مطابق یک سری استانداردها برای تمامی مقادیر، اجرام و کالاهایی که در اطراف خود می‌بینیم یک واحد سنجش کیفی در نظر گرفته می‌شود. کاغذ یکی از مواد مهمی است که از دیرباز تاکنون مورداستفاده بشر قرار گرفته است. کاغذ باتوجه‌به پیشرفت تکنولوژی و علوم مختلف، وسعت به‌کارگیری‌اش نیز همین‌طور گسترش یافته است.

استفاده از کاغذ در زندگی امروزی به جایی رسیده است که شما هنگام خرید عمده و یا نوع خاصی از یک کاغذ، باید گرماژ کاغذ (وزن کاغذ)، مقوا و پاکت را بسنجید. در واقع گرماژ یک فاکتور اساسی و کلیدی در تعیین کیفیت و قیمت کاغذ به‌حساب می‌آید. امروزه استفاده از کاغذها، مقواها و پاکت‌ها نسبت به گذشته چندبرابر شده است.

در ادامه مقاله با استانداردهای طراحی و تولید انواع کاغذها، گرماژ کاغذ، گرماژ مقوا و... آشنا خواهیم شد؛ همچنین دسته‌بندی مقواها و پاکت‌ها به جهت تهیه آن‌ها در مصارف خانگی و اداری را نیز شناسایی خواهیم کرد.

تولید پخش پاکت سازی پاکتچی، فروشگاه اینترنتی و مجازی انواع پاکت، مدل‌های مختلف تراکت و فاکتور، ست ها و اوراق اداری است و عمده فعالیت‌های آن در زمینه تولید انواع پاکت با استانداردهای روز‌ است. پاکتچی متخصص در چاپ انواع پاکت‌های سفارشی و همچنین پاکت های پر طرفدار مانند پاکت سفید، پاکت پستی، پاکت زرد و... است.

 

گرماژ کاغذ

اگر بسته‌بندی کاغذها به‌صورت ورقه باشد، آنها را به‌صورت بند اندازه‌گیری می‌کنند. هر بند دارای 100، 250 و 500 برگ کاغذ خواهد بود. البته تعداد آن وابسته به ضخامت در هر برگ می‌باشد که بازهم ارتباط با موضوع گرماژ خواهد داشت. گاهی شما نیاز به چاپ یک سری مقالات و یا عناوین در فضای رسمی و اداری دارید و قطعاً نباید در این شرایط کاغذهایی با گرماژ پایین را انتخاب کنید.

موضوع مهمی که درباره وزن کاغذها وجود دارد، عدم رعایت استاندارد در آن‌ها است که در نتیجه پرینتر و یا دستگاه شما میانه خوبی با گرماژ پایین نخواهد داشت. حداقل در مورد چاپگرهای موجود در بازار ایران این موضوع صدق می‌کند. از طرفی معمولاً از کاغذهای تحریر 25 کیلوگرمی برای دستگاه‌های کپی، نوشت‌افزارها، سربرگ‌ها و تهیه اسناد در ادارات استفاده می‌شود. وزن هر برگ کاغذ در این مدل 74 گرم می‌باشد. اما اگر تعداد اسنادی که در طول روز در یک اداره و ارگان استفاده می‌شود زیاد باشد معمولاً برای کنترل هزینه‌ها و صرفه‌جویی از مدل‌های 28 گرمی استفاده خواهد شد. در مقابل کاغذهای تحریر 32 گرمی به دلیل انعطاف بیشتر می‌توانند گزینه خوبی برای بروشورهای تبلیغاتی باشند.

 

گرماژ کاغذ

 

نحوه محاسبه گرماژ کاغذ

برای به‌دست‌آوردن گرماژ کاغذ نیاز است که وزن آن در یک تعریف علمی، جرم را اندازه‌گیری کرده و در یک عملیات ریاضی، بر سطح آن با واحد مترمربع محاسبه گردد. مثلاً وقتی می‌گوییم که گرماژ یک کاغذ 70 است، این بدان معنا خواهد بود که یک مترمربع کاغذ دارای جرمی معادل 70 گرم می‌باشد. در این صورت هر چه مقدار این عدد بالاتر باشد. قطعاً کاغذ ضخیم‌تر بوده و کیفیت، استحکام و همین‌طور مقاومت آن در طول گذر زمان نیز ارتقاء خواهد یافت. واحد اندازه‌گیری گرماژ GSM (g/m²) می‌باشد و شما باید بر اساس این فرمول عمل کنید.

اما احتمالاً این سؤال برای شما ایجاد می‌شود که گرماژ کاغذ به چه دردی می‌خورد؟ یا این که آیا در هنگام استفاده از انواع کاغذها و مقواها، باید به گرماژ آن توجه کنیم؟ در پاسخ به این سؤال عرض کنیم که بسته به مصرف شما، به طور مثال وقتی در چاپگرها از کاغذ استفاده می‌کنید، نباید گرماژ آن از حدی پایین‌تر باشد. در این وضعیت پرینترها عملکرد درستی نداشته و کاغذ را برای انجام عملیات چاپ استاندارد ندانسته و آن را تشخیص نمی‌دهند. معمولاً استاندارد معمول برای چاپ روی کاغذها توسط پرینترهای خانگی و صنعتی 80 گرم می‌باشد. اما شما می‌توانید از گرماژهای کم تر تا 70 نیز استفاده کنید. در این صورت جدی گرفتن و مهم شمردن میزان گرماژ در کاغذها اهمیت دارد.

 

منظور از استاندارد گرماژ کاغذ چیست؟

وقتی کالایی برای صادرات و سطوح توزیع جهانی تولید می‌شود، قطعاً باید در طراحی، ساخت و توسعه آن یک سری المان‌ها و فاکتورهای اساسی رعایت گردد. منظور از استاندارد به کار گرفته شده در گرماژ انواع کاغذها نیز همین مسئله است. یعنی عدد گرماژ با نحوه مصرف هم‌خوانی داشته باشد.

به جهت تعیین سطح کیفی کاغذها از یک استاندارد جهانی درست شبیه به دیگر مواردی که تولید می‌شوند بهره گرفته خواهد شد. در مورد کاغذها و موارد مرتبط با گرماژ آن‌ها از ایزو 536 استفاده شده و در نتیجه وقتی شرکتی بتواند از چنین فیلتری گذر کند، قطعاً یک کاغذ استاندارد خواهد بود. ایزو 186 برای کاغذ و گرماژ مقوا، ایزو 187 برای شرایط محیطی استاندارد نگه‌داری و آزمایش همچنین ایزو 287 برای تعیین میزان رطوبت محصول به کار می‌رود.

 

فروش پاکت

 

اهمیت گرماژ برای چاپخانه‌ها و تولیدکنندگان پاکت

برای چاپخانه‌ها مسئله کیفیت و ضخامت کاغذ متناسب با استفاده‌ای که دارند، مهم می‌باشد. یعنی وقتی اقدام به چاپ آگهی می‌کنند، قطعاً باید گرماژ کمی بالاتر باشد. زیرا به طور مثال پوسترها در معرض عوامل طبیعی نظیر باران و باد قرار می‌گیرند. از سوی دیگر گرماژ کاغذ برای تولیدکنندگان انواع پاکت نیز حائز اهمیت است. چون آن‌ها انتظار دارند بتوانند مواد اولیه با کیفیتی تهیه کرده و متریال کارشان استاندارد باشد.

در نتیجه وقتی شرکتی در زمینه تولید پاکت‌های بسته‌بندی فعالیت می‌کند، به دنبال مرکزی است که کاغذها، مقواها و لوازم موردنیاز را با رعایت تمامی استانداردها و مطابق طیف وسیعی از گرماژ تولید و عرضه می‌کند. پاکتچی مجموعه‌ای با سابقه طولانی در تولید و عرضه انواع  پاکت با تیراژ بالا و سفارش عمده برای مراکز و سازمان‌های مختلف می‌باشد.

 

گرماژ انواع کاغذهای چاپی

جهت انجام عملیات چاپ روی انواع کاغذها استاندارد و وزنی منحصربه‌فرد تولید می‌گردد و در بازار یافت می‌شود. در ادامه به بررسی تک‌تک این موارد می‌پردازیم.

کاغذهای 70 گرمی چاپی

نخست کاغذهای 70 گرمی چاپی که معمولاً در چاپگرهای خانگی، دستگاه‌های کپی و نوشت‌افزارها مورداستفاده قرار می‌گیرند. این کاغذها از جمله متداول‌ترین و اصلی‌ترین مواردی هستند که می‌توانید در بازار بیابید.

کاغذهای چاپی 90 گرمی

مورد بعدی کاغذهای چاپی 90 گرمی می‌باشد. برای ادارات و شرکت‌هایی که بسیار با عملیات چاپ طرح‌ها و متریال‌های معمولی سروکار داشته و قصدشان صرفه‌جویی در هزینه‌هاست، معمولاً استفاده می‌شود.

کاغذهای چاپی 100 گرمی

کاغذهای چاپی 100 گرمی به دلیل انعطاف بهتر و قابلیت تاشدن در طراحی بروشورها و دفترچه‌های معرفی محصول در شرکت‌ها و کارخانجات صنعتی و یا طراحان نمونه کار و مجلات نیز استفاده خواهند شد.

کاغذ تحریر 120 گرمی

کاغذ تحریر 120 گرمی به دلیل سنگینی و وزن بیشتر حرفه‌ای‌تر، با ظاهری جذاب‌تر و صدالبته هزینه‌ای بیشتر در طراحی بروشورها، می‌توانند گزینه بهتری نسبت به مدل 100 گرمی باشند.

کاغذهای چاپی 145 گرمی

احتمالاً دیده‌اید که جلد مجلات، پوشه‌های بایگانی و محصولات مرتبط با این حوزه بسیار ضخیم‌تر از حالت عادی کاغذ هستند. کاغذ بریستول چاپی یا همان 145 گرمی با گرماژ بالا در این موارد به کار گرفته می‌شود.

برای مواردی که نیاز به جرم بیشتر وجود دارد استفاده از مدل‌های 180، 200 و 300 گرمی نیز امکان‌پذیر است. هرکدام از آن‌ها ممکن است در صنعت و در بخش‌های مختلف از جمله تولید پاکت‌ها، نوشت‌افزارهای اداری و جاکتابی استفاده شوند.

 

وزن کاغذ چاپی

 

گرماژ کاغذ کرافت

کاغذ کرافت در واقع نوعی خاص با مقاومت بالا است. در تهیه کاغذ کرافت از سولفات خمیر پالپ استفاده شده و در ابعاد و انواع متنوع نیز در بازار عرضه می‌گردد. رنگ این کاغذها قهوه‌ای و سفید بوده معمولاً با گرماژ بالاتر از 40 گرم در بازار عرضه می‌شود.

رنگ این کاغذ در نتیجه طراحی و ساخت اولیه قهوه‌ای است و پس از آن در صورت نیاز بسته به نیاز مشتری رنگ سفید نیز تولید می‌گردد. البته شکل دیگر آن نیز پاکت کرافت است که در تبلیغات، به جهت بسته‌بندی انواع اقلام بهداشتی و غذایی، در تره‌بار و به جهت جابه‌جایی نامه‌های اداری نیز استفاده می‌گردد.

پاکت‌های کرافت یکی از موارد مهمی هستند که در ادارات برای بایگانی‌ها و جابه‌جایی کاغذهای آچار به‌صورت روپوش استفاده می‌شوند. یکی دیگر از موارد استفاده آن‌ها در صنایع پزشکی و به جهت ایجاد پوشش برای تصاویر و اسکن‌های رادیولوژی و CT اسکن خواهد بود. در واقع این کاغذ را به نام پاکت هدیه و به جهت بسته‌بندی اقلام و مواد غذایی خشک نیز استفاده می‌کنند.

 

انواع گرماژ مقوا

در انواع مقواها گرماژهای گوناگونی وجود دارد که شما می‌توانید بسته به استفاده خود و به تفکیک نوع و کاربرد، آن‌ها را انتخاب کنید. معمولاً برای مدل‌های ایندر برد که دو طرف آن سفید بوده و در صنایع داروسازی، شیرینی‌فروشی، آرایشی و بهداشتی و برای بسته‌بندی مواد غذایی و فروشگاهی از آن‌ها استفاده می‌شود، در طیف 180 تا 500 گرم قرار دارند. به طور دقیق‌تر از رقم 230 شروع شده و به گرماژهای 250، 270، 300، 350، 400 و بالاتر نیز می‌رساند.

در مقابل مدل‌های گلاسه نیز قابل‌استفاده هستند که طیف وسیعی از 90، 100، 115، 120، 135، 148، 170، 200، 250، 300 را دربرگرفته و برای محصولاتی که وزن آن‌ها کم تر است، به‌صرفه خواهد بود که از این نوع مقوا استفاده شود. در جعبه‌هایی برای اقلام دارویی، آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی، چای کیسه‌ای به دلیل مقاومت مناسب در برابر خمش و له‌شدگی به کار گرفته می‌شود.

 

گرماژ مورداستفاده در مقوا

مدل گرماژ پشت طوسی نیز وجود دارد که بازهم طیف 128 تا 500 گرم را در خود جای می‌دهد و به‌طورکلی رنگ آن همیشه یک طرف سفید و طرف دیگر طوسی بوده. برای ساخت جعبه‌های چوب کبریت، لوازم صنعتی، الکترونیکی، مکانیکی و پوشاک نیز این مقوا به دلیل قیمت و کیفیت عالی استفاده می‌شود. مقواهای تحریر نیز در ارقام 60 تا 120 محدود شده، کرافت‌ها 70 تا 300 و مدل‌های کارتی نیز 140 تا 300 هستند.

 

نحوه محاسبه وزن هر ورق کاغذ A4

مطابق استاندارد جهانی، کاغذ آچهار یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین سایزها در دنیا است. این استاندارد سال‌هاست که توسط ISO در نظر گرفته شده است و بر اساس سه سری A, B, C معرفی می‌شود. هرکدام از این کاغذها بر اساس ابعاد، وزن و گرماژ در سری‌های صفر تا ده شماره‌گذاری خواهند شد.

معروف‌ترین و محبوب‌ترین‌ها در ایران A3, A4 , A5 می‌باشد. برای محاسبه وزن برگه‌های A4 شما می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

وزن یک برگ کاغذ A4 (طول کاغذ A4 * عرض کاغذ A4 * گرم کاغذ A4) تقسیم بر 10000

 

امروزه و بر خلاف گذشته تنوع زیادی در توسعه و طراحی انواع کاغذها، مقواها و همین‌طور ساخت انواع پاکت‌ها وجود دارد. پاکتچی از ارائه‌دهندگان قدیمی اینترنتی با امکان دریافت مشاوره سریع و تلفنی به جهت خرید انواع محصولات پاکت‌ نامه، پاکت اداری و ... است. تولید تمامی پاکت‌ها با رعایت استانداردهای جهانی و ایران انجام شده است. در صورت نیاز نحوه تهیه و تعداد موردنیاز و ابعاد نیز توسط بخش پشتیبانی به شما توضیح داده خواهد شد. هرآنچه را که می‌خواهید با بررسی تصویر محصول و انتخاب تعداد به‌صورت آنلاین سفارش دهید و تضمین بهترین قیمت و مناسب‌ترین کیفیت را دریافت کنید.

 

خرید اینترنتی پاکت

 

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید