پاکت نامه‌ها یک جز اساسی از مکاتبات و ارتباطات اداری و سازمان ها  هستند که برای ارسال نامه، اسناد یا کارت‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ اگرچه این روزها حتی باوجود ایمیل، همچنان از نامه‌های کاغذی استفاده می‌شود؛ بنابراین پاکت نامه‌ها هنوز هم یکی از کالاهای مهم کارهای رسمی و دفتری به‌حساب می‌آیند.

اگرچه پاکت نامه چیزی است که همه ما با آن آشنا هستیم؛ اما هنگام انتخاب پاکت نامه ممکن است انواع و اندازه‌های مختلف پاکت نامه‌ها برای ما کمی گیج‌کننده باشد؛ پس برای انتخاب بهتر پاکت نامه‌ها، در این مقاله از گروه پاکت سازی پاکتچی سعی می‌کنیم تا شمارا با متداول‌ترین انواع سبک‌ها، جنس ها و اندازه‌های پاکت نامه که احتمالاً در محیط‌های مختلف با آن‌ها روبرو می‌شوید، آشنا کنیم. باوجود پیشرفت‌های تکنولوژی، اسناد چاپی یا دست‌نوشته همچنان نقش مهمی در دنیای کسب‌وکار ایفا می‌کنند و انتخاب نوع صحیح پاکت برای مصارف مختلف دارای اهمیت بالایی است.

برای اطلاع از قیمت پاکت نامه و کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

 

انواع پاکت نامه

انواع پاکت پستی

پاکت نامه‌های پنجره دار

پاکت نامه‌های پنجره دار برای ارسال صورتحساب‌ها و مسائل رسمی استفاده می‌شوند. همان‌طور که از نام این نوع پاکت نامه پیداست، در قسمت جلوی پاکت یک سوراخ وجود دارد که به گیرنده اجازه می‌دهد کاغذ داخل آن را ببیند. همچنین این ویژگی برای نامه‌هایی که آدرس افراد و شرکت‌ها بر روی کاغذ چاپ‌شده، بهترین راه‌حل نشان دادن آدرس است.

با استفاده از این پنجره، همانطور که گفته شد آدرس فرستنده می‌تواند به سهولت توحه مخاطب را جلب کند و همچنین مقاله درون پاکت به‌گونه‌ای تنظیم‌شده است که دیگر نیازی به نوشتن آدرس به‌صورت جداگانه نیست. معمولاً در این پاکت نامه‌ها فقط یک پنجره وجود دارد، بااین‌وجود در بعضی موارد، شما دو پنجره یا قسمت برش خورده روی پاکت می بینید، همچنین از پلاستیک شفافی برای پوشاندن این قسمت‌های برش خورده استفاده‌شده است. هنگام ارسال چک یا فاکتور پستی نیز می‌توانید از چنین پاکت نامه‌هایی استفاده کنید. این پاکت‌ نامه‌ها سازگار با محیط زیست هستند، ازاین‌رو در مقیاس گسترده‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرند.

برای تولید پاکت پنجره‌دار از متریال گوناگونی مثل کرافت، کتان، تحریر، گلاسه و ... استفاده می‌شود و چاپ روی آن به صورت دیجیتال یا افست است. این پاکت در دو نوع ملخی و ایستاده تولید می‌شود. پاکت پنجره‌دار ملخی شبیه به پاکت نامه معمولی است و تنها تفاوتش، وجود یک رویه شفاف در آن است. این ویژگی و پیچیدگی طراحی آن، هزینه خرید پاکت را بالاتر می‌برد. ابعاد این نوع پاکت نامه کاملا متناسب با برگه سایز A4 است.

درباره پاکت پستی ساده بخوانید.

 

پاکت نامه‌های مورد استفاده دفاتر

میزان استفاده ی پاکت نامه‌های مورداستفاده در دفاتر در بین موارد ذکرشده در الویت قرار می‌گیرند. پاکت نامه‌های مورداستفاده در دفاتر اغلب برای ارسال یا نگهداری چیزی بزرگ تر از اندازه متوسط اسناد طراحی‌شده‌اند. سایزهای رایج این پاکت‌ها A3، A4 و A5 هستند. اگر برایتان مهم است که نامه ارسالی‌تان کاملا تا نخورده به دست طرف مقابل برسد، بهتر است از نوع A3 و A4 آن استفاده کنید.

امکان چاپ روی این پاکت‌ها وجود دارد و شما می‌توانید متن یا الگوهای مدن ظرتان را روی آن‌ها چاپ نمایید یا این پاکت‌ها را بر اساس نیاز تجاری خود، سفارشی‌سازی کنید.

 

پاکت نامه مناسب دیسک

پاکت نامه‌های مناسب دیسک انتخاب خوبی برای ارسال سی دی و دی وی دی هستند و جنس این پاکت نامه‌ها از کاغذ یا پلاستیک است. این پاکت نامه‌ها دارای اندازه‌ای استاندارد هستند که دقیقا اندازه دیسک‌ها است. یک برش دایره‌ای شکل در وسط این پاکت نامه‌ها نیز وجود دارد که با پلاستیکی پوشانده شده است. معمولا این پاکت نامه‌ها نخی برای محکم کردن پاکت نیز دارند.

 

پاکت نامه زیپ‌دار

پاکت نامه‌های زیپ‌دار، همان پاکت نامه‌های رایج و معمول هستند که برای بستن آن‌ها از زیپ استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر این نوع پاکت نامه‌ها طرفداران خود را پیداکرده‌اند و شرکت‌ها و برندهای مختلف از این نوع پاکت نامه‌ها استفاده می‌کنند.

یکی از کاربردهای پاکت‌های زیپ‌دار، استفاده از آن‌ها برای لوازم جانبی موبایل و قطعات خودرو مثل پیچ و مهره است. این بسته‌بندی در عین ساده بودن، بسیار شیک و ارزان قیمت است. علاوه‌ بر این، امکان چاپ لوگو روی آن نیز وجود دارد تا بسته‌بندی شما کامل‌تر شود و مشتری به برند شما اعتماد بیشتری پیدا کند. زیپ‌دار بودن این نوع بسته‌بندی برای مشتری هم بسیار خوشایند است؛ زیرا او می‌تواند پس از هر بار استفاده، وسایل خود را درون پاکت گذاشته و زیپ آن را ببندد.

 

پاکت نامه‌ حبابدار

علاوه بر تمام مواردی که تا الان ذکر شد، با استفاده از پاکت نامه حباب دار می‌توانید به‌راحتی از مدارک خود محافظت کنید و نگران آسیب رسیدن به آن‌ها نباشید. این پاکت‌ها برای ارسال محصولات حساس و شکننده و همچنین سندهای مهم، گزینه مناسبی هستند. بالشتک‌های هوایی داخل پاکت، ایمنی محتویات پاکت را بالا می‌برند و از آن‌ها در برابر هر گونه ضربه احتمالی در حین جابجایی محافظت می‌کنند.

ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که آیا جنس این پاکت نامه‌ها با سایر پاکت نامه‌ها تفاوت دارند؟ باید گفت که چاپخانه‌های مختلف با استفاده از کاغذهای 100 گرمی پاکت نامه‌های حباب‌دار را چاپ می‌کنند و همچنین این پاکت نامه‌ها در طیفی از سایزهای A3، A4 و A5 در دسترس مشتریان قرار می‌گیرند.

این پاکت‌ها قابلیت سفارشی‌سازی دارند و شما می‌توانید طرح و الگوی برند خود را روی آن‌ها چاپ کنید. پرفروش‌‌ترین پاکت پستی حبابدار، سایز A4 و بعد از آن سایز A5 است. روی این پاکت‌ها مکانی برای نوشتن آدرس و اطلاعات فرستنده و گیرنده نیز در نظر گرفته شده است.

پاکت های پستی چاپ

پاکت نامه‌های پوشش‌دار

این پاکت نامه‌ها برای ارسال به مناطقی که رطوبت بالایی دارند مناسب هستند؛ چراکه دارای لایه محافظی هستند که از ورود رطوبت و نم به داخل پاکت نامه و آسیب رسیدن به محتویات داخل پاکت جلوگیری می‌شود؛ البته برای بستن این پاکت نامه‌ها باید از چسب‌های دوطرفه استفاده شود و همچنین هزینه این پاکت نامه‌ها نسبت به سایر پاکت نامه‌ها بیشتر می‌باشد.

 

پاکت نامه‌های تزئینی

طیفی گسترده از اندازه‌ها و شکل‌های متفاوت این پاکت نامه‌ها با طراحی‌های زیبا برای خرید وجود دارند که خلاقیت در طراحی آن‌ها به‌خوبی دیده می‌شود و برای علاقه‌مندان پاکت نامه‌های فانتزی، می‌توانند بسیار جذاب باشند. نکته جالب این است که شما حتی می‌توانید پاکت نامه تزئینی موردنظر خودتان را تهیه کنید؛ به این صورت که طراحی موردنظر خود را انجام بدهید و با چاپخانه‌ای صحبت کنید تا پاکت نامه شما را برایتان چاپ کند.

این نوع پاکت‌ها برای هدیه دادن در مناسبت‌های مختلف مثل ایام عید، تولد، سالگرد ازدواج و ... بسیار مناسب هستند و از نظر شکل ظاهری به دو دسته پاکت پول برای هدایای نقدی و پاکت دسته‌دار تقسیم می‌شوند.

 

پاکت نامه‌های کتابچه‌ای

پاکت نامه‌های کتابچه‌ای دارای یک فلپ هستند. این پاکت نامه‌ها هنگامی‌که شما باید عکس‌ها، بیانیه‌ها، بروشورها یا کتابچه‌هایی را به‌جایی ارسال کنید می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند، شما می‌توانید بدون تا و خم کردن، مدرک و اسناد موردنظر خود را داخل پاکت قرار داده و از فلپ برای موم کردن پاکت استفاده کنید. این پاکت نامه‌ها انواع متفاوتی دارند و در رنگ‌های متنوع نیز در دسترس هستند. همچنین می‌توانید پاکت‌ نامه‌های کتابچه‌ای را در اندازه‌های مختلف تهیه کنید.

 

پاکت نامه‌های کاتالوگی

پاکت‌ نامه‌های کاتالوگی نه‌تنها برای ارسال نامه، بلکه برای ذخیره بیمه‌نامه‌ها، رزومه‌ها، وصیت‌نامه‌ها، مجلات، گزارش‌ها و کاتالوگ‌ها نیز که معمولاً نباید خم شوند، استفاده می‌شوند. این نوع پاکت نامه‌ها به شکل یک کتاب باز می‌شوند و امکان مشاهده کامل اسناد را به مخاطب می‌دهند. ابعاد این نوع پاکت نامه‌ها به ضخامت و اندازه محفظه‌های داخل آن‌ها بستگی دارند.

 

اندازه‌های متفاوت پاکت نامه‌ها

سایز 114*162 mm

پاکت 114*162 mm کوچک‌ترین پاکت نامه در این لیست است و از آن برای ارسال خرده ریزهای کوچک، کارت‌های حافظه USB یا کارت‌های حافظه بدون نیاز به ارسال بسته‌بندی استفاده می‌شود، این سایز از پاکت نامه متاسفانه در همه‌جا در دسترس نیست؛ اما بسیار کمک‌کننده به محیط زیست است؛ چراکه این سایز برای ارسال وسایل و مدارک کوچک اندازه است و از استفاده بیش‌ازحد کاغذ جلوگیری می‌شود.

سایز 220*110 mm

پاکت نامه‌ها با اندازه  220*110 mmیکی از پرکاربردترین گزینه‌های موجود هستند. این پاکت  نامه‌ها برای نامه‌هایی که یک سوم کاغذ A4 هستند و یا کاغذی با اندازه A4 که سه بار تاخورده است می‌توانند مناسب باشند. میزان استفاده از این پاکت نامه‌ها در کارهای اداری زیاد است و به‌عنوان اندازه‌ای استاندارد شناخته می‌شوند که در هنگام ارسال نامه‌های یک تا سه صفحه‌ای توسط افراد مختلف علی‌الخصوص کارمندان مورداستفاده قرار می‌گیرند.

سایز 229*169 mm

اندازه پاکت نامه A5  یا 229*169 mm، یکی دیگر از گزینه‌های محبوب است؛ زیرا متناسب با یک قطعه کاغذ A4 تاشده از وسط ساخته‌شده است. اگر می خواهید نامه‌هایی با تعداد برگ بالا ارسال کنید، این نوع پاکت از پاکت نامه قبلی مناسب‌تر است، زیرا ورق‌های کاغذی که از وسط تا شده اند نسبت به کاغذهایی که سه بار تاشده‌اند، فضای بیشتری برای صفحات بیشتر فراهم می‌کنند. همان‌طور که گفته شد در پاکت نامه قبلی، شما حداکثر می‌توانستید سه برگ کاغذ را در پاکت نامه بگذارید؛ اما با استفاده از این پاکت می‌توانید تعداد بیشتری کاغذ را ارسال کنید، همچنین می‌توانید از پاکت نامه A5 برای نگهداری یک ژورنال کوچک، کارت تبریک‌های کمی بزرگ یا حتی عکس‌های چاپ‌شده نیز استفاده کنید.

سایزmm  353*250

اگر اغلب اوقات اسناد بزرگی را ارسال می‌کنید، یک پاکت با اندازهmm  353*250 می‌تواند برای شما مناسب باشد. این اندازه پاکت نامه به‌اندازه کافی برای قرار دادن کاغذ A4 بزرگ است، علاوه بر این، این پاکت نامه عمق بیشتری دارد و شما می‌توانید تعداد بیشتری کاغذ و مدارک با اندازه A4 را به‌راحتی داخل آن بگذارید. این موضوع همچنین موجب می‌شود که شما قادر به ارسال  اسناد ضخیم، قراردادها یا جعبه‌های کوچک با هزینه کمتری نسبت به بسته‌بندی جداگانه باشید.

سایز 324*229 mm

یک پاکت نامه با اندازه 324*229 mm برای قرار دادن یک صفحه کامل از کاغذ A4 طراحی‌شده است و برای ارسال اسناد، گواهینامه‌ها و مجلات چاپی کوچک، استفاده از این نوع پاکت نامه بسیار رایج و مناسب است.

سایز 430*325 mm

پاکت نامه با اندازه 430*325 mm ساخته‌شده، متناسب با اندازه کاغذ A3، بزرگ‌ترین پاکت نامه در دسترس است که به‌احتمال‌زیاد بزرگ‌ترین مدرک شما به‌راحتی در داخلش جای می‌گیرد و معمولاً برای پوسترهایی که نمی‌خواهید خم شوند و یا برایتان مهم است که تا نشوند، استفاده می‌شود. توصیه می‌کنیم کاغذ، مدرک و یا پوستری را که می‌خواهید با این پاکت نامه ارسال کنید را در کاغذ یا کارت ضخیم‌تری بگذارید تا از آسیب رسیدن به آن جلوگیری شود.

 

جنس پاکت نامه‌ها

جنس پاکت نامه‌ها همانند سایز آن‌ها می‌تواند طیف مختلفی را در بربگیرد. شما می‌توانید با توجه به اینکه مخاطب شما چه کسی است جنس پاکت نامه خود را انتخاب کنید. به‌طور مثال پاکت نامه‌های کاغذی به‌طورمعمول مورداستفاده تمامی افراد قرار می‌گیرند و هزینه‌ی به‌صرفه‌تری از سایر پاکت نامه‌ها با جنس‌های مختلف دارند؛ اما اگر می‌خواهید سطح کاری خودتان را بالا ببرید و متفاوت باشید، پاکت نامه‌ با جنس‌های گلاسه، کتان، پاکت کرافت و ... قابل‌خرید هستند ولی توجه کنید که اگر می‌خواهید برای کارهای رسمی وادارات نامه‌ای ارسال کنید، بهتر است از پاکت نامه‌های کاغذی با سایز مناسب استفاده کنید.

 جمع بندی

در این روزها که بیشتر با تکنولوژی در ارتباط هستیم شاید فکر کنید که آشنا شدن با انواع پاکت نامه لازم نیست و به کار شما نمی‌آید ولی حتی در این روزها خیلی از افراد، ادارات و شرکت‌ها از پاکت نامه‌ها برای ارسال نامه‌ها و مدارک استفاده می‌کنند و در این روزها مجموعه‌های مختلفی از پاکت نامه‌ها تقریباً برای هرگونه استفاده، در اختیار مشتریان قرارگرفته‌اند. بهتر است قبل از اینکه اطلاع نداشتن از انواع پاکت نامه‌ها شما را در دردسر بی اندازد و شما را سردرگم کند از انواع پاکت نامه، جنس و سایز آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید به‌راحتی کار خود را پیش ببرید.

 

تماس با ما

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید