بسته بندی درست و مناسب هر کدام را تشخیص داد تا در زمان فرآیند ارسال، تا رسیدن به مقصد، تمام نامه‌ها، اسناد و محصولات، ایمن و حفاظت شده باشند.

 نقش مهم پاکت‌های پستی بر هیچ کس پوشیده نیست و ما سعی کردیم در این نوشتار اطلاعات جامع و لازم را در این خصوص به شما ارائه دهیم تا برای انتخاب شیوه خوب و صحیح در ارسال کالاها به مشکل نخورید. در این صورت وقتی به پاکت پستی نیاز پیدا کردید، به راحتی می‌توانید پاکت مناسب برای هر محصول را تشخیص دهید.

 

پخش عمده پاکت

 

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید