در حال حاضر برای بسته بندی مرسولات از انواع مختلف پاکت‌ در ابعاد و سایزهای متفاوت استفاده می‌شود. با توجه به حرفه‌ای که در آن مشغول به فعالیت هستید، پاکت‌های مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام جایگاه و کارایی خاصی دارد. به طور معمول بر روی پاکت‌هایی که جنبه اداری داشته باشند، اطلاعاتی مانند نام و آرم شرکت، آدرس تلفن و آدرس، وب سایت و ایمیل درج می‌شود. اما کاربرد پاکت‌ها فقط به این موارد محدود نمی‌شود. یکی از انواع مختلف پاکت‌های بسته بندی، پاکت‌ بیمارستانی است.

در محیط بیمارستانی آنچه اهمیت بسیار زیاد ویژه پیدا می‌کند، توجه به سلامت، کیفیت و استریل بودن پاکت است؛ زیرا پاکت ویژه بیمارستان در موارد مختلفی به کار می‌رود و هر کدام باید خصوصیات ویژه‌ای داشته باشند. در این مقاله قصد داریم درباره انواع پاکت ویژه بیمارستان و مراکز درمانی اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

 

پاکت بیمارستانی چیست؟

 پاکت بیمارستانی نوعی از پاکت بسته بندی که در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها برای حمل اطلاعات بیمار استفاده می‌شود. اطلاعات بیمارستانی از قبیل جواب رادیولوژی و پرونده بیماری از جمله این موارد هستند. پاکت ویژه بیمارستان را می‌توان در ابعاد و اندازه‌های مختلف و در طرح‌های گوناگون چاپ کرد.

 نوع دیگری از پاکت‌ها برای تشکیل پرونده و حفظ اطلاعات درمانی بیرون به کار می‌رود. همچنین پاکت ام آر آی برای قرار دادن عکس استفاده می‌شود. البته پاکت ویژه بیمارستان فقط شامل این موارد نیست. با توجه به اینکه محیط بیمارستان باید محیطی استریل و عاری از آلودگی باشد، بسته‌بندی محصولات و کالاهای پزشکی نیز اهمیت بسیار زیادی دارند. به همین دلیل انواع متفاوتی از پاکت برای رفع نیازهای بیمارستانی تولید شده است. انواع پاکت‌ها شامل پاکت امحا زباله‌های عفونی، پاکت استریل و اتوکلاو و ... است. در ادامه با این پاکت‌ها و کاربرد آن‌ها در محیط بیمارستان و مراکز درمانی آشنا می‌شویم.

 

انواع پاکت مناسب برای  بیمارستان ها و مراکز درمانی

پاکت استریل اتوکلاو

 این نوع پاکت محبوبیت بالایی در بسته‌بندی محصولات پزشکی و بیمارستانی دارند و در سطح بهداشت جهانی توجه ویژه‌ای به این نوع پاکت ویژه بیمارستان می‌شود. علت محبوبیت و استقبال بالا از این نوع بسته بندی این است که به خوبی استریلیزاسیون ابزارآلات توسط آن انجام می‌شود. همچنین در مقابل نفوذ و ورود باکتری‌ها و آلودگی‌ها مقاومت بسیار خوب و بالایی دارند.

 پاکت بیمارستانی استریل به راحتی قابلیت باز شدن دارد و از کاغذ مدیکال ۶۰ گرم و فیلم شفاف ساخته می‌شود. برای چاپ اطلاعات بر روی پاکت استیل اتوکلاو از اندیکاتور شیمیایی مناسب استریل، بخار، اتیلن اکساید و پلاسما استفاده می‌شود. علاوه بر آن پاکت‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود و همین مسئله تنوع محصول را بالا می‌برد.

 

پاکت بیمارستانی

 

 از جمله مزایا و ویژگی‌های قابل توجه پاکت ویژه بیمارستانی استریل می‌توان به چاپ اختصاصی، وجود لیبل مخصوص و ابعاد متفاوت پاکت بسته بندی اشاره کرد. همچنین ضریب تخلخل بالا و مقاومت مکانیکی در مقابل رطوبت، از ویژگی‌های پاکت استریل است.

درج مشخصات بر روی این پاکت ویژه بیمارستان بسیار راحت است و ابزار و مواد داخل پاکت از بخش نایلونی آن قابل مشاهده است. پاکت‌های استریل به طور کلی برای استریل و ضد عفونی کردن وسایل با اندازه مشخص و کوچک استفاده می‌شوند. در این نوع پاکت بیمارستانی، سه طرف پاکت بسته است و قسمت چهارم آن (سمت درب پاکت) با کمک دستگاه سیلر و یا چسب دوخته می‌شود.

 نوعی دیگر از پاکت استریل بیمارستانی، پاکت چسب دار است. این نوع پاکت از کاغذ ۷۰ گرم و فیلم 9 لایه تولید می‌شود. ابعاد پاکت با توجه به درخواست بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تولید می‌شود و متغیر است. همچنین می‌توان اطلاعات بیمارستان مانند آدرس، شماره تماس و سایر موارد را بر روی پاکت چاپ و درج نمود.

 

 پاکت بیمارستانی مدیکال

 پاکت‌های قابل استفاده در مراکز درمانی انواع مختلفی دارند که هر کدام در بخشی استفاده می‌شود. یکی از انواع پاکت ویژه بیمارستان، پاکت سه لایه است که از آن برای بسته بندی لوازم یک‌بار مصرف بهداشتی استفاده می‌شود. به این نوع بسته بندی پاکت مدیکال گفته می‌شود.

 این پاکت در مراکز درمانی مختلف و در بسته بندی لوازم یک‌بار مصرف بهداشتی، دام پزشکی و دندانپزشکی قابلیت کاربرد دارد. پاکت‌های مدیکال نوعی از کیسه برای نگهداری از تجهیزات ضدعفونی هستند که بسته و مهر و موم می‌شوند.

این پاکت‌ها به سیستم اتوکلاو، اتیلن اکساید و بخار سازگار بالایی دارند و در دو نوع چسب دار و بدون چسب عرضه می‌شوند. از جمله مزایا و ویژگی‌های این نوع پاکت ویژه بیمارستان می‌توان به ماندگاری بالای آن اشاره کرد.

 پاکت مدیکال تنوع سایز بالایی دارد و در دو رنگ آبی و سبز قابل تولید است. بر روی پاکت می‌توان طرح‌های متنوع و اطلاعات مختلف مورد نظر مشتری را چاپ کرد. همچنین از جمله مزایای قابل توجه پاکت شفاف مدیکال، مقاومت بالای آن در مقابل رطوبت، باکتری‌ها و میکرو ارگانیسم‌ها است. بسته بندی پاکت مدیکال بدون وجود هیچ حبابی و به صورت سه لایه است. این میزان لایه محافظتی موجب می‌شود که از ورود گرد و غبار و ریزگردها به داخل بسته جلوگیری ‌کند.

 

پاکت رادیولوژی

 همان‌طور که بیان شد هر کدام از انواع باکت بیمارستانی دارای ویژگی‌های خاصی هستند تا بتوان از آن‌ها در محیط بیمارستان استفاده کرد. یکی از انواع پاکت ویژه بیمارستان، پاکت رادیولوژی است. تصویر رادیوگرافی برای اینکه ماندگاری و کیفیت داشته باشد، باید در مقابل نور خورشید ضربه و خمیدگی محافظت شود. به همین دلیل برای محافظت از آن نیاز به پاکتی داریم که این موارد را تامین کند.

 پاکت رادیولوژی برای تامین این نیاز در انواع مختلف و سه سایز متفاوت تولید می‌شود:

  • پاکت سایز ۲۱.۵ در ۳۱ سانتی متر برای پرینت سایز A4
  • پاکت سایز ۲۷ در ۳۱ سانتی متر برای فیلم 10 در ۱۲ اینچ
  • پاکت سایز ۲۲ در ۲۹ سانتی‌متر برای فیلم ۸ در ۱۰ اینچ (به طور معمول این سایز پاکت برای همه رادیوگرافی‌های دیجیتال مانند سفالومتری، اپتیکال، CBCT، پانورامیک (OPG) و ... قابلیت استفاده دارد.)

 این پاکت‌ها از کاغذ ۷۰ تا ۱۴۰ گرم و در رنگ‌های سفید، زرد ایرانی و اندونزی تولید می‌شود.

 

پاکت ام آر آی

 پاکت ام آر آی

 پاکت‌های ام آر آی و سی تی اسکن نیز از جمله پاکت بیمارستانی محسوب می‌شوند. این پاکت‌ها به دلیل بزرگ بودن عکس MRI، سایز بزرگی دارند و همچنین برای تهیه پاکت از مقوای پشت طوسی، کاغذ گلاسه با گرم بالا و کرافت نخودی استفاده میشود.

 پاکت ام آر آی از نظر شکل ظاهری به سه دسته معمولی، دسته دار افقی و عمودی و پاکت بنددار تقسیم می‌شود. پاکت ام آر آی معمولی، ساده و تک رنگ است و ارزان‌ترین نوع پاکت است.

پاکت دسته دار افقی طوری طراحی شده است که ابعاد آن ۱۰ سانتی‌متر بزرگ‌تر از فیلم ام آر آی باشد و یک دستگیره نیز برای حمل آن در نظر گرفته می‌شود. پاکت دسته دار عمومی نیز عرضی بیشتر نسبت به نوع افقی دارد و فیلم به صورت عمودی در آن قرار می‌گیرد. اما پاکت ام آر آی بندار تنها تفاوتش با سایر پاکت‌های ام آر آی در این است که با کمک بندهای کنفی یا پلاستیکی، یک دسته برای آن ایجاد شده تا بتوان پاکت را راحت‌تر حمل کرد.

پاکت‌های ام آر آی از نظر جنسیت نیز متفاوت هستند.  پاکت پشت طوسی بهترین نوع بسته بندی پاکت MRI است و قیمت مناسبی دارد. پاکت با مقوای گلاسه قیمت بالاتری نسبت به پاکت پشت طوسی دارد؛ اما برای چاپ تبلیغات، کیفیت بالایی دارد. نوع دیگر پاکت ام آر آی، پاکت نخودی و پاکت کرافت است که به صورت تک رنگ یا دو رنگ چاپ می‌شود و مزیت عمده آن، ارزان قیمت بودن پاکت است.

 

اینستاگرام

پاکت وی پک

 این نوع پاکت مورد استفاده در مراکز درمانی نیز برای بسته بندی و استریل کردن تجهیزات پزشکی بعد از بسته بندی استفاده می‌شود. برای استریل کردن آن‌ها می‌توان روش بخار آب و پلاسما را به کار برد. مزایای این پاکت ویژه بیمارستانی وزن سبک در بسته‌بندی، تنوع در سایز و ابعاد، سهولت و راحتی در باز کردن بسته و مقاومت بالا در محیط مرطوب است. علاوه بر آن به علت شفاف بودن، از خطای اپراتور در تشخیص محتوای بسته جلوگیری می‌کند.

 

 خصوصیت مهم پاکت‌های بیمارستانی

 به طور کلی تمامی انواع پاکت بیمارستانی یک مشخصه کلی دارند. این مشخصه، مقاومت و استحکام بالای پاکت در مقابل عوامل محیطی و پارگی است. در برخی از انواع پاکت ویژه بیمارستان، اطلاعات درمانی بیمار در فرایند درمان نگهداری می‌شود. از آنجا که ممکن است روند درمان طولانی باشد، باید پاکت مقاومت بالایی داشته باشند و بتوانند به خوبی از کاغذها و فیلم‌های داخل پاکت بیمارستانی نگهداری کنند.

 روی پاکت ویژه بیمارستان اطلاعات، لوگو و مشخصات بیمارستان و مراکز درمانی چاپ می‌شود. اگر پاکت کیفیت بالایی داشته باشد، می‌تواند موجب رضایت افرادی باشد که از آن مرکز درمانی، خدمات می‌گیرند و در نتیجه راهی برای بازاریابی بهتر است.

 

چاپ لوگو بر روی درب یا پشت پاکت

 

 آنچه که می‌تواند در دنیای رقابتی امروز بیمارستان و مراکز درمانی را موفق کند، علاوه بر ارائه خدمات مناسب و با کیفیت، استفاده از ابزارهای تبلیغاتی قوی و موثر است. به همین جهت پاکت بیمارستانی هم در صورتی می‌تواند راهی برای برندینگ و بازاریابی باشد که کیفیت بالایی در نوع کاغذ چاپ، کیفیت و طراحی داشته باشد.

بیمارستان و مراکز درمانی در دنیای رقابت و برندینگ باید به دنبال هرچه بهتر نشان دادن خود باشند؛ زیرا بیمارستان‌ها یکی از مراکز با گردش مالی بالا هستند. نمی‌توان به رقابت و بازاریابی در این حوزه توجه نکرد؛ به همین دلیل برای بازاریابی بهتر نیز باید پاکتی تولید شود که خلاقیت را  همراه با کیفیت بالا ارائه دهد. در اینصورت یک برند بیمارستانی می‌تواند نسبت به بقیه متمایز و برتر باشد.

 امروزه در دنیای رقابتی فاکتورهای متفاوتی می‌تواند یک برند را بهتر و برتر از سایر رقبا کند. پاکت بیمارستانی علاوه بر کاربردهای مهم پزشکی، رعایت بهداشت و استریل کردن تجهیزات پزشکی، راهکاری برای بازاریابی و نشان دادن کیفیت خدمات یک بیمارستان و مرکز درمانی است. به همین دلیل برای انتخاب پاکت ویژه بیمارستان از پاکتی با طراحی مناسب، کیفیت بالا و قابلیت‌ها مناسب پزشکی برخوردار باشد. برای طراحی ویژه پاکت بیمارستانی و دریافت مشاوره در طراحی و چاپ این پاکت ها می توانید از کارشناسان پاکتچی بهره مند شوید.

 تماس با ما

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید