پاکت‌ها یکی از اصلی‌ترین ابزارها برای ارسال و دریافت نامه‌ها، تحویل مدارک و حتی دادن هدیه به دوستان و آشنایان هستند. به همین دلیل انواع و طرح‌های متنوعی از آن‌ها در سطح بازار وجود دارد. یکی از پرکاربردترین انواع پاکت‌ها، پاکت‌های پستی هستند که به دلیل کاربرد گسترده در ابعاد مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند. شما می‌توانید بسته به نیاز خود پاکت پستی مناسب با اندازه موردنظر را تهیه کرده و از آن استفاده کنید.

اگر دوست دارید بدانید سایزهای مختلف پاکت پستی برای سفارش کدامند و با انواع سایزبندی پاکت پستی آشنا شوید، تا پایان این مقاله از پاکتچی با ما همراه باشید.

 

سایزهای پاکت پستی مربع

سایز پاکت پستی مربع و طرح‌های آن بسیار متنوع است. شما می‌توانید از این پاکت‌ها برای مصارف گوناگون نظیر ارسال کارت پستال، دعوتنامه یا عکس‌ها استفاده کنید. این پاکت‌ها معمولا از نمونه‌های پاکت پستی سفارشی هستند. چرا که کاربرد آن‌ها در اداره‌ها یا سازمان‌ها بسیار محدود است. اما شما می‌توانید نمونه‌های مختلف آن را با ابعاد استاندارد به صورت آماده در بازار پیدا کنید.

پاکت‌های پستی مربعی شکل، عموماً در ابعاد 11×11، 14×14، 15×15، 16×16 تولید و عرضه می‌شوند. درب این نوع پاکت بیشتر به صورت مثلثی است. البته می‌توان درب آن را به صورت اختصاصی و اشکال دیگر نیز تولید کرد.

 

پاکت پستی clasp

برای نگهداری اسناد و مدارک مهم از این نوع پاکت پستی استفاده می‌شود. چرا که این پاکت‌ها مقاومت بالایی دارند و با استفاده از یک درپوش فلزی کوچک بسته می‌شوند. به علاوه این پاکت‌ها معمولا یک بار مصرف هستند. از آنجایی که اسناد و مدارک محرمانه معمولا دارای سایز A4 هستند، این پاکت‌ها نیز در همین سایز عرضه می‌شوند. سایزهای دیگر پاکت پستی clasp کمتر پیدا شده و معمولا به صورت سفارشی چاپ و عرضه می‌شوند.

با وجود لایه‌های مقاومی که در ساخت این پاکت از آن‌ها استفاده شده است، دیگر نگران سالم به مقصد رسیدن مرسوله خود نباشید. با خرید عمده این نوع پاکت، نه‌تنها در زمان خود صرفه‌جویی می‌کنید، بلکه هزینه‌های نهایی خرید را هم کاهش خواهید داد.

 

سایزهای پاکت پستی مستطیلی

این پاکت‌ها که به شکل مستطیل هستند در ابعاد متفاوتی عرضه می‌شوند. شما می‌توانید از آن‌ها برای ارسال هر چیز مستطیل شکلی استفاده کنید. تنها نکته‌ای که باید به آن‌ها توجه داشته باشید این است که حجم مدارک ارسالی متناسب با حجم پاکت باشد تا در طول مسیر انتقال به پاکت و محتویات آن آسیبی وارد نشود.

در واقع، مهم‌ترین ویژگی یک پاکت پستی اداری و مستطیلی، اندازه آن است. بسته به این که شما قصد داشته باشید چه نوع برگه‌ای را تحویل دهید، می‌توانید از اندازه‌های متفاوت آن استفاده نمایید. محبوب‌ترین سایز پاکت پستی مستطیلی A4 است که اندازه آن برابر 23 در 33 سانتی متر است. این موضوع باعث می‌شود که برگه‌های A4 به راحتی و بدون تا شدن در داخل آن قرار بگیرند. اما بسته به کاربرد می‌توان هر اندازه دیگری از آن‌ها را نیز پیدا کرد.

اگر قصد ارسال وسایل و مدارک کوچک‌تر مثل کارت ویزیت، کارت ملی اعتباری و برگه‌هایی مانند کپی شناسنامه را دارید، می‌توانید پاکت پستی اداری سایزA5  را تهیه کنید. برای ارسال برگه‌های بزرگتر از سایز A4 هم می‌توانید از پاکت پستی A3 استفاده نمایید. اندازه این پاکت 34×42 سانتی‌متر است و برگه‌های بزرگ، بدون آسیب و تا‌خوردگی به راحتی در آن قرار می‌گیرند.

پاکت‌های مستطیلی از جنس‌های گوناگونی ساخته می‌شوند و با توجه به محتویات داخل آن‌ها، لایه‌های درونی پاکت می‌توانند از نوع پلاستیک حبابدار و ... باشند.

 

اینستاگرام پاکتچی

سایزهای پاکت پستی ارسال پول

از آنجایی که پول یک کاغذ ارزشمند بوده و دارای اندازه‌های مشخصی است، نمی‌توان آن را با هر پاکتی ارسال کرد. به همین دلیل سایز پاکت پستی پول دقیقا برای همین کار طراحی شده و بسیار متفاوت است. این پاکت‌ها اگرچه به نام پاکت پستی پول شناخته می‌شوند اما برای ارسال اسناد فوق محرمانه نیز کاربرد دارند. استانداردهای جهانی برای سایز پاکت پستی پول با استفاده از اندازه‌های سری C استفاده می‌شود. مقدار اندازه‌های این سری در جدول زیر آمده است.

نوع اندازه

اندازه (بر حسب سانتی متر)

C0

91.7 در 129.7

C1

64.8 در 91.7

C2

45.8 در 64.8

C3

32.4 در 45.8

C4

22.9 در 32.4

C5

16.2 در 22.9

C6

11.4 در 16.2

C7

8.1 در 11.4

C8

5.7 در 8.1

C9

4 در 5.7

C10

2.8 در 4

 

توجه کنید که بر اساس اندازه هر پاکت شما می‌تواند آن‌ها را با اندازه‌هایی که می‌شناسید معادل سازی کنید. به عنوان مثال پاکت پستی C4 هم اندازه یک کاغد a4 بوده و برای قرار دادن یا ارسال کاغذها و مدارکی در این ابعاد استفاده می‌شود.

 

پاکت پستی انتها باز

این پاکت‌ها می‌توانند در شکل‌های مختلف مربعی یا مستطیلی تولید شده و به بازار عرضه شوند. اندازه آن‌ها نسبت به پاکت‌های معمولی کمی بزرگ‌تر است و مهم‌ترین مشخصه آن‌ها لبه دار بودن است. به این معنی که این پاکت‌ها دارای لبه‌ای کوچک هستند که هنگام بسته شدن روی بخش باز پاکت تا می‌شود. سایز پاکت پستی انتها باز در حالت معمولی 12 در 9 سانتیمتر است. چرا که این پاکت‌ها که به پاکت‌های کاتالوگ نیز مشهورند معمولا برای ارسال کاتالوگ‌ها یا بروشورهای تبلیغاتی یا کارت پستال‌های بلند و باریک استفاده می‌شوند.

پاکت‌های کاتالوگ بیشتر جنبه تجاری و تبلیغاتی دارند و برای ارائه حس بهتر به مخاطبان و معرفی بهتر برند، معمولاً در رنگ‌های متنوع عرضه می‌شوند.

 

سایزهای پاکت پستی سفارشی

سایز پاکت پستی سفارشی، طرح و جنس آن بر اساس سفارش مشتری انتخاب و چاپ می‌شود. شما می‌توانید بر روی این پاکت‌ها لوگوی شرکت یا طرح دلخواه خود را چاپ کرده و در تعداد و اندازه‌های دلخواه آن‌ها سفارش دهید. اندازه پاکت پستی سفارشی ممکن است از میان اندازه‌های استاندارد نظیر A4، A5، A3، B5 و... انتخاب شود یا بسته به نیاز شما در اندازه‌های غیر استاندارد تولید شود.

استفاده از پاکت‌هایی با طرح و ابعاد منحصر به فرد و اسم و لوگوی ویژه یک شرکت خاص، گویای اهمیت و ارزشی است که مدیریت یک مجموعه برای برند و کسب و کار خود قائل می‌شود. علاوه‌بر‌این، استفاده از پاکت‌های سفارشی تاثیر بسزایی هم در شناخته شدن برند و جذب مشتری خواهد داشت.

توجه کنید که دستگاه‌های چاپ موجود باید قابلیت چاپ پاکت‌هایی در اندازه‌های دلخواه شما را داشته باشند. همچنین هزینه‌های پاکت پستی سفارشی به دلیل اضافه شده هزینه‌های طراحی و چاپ نسبت به پاکت پستی معمولی بیشتر بوده و تعداد آن نیز محدودتر است.

 

سایزهای پاکت پستی اداری

این پاکت‌ها که در دسته پاکت پستی سفارشی قرار می‌گیرند، دارای کاربرد گسترده‌ای در اداره‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی هستند. در این پاکت‌ها سایز پاکت پستی مهم‌ترین ویژگی است و به همین دلیل معمولا آن‌ها را بر اساس اندازه تقسیم بندی می‌کنند.

در حالت استاندارد پاکت پستی اداری در سایزها A4، A5 و A3 تولید و عرضه می‌شود. این اندازه‌ها برای قرار دادن مدارک مراجعه کنندگان، ارسال کاتالوگ‌ها و بروشورهای تبلیغاتی، قرار دادن کپی کارت‌های شناسایی یا دیگر اسناد با اندازه‌های کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از A4 مناسب هستند. اما بسته به کاربرد ممکن است در اندازه‌های A6، A7 و A2 نیز تولید شوند. توجه کنید که معمولا هرچه عدد قرار گرفته در کنار A بزرگ‌تر شود به معنای کوچک‌تر شدن اندازه پاکت است. جدول زیر سایز محبوب‌ترین انواع پاکت پستی اداری را نشان می‌دهد.

 

نوع پاکت

اندازه (بر حسب سانتی متر)

پاکت ملخی

11 در 22.5

A4

23 در 31

A5

16.5 در 25.5

A3

34 در 42

 

سایزبندی پاکت پستی محرمانه

این پاکت‌ها برای کاربردهای مختلف محرمانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل دارای ساختارهای متفاوتی هستند که به محتویاتشان آسیبی وارد نشود. شما می‌توانید بسته به میزان محرمانه بودن اسناد یا مدارک ارسالی یکی از نمونه‌های این پاکت‌ها را انتخاب کنید. رویه خارجی این پاکت به رنگ سفید است و قابلیت چاپ روی آن وجود دارد. جداره داخلی هم مشکی رنگ است  تا جزئیات مدارک ارسالی قرار داده شده در پاکت تا زمان باز شدن آن مشخص نباشد.

پاکت پستی مقاومت بالایی در برابر پارگی و نفوذ آب و نور دارد. از این رو با خیال راحت می‌توانید مدارک ارسالی خود را بدون اینکه هیچ آسیبی متوجه آن‌ها شود، جابجا کنید. ابعاد پاکت، کیفیت تولید، انجام چاپ اختصاصی و نحوه سفارش پاکت، از جمله عواملی هستند که در قیمت نهایی پاکت پستی محرمانه، موثر است.

مشخصا سایز پاکت پستی محرمانه بسیار متنوع است. چرا که معمولا اسناد متنوعی با استفاده از این پاکت‌ها ارسال و دریافت می‌شود. در جدول زیر برخی از پرکاربردترین اندازه‌های قابل سفارش پاکت پستی محرمانه را آورده‌ایم.

 

نوع پاکت

اندازه (بر حسب سانتی متر)

B5

18 در 25

A4

24 در 32

A3

46 در 30.5

B4

27 در 35

بین A3 و A4

27 در 32

پاکت نامه

12 در 23

 

سایز پاکت پستی متالایز

این پاکت‌ها از سه لایه مختلف استفاده شده و دارای مقاومت بالایی هستند. سایز پاکت پستی متالایز بر اساس استانداردهای مشخص یا به صورت پاکت پستی سفارشی قابل تعیین است. اندازه‌های استاندارد این پاکت‌ها در تعداد زیاد و معمولا به رنگ سفید در دسترس هستند اما برای اندازه‌های سفارشی باید به یک طراح و چاپخانه معتبر مراجعه کنید. اندازه‌های استاندارد پاکت پستی متالایز در جدول زیر آورده شده است.

 

نوع پاکت

اندازه (بر حسب سانتی متر)

A5

17 در 25

A4

22 در 32

A3

33 در 42

پاکت پستی متالایز 110

23.5 در 12

پاکت پستی متالایز 220

11 در 22

بین A3  و a4

26 در 32

 

سایزهای پاکت پستی لمینت مشکی

از آنجایی که داخل پاکت پستی لمینت مشکی به رنگ سیاه است، نمی‌توان بدون باز کردن پاکت از محتویات آن مطلع شد. این پاکت‌ها در وزن‌های مختلفی عرضه می‌شوند؛ اما سایز پاکت پستی به وزن آن بستگی ندارد. بنابراین یک پاکت A4 صد و بیست گرمی از نظر طول و عرض تفاوتی با نمونه‌های 90 گرمی ندارد. همچون دیگر پاکت‌های بررسی شده در این مقاله پاکت پستی لمینت مشکی نیز در اندازه‌های A4، A3 و A5 دارای کاربرد بیشتری است. اما این اندازه‌های تنها سایزهای عرضه شده نیستند و شما می‌توانید آن‌ها را در ابعاد متنوعی تهیه کنید. برخی از اندازه‌های استاندارد این نوع پاکت در جدول زیر آمده است.

 

نوع پاکت

اندازه (بر حسب سانتی متر)

پاکت پستی لمینت مشکی 110

11 در 12

پاکت پستی لمینت مشکی 220

12 در 23.5

B5

17.5 در 25

A5

17 در 25

B4

26.5 در 32.4

A4

22 در 32

بین A3 و A4

26 در 32

A3

33 در 42

 

کاربرد انواع مختلف سایز پاکت پستی

پیش از آن که اقدام به خرید یک پاکت پستی کنید، بهتر است درباره نوع آن تصمیم بگیرید. پس از آن اندازه‌های اسناد، کارت‌ها و بروشورهایی که قصد ارسال آن‌ها را دارید مشخص کرده و بر اساس جدول‌های این مقاله سایز استاندارد موردنظر را انتخاب کنید. اگر سایز مورد نیاز شما در جدول سایز وجود نداشت باید به سراغ استفاده از پاکت پستی سفارشی بروید. اما سوال اینجا است که اندازه‌های استاندارد پاکت‌های پستی چه کاربردی دارند؟

اگر قصد دارید یک برگه A4 مانند برگ سبز خودرو، فرم‌های اداری پر شده، برگه‌های تایپ شده و موارد این چنینی را ارسال کنید، باید از پاکت‌هایی با اندازه A4 استفاده کنید. پاکت‌های A5 معمولا برای ارسال کارت پستال، دعوتنامه یا کپی شناسنامه و کارت ملی استفاده می‌شوند. پاکت‌های A3 را نیز می‌توان برای ارسال کاغذهای بزرگ‌تر مثل نقشه‌ها یا نقاشی‌های مسابقه‌ای استفاده کرد.

سایز پاکت پستی دارای استانداردهایی است که چاپخانه‌های مختلف بر اساس آن‌ها اقدام به چاپ و عرضه پاکت‌ها به صورت گسترده می‌کنند. این سایزهای استاندارد معمولا برای انواع کاربردها مناسب هستند. مگر اینکه شما قصد ارسال سند، مدرک یا کارت خاصی را داشته باشید که در هیچ یک از آن‌ها قرار نگیرند. آن‌وقت باید به سراغ پاکت پستی سفارشی بروید. فراموش نکنید که سفارش پاکت پستی خیلی ارزان نیست و معمولا در تعداد مشخصی پذیرفته می‌شود. پس تا زمانی که از نیاز خود مطمئن نشده‌اید، از این شیوه خرید پاکت پستی استفاده نکنید.

 

تماس با ما

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید