با‌وجود اینترنتی شدن بسیاری از امور روزانه مانند خریدوفروش‌ها، فاکتورها همچنان کاربرد خود را از دست نداده‌اند. فاکتور درواقع نوعی سند کاغذی است که فروشنده در هنگام خرید به خریدار ارائه می‌دهد و اطلاعات اصلی خرید را در آن درج می‌کند. فاکتورها باید توسط چاپ فاکتور رسمی و مورد تأیید انجام شود. بسیاری از کسب‌وکارها از فاکتورها معمولی استفاده می‌کنند و برخی نیز به‌منظور افزایش اعتبار، انجام تبلیغات ارزان‌قیمت، محقق سازی برندینگ و ... از فاکتورهای سفارشی‌شده بهره می‌گیرند. این فاکتورها دارای طراحی ویژه به همراه برند یا نام شرکت یا کسب‌وکار هستند.

در هنگام چاپ فاکتور، عوامل متعددی اهمیت پیدا می‌کنند. نوع فاکتور، کاغذ مورداستفاده، مواد اولیه‌ای مانند چسب، رنگ فاکتور، سایز کاغذ و... ازجمله مواردی هستند که در مراحل چاپ فاکتور باید به آن‌ها دقت شود. این عوامل به‌طور چشمگیری در کیفیت و قیمت فاکتور نهایی مؤثر خواهند بود.

تولید و پخش پاکت پاکتچی به‌عنوان بزرگ‌ترین چاپخانه فعال ایران در زمینه طراحی و عرضه انواع پاکت، چاپ سربرگ، چاپ پاکت رادیولوژی و... تجربه‌ای به عمر 100 سال را در قالب مرغوب‌ترین مواد اولیه به شما عزیزان ارائه می‌دهد.

 

فاکتور دقیقا به چه برگه‌ای گفته می‌شود؟

فاکتور، سندی کاغذی حاوی جزئیات خرید است که از طرف فروشنده به خریدار ارائه می‌شود. آنچه در برگه فاکتور آورده می‌شود شامل مواردی مانند مشخصات فروشنده، مشخصات خریدار، نوع کالا، قیمت اقلام خریداری‌شده، قیمت کل کالاهای خریداری‌شده، نوع کالاها و تاریخ خرید است. در کنار موارد مذکور که معمولاً عنوان آن‌ها در فاکتور چاپ می‌شود، موارد دیگری مانند نحوه پرداخت، مبلغ پیش‌پرداخت و بیعانه و ... نیز طبق توافق طرفین در فاکتور آورده می‌شود.

قیمت چاپ فاکتور

انواع فاکتور

معیارهای مختلفی مانند جنس، ابعاد، جنس کاغذ، کاربن دار یا بدون کاربن بودن، رنگ فاکتور و... برای دسته‌بندی انواع فاکتور استفاده می‌شوند؛ اما فاکتورها را به‌طورکلی می‌توان به دو نوع رسمی و غیررسمی تقسیم کرد. فاکتورهای رسمی به برگه‌های مورد تأیید وزارت اقتصاد و امور دارایی و دارای کد اقتصادی و ارزش‌افزوده گفته می‌شود. نوشتن اطلاعات کامل فروشنده و خریدار در فاکتورهای رسمی الزامی است؛ زیرا معمولاً از آن‌ها به‌عنوان ضمیمه اظهارنامه‌ها و گزارش‌ها اداره دارایی استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که شماره‌سریال فاکتورها کپی شده باشند.

این در حالی است که درج اطلاعات کامل خریدار و فروشنده در فاکتورهای غیررسمی لزومی ندارد. این نوع فاکتورها معمولاً در خریدوفروش محصولاتی کاربرد دارد که ذکر مالیات بر ارزش‌افزوده و مشخصات کامل خریدار برای آن‌ها الزامی نباشد و نوشتن فاکتور تنها به خواسته مشتری انجام می‌شود. فاکتورهای مغازه‌ها و خرده‌فروشی‌ها از نوع غیررسمی هستند.

 بیشتر بخوانید : خرید پاکت پستی

طراحی و چاپ انواع فاکتور

برای طراحی و چاپ فاکتور، تنها به یک کامپیوتر و چاپگر به همراه مواد اولیه نیاز خواهید داشت. شما می‌توانید از فاکتورهای قالب آماده موجود در اینترنت استفاده کنید و جزئیات آن را اندکی تغییر دهید. سفارشی‌سازی فاکتور با افزودن برخی موارد مانند لوگو، نام شرکت، اطلاعات تماس به بالای صفحه میسر می‌شود. طراحی صفرتا صد فاکتور با استفاده از دو برنامه اکسل و وورد مایکروسافت نیز امکان‌پذیر است.

یکی از مواردی که طی طراحی و چاپ فاکتور باید به آن دقت شود این است که شماره زنی دستی کار بسیار اشتباهی است و چنین فاکتورهایی هرگز مورد تأیید اداره دارایی قرار نمی‌گیرد. درج شماره‌سریال فاکتور به روش افست و توسط دستگاه ملخی انجام می‌شود. این شماره‌سریال‌ها باید به رنگ قرمز و به‌صورت برجسته روش فاکتور چاپ شوند تا تشخیص آن‌ها توسط دارایی امکان‌پذیر باشد. در ادامه باید به موارد زیر دقت داشته باشید:

چاپ فاکتور

  • انتخاب نوع فاکتور ازنظر تعداد برگ

در ادامه لازم است نوع فاکتور خود را ازنظر تعداد برگ انتخاب کنید. فاکتور شما می‌تواند 2 برگی، 3 برگی یا 4 برگی باشد. رایج‌ترین فاکتورهای غیررسمی، از نوع 2 برگ هستند و برای چاپ فاکتورهای رسمی معمولاً از انواع 4 برگ بهره می‌گیرند.

  • انتخاب نوع کاغذ

کاغذهای استفاده‌شده در چاپ و تولید فاکتور اهمیت بالایی در کیفیت و قیمت آن دارد. معمولاً برای تولید فاکتورها از الوان ایرانی یا اندونزی استفاده می‌شود. این کاغذها می‌توانند از نوع کاربن دار یا بدون کاربن انتخاب شوند. اگر فاکتور تک‌برگ و دارای سربرگ باشد، نوع بدون کاربن استفاده می‌شود. این در حالی است که برای انواع فاکتور 2 برگ تا 4 برگ از انواع کاربن دار  و بدون کاربن به‌صورت تلفیقی استفاده می‌شود.

  • انتخاب نوع فاکتور ازنظر رنگ

فاکتور شما می‌تواند به‌صورت تک‌رنگ، سیاه‌وسفید، دورنگ یا 4 رنگ (آبی، صورتی، قرمز، سیاه و زرد) طراحی و چاپ شود. این کاغذها برخلاف برگه صفحه اول که معمولاً از جنس کاغذ تحریر سفید 80 گرمی است، با استفاده از کاغذهای گرماژ 60 طراحی و چاپ می‌شود.

  • انتخاب روش چاپ

فاکتورها را می‌توان به دو روش افست و دیجیتال چاپ کرد. لازم به ذکر است که روش مناسب برای چاپ می‌تواند بسته به نوع کاغذ انتخاب‌شده تغییر کند. برای مثال، برای چاپ فاکتور بر روی صفحه نخست با کاغذ 80 گرمی بهتر است از چاپ افست استفاده کنید و برای کاغذهایی با کیفیت پایین‌تر از 60 گرمی، از روش چاپ دیجیتال بهره بگیرید؛ زیرا معمولاً این روش برای کاغذهایی با کیفیت پایین جوابگو نخواهد بود.

  • نحوه قرار دادن برگه‌ها بر روی یکدیگر

برگه‌های فاکتور باید به‌گونه‌ای بر روی یکدیگر قرار بگیرند تا مشخصات درج‌شده در برگ اول، در برگه‌های بعدی نیز دقیقاً در جای مناسب درج شوند (در انواع کاربن دار). این امر نشان‌دهنده کیفیت بالا در چاپ فاکتورها است.

  • انتخاب نوع صحافی

شما می‌توانید از پرفراژ یا سرچسب یا هردو در صحافی فاکتور استفاده کنید. فاکتورهای سرفراژدار معمولاً از نوع سررسید دار هستند. سرچسب‌ها را تنها می‌توان به‌طور کامل از دسته فاکتور جدا کرد. این در حالی است که با وجود پرفراژ، سررسید در فاکتور باقی می‌ماند.

  • انتخاب ابعاد فاکتور

یکی از مهم‌ترین عواملی که در چاپ فاکتورها باید در نظر گرفته شود، ابعاد یا سایز فاکتور است. فاکتور می‌تواند به شکل مربع یا مستطیل چاپ شود. برای فاکتورهای رسمی معمولاً ابعاد مشخص و استانداردی در نظر گرفته می‌شود. برای مثال، فاکتورهای رسمی مالیاتی دارای ابعاد A4  یا گاهی اوقات A5 هستند؛ زیرا عرض ستون‌ها و سایز نوشته‌ها در این نوع فاکتورها بزرگ‌تر است. از سایزهای B4 و B5 برگه تنها برای چاپ فاکتورهای غیررسمی استفاده می‌شود و کاربردی در فاکتورهای رسمی ندارند.

 

عوامل مؤثر بر قیمت چاپ فاکتور

عوامل متعددی در قیمت چاپ فاکتور مؤثر هستند که همه آن‌ها به روند تولید و طراحی برمی‌گردند. معیارهای تعیین قیمت فاکتورها شامل موارد زیر هستند:

  • تعداد نسخه‌ها
  • نوع چاپ (افست یا دیجیتال)
  • شماره‌دار یا بدون شماره بودن فاکتور
  • نوع کاغذ مانند الوان ایرانی یا اندونزی
  • کاربن دار یا بدون کاربن بودن کاغذ فاکتور
  • صحافی فاکتور (دارای سرچسب یا پرفراژ دار)
  • سایز کاغذهای استفاده‌شده در چاپ فاکتور شامل A4، B4، A5، B5 و...

 

طراحی و چاپ فاکتورها می‌تواند در مواردی بسیار تخصصی و پیچیده شود. بسته به نوع کسب‌وکار و نیاز دو طرف معامله، موارد استفاده‌شده در فاکتور شامل جنس و رنگ کاغذ، سایز کاغذها، کاربن لس یا کاربن دار بودن و ... تغییر خواهد کرد. در حین چاپ به مواردی مانند صحافی و تناسب جنس کاغذ با نوع چاپ دقت کنید تا کیفیت فاکتور نهایی حفظ شود. شما می‌توانید فاکتور موردنظر خود را با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف طراحی کنید یا صفرتا صد طراحی تا چاپ آن را به پاکتچی بسپارید. پاکتچی با سابقه‌ای درخشان به عمر 100 سال، بهترین و مرغوب‌ترین فاکتورها را با مشخصات و ویژگی‌های موردنظر شما طراحی و چاپ می‌کند.

 

فروش پاکت

 

نظرات کاربران

2 نظر ثبت شده است

  1. اردهالی 1400/09/14 پاسخ

    چرا روی سایت هزینه های تولید و چاپ فاکتور رو نزاشتید - هم فاکتور میخوام هم پاکت برای فاکتور ها
  2. 1400/09/19

    لطفا برای سفارش و گرفتن اطلاعات با شماره ۰۹۰۱۲۷۱۱۷۲۷ در واتس آپ هماهنگ کنید ، ممنون ، پاکتچی

نظر خود را وارد کنید