پاکت پستی و موارد استفاده آن

در دنیای امروز و به ویژه در ماه‌های اخیر با گسترش ویروس کرونا خریدهای اینترنتی بسیار رونق یافته‌اند. همین افزایش سفارش‌ها باعث شده است که ارسال بسته‌ها و محصولات از طریق پست رونق بگیرد. یکی از موارد مهم در ارسال بسته‌ها با استفاده از پاکت پستی، بسته‌بندی آن است. بر اساس نوع مرسوله پاکت‌های مختلفی برای بسته‌بندی آن استفاده می‌شود. برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به مرسوله‌های پستی، باید پاکت پستی به درستی انتخاب شود.

انتخاب درست پاکت پستی باعث می‌شود که امنیت بسته در تمام طول مسیر حفظ شده و محتوای درونی آن آسیب نبیند. به علاوه پاکت پستی باید در برابر نفوذ آب مقاوم بوده و به سادگی دچار خط و خش یا پارگی نشود. بسته به هدف استفاده از پاکت، جنس و چاپ پاکت متفاوت است. در واقع برای چاپ پاکت استانداردهایی وجود دارد که چاپخانه باید در هنگام تولید پاکت‌ها آن‌ها را رعایت نماید. در غیر این صورت اداره پست پاکت‌های پستی را تحویل نگرفته و به چاپخانه باز خواهد گرداند. در این مقاله از گروه پاکت چی می‌خواهیم شما را با انواع پاکت‌های پستی و کاربرد آن‌ها آشنا کنیم و بدانید هر نوع پاکت پستی برای چه کاری مورد استفاده می‌باشد.

 

تخفیف ویژه سفارش پاکت

 

انواع پاکت پستی

پاکت‌ های پستی که در اداره پست و برای ارسال وسایل استفاده می‌شوند، دارای انواع مختلفی هستند. پاکت‌ پستی حبابدار، پاکت پستی ساده، پاکت پستی لمینت با جداره مشکی رنگ، پاکت پستی محرمانه و نایلون دار و پاکت پستی که جداره آن از نوع متالایز نقره‌ای است، از رایج‌ترین پاکت‌ پستی هستند که در پست مورد استفاده قرار می‌گیرند. به علاوه از نظر رنگ نیز پاکت‌ پستی در دسته‌بندی‌های پاکت زرد، پاکت نخودی و پاکت کرافت قرار می‌گیرند.

پاکت‌ پستی معمولا از جنس کاغذ سفید مخصوص تحریر 100 گرمی هستند. پرکاربردترین نوع پاکت برای ارسال کالا در صنعت پست، پاکت پستی حبابدار است. در ادامه برخی از انواع پاکت پستی که کاربرد بیشتر دارند را توضیح می‌دهیم و ویژگی‌های آنها را بازگو می‌کنیم.

 

  • پاکت نامه اداری برای پست

بیشتر سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی برای فرستادن نامه‌های خود از پاکت نامه‌های اداری استفاده می‌کنند. این نوع از پاکت نامه‌ها معمولا سفید و ساده هستند. اما شرکت می‌تواند لوگو یا شعار خود را بر روی آن‌ها چاپ کرده و یا رنگ آن‌ها را با رنگ مشخص‌کننده سازمان هماهنگ کند. انتخاب فونت و ابعاد آن هم کاملا به سلیقه شما بستگی دارد و متناسب با لوگو و صنف کاری شما تعیین می‌شود.

هدف از استفاده از پاکت نامه اداری، تاثیرگذاری بر روی مخاطب و معرفی برند شرکت یا سازمان است. پاکت نامه‌ اداری نیز دارای انواعی هستند.

 

پاکت پست

 

تقسیم‌بندی پاکت نامه اداری بیشتر بر اساس اندازه انجام می‌شود. پاکت نامه اداری ساده بیشترین کاربرد را در ارسال نامه در اداره‌ها و سازمان‌ها دارد. بر اساس اندازه پاکت نامه‌های اداری به انواع A4، A3 و A5 تقسیم می‌شوند. البته بسته به نوع کاربرد می‌توان این نوع از پاکت نامه‌ها را در اندازه‌های A2، A6 و A7 نیز پیدا کرد. رایج‌ترین سایز پاکت، سایز A4 است و شما می‌توانید اسنادی که باید تانخورده باقی بمانند را در آن‌ها قرار دهید. درب این پاکت هم با توجه به خواسته شما طراحی می‌گردد و می‌تواند در قسمت طول یا عرض آن باشد. 

پاکت نامه‌های اداری معمولا به صورت سفارشی و در تیراژ زیاد چاپ می‌شوند. در چاپ سفارشی علاوه بر افزایش دقت چاپ، می‌توان رنگ، ابعاد و طرح پاکت را نیز انتخاب کرد. پاکت نامه اداری یکی از پر مصرف‌ترین نوع پاکت پستی است که حجم بالایی از تقاضای پاکت را در بر می‌گیرد.

 

  • پاکت پستی حبابدار؛ ویژگی‌ها و کاربرد آن

به دلیل لایه‌ای از پلاستیک حبابدار در جداره داخلی این پاکت می‌توان از آن برای ارسال کالا در فروشگاه‌های اینترنتی یا هر نوع کالای حساس دیگر استفاده کرد. پاکت‌ پستی حبابدار مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند. به همین دلیل از پاکت پستی  برای ارسال کالاهای شکستنی مانند موبایل، سی دی، عینک، ساعت، جواهرات و قطعات کامپیوتری استفاده می‌شود.

پاکت حبابدار

 

ابعاد پاکت و وزن کاغذی که در ساخت آن به کار رفته برحسب درصد از عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت پاکتت پستی حبابدار هستند. اما معمولا این نوع از پاکت‌ها نسبت به دیگر پاکت‌های پستی گران‌تر هستند. پاکت‌های پستی حبابدار در شش اندازه تولید و عرضه می‌شوند. ابعاد کوچک‌تر این نوع پاکت برای حمل و نقل و بسته‌بندی اقلامی مانند جواهرات، ساعت، دیسک‌ها و وسایل الکترونیکی کوچک ایده‌آل هستند و از ابعاد بزرگتر آن می‌توان برای ارسال لوازم بزرگ‌تر استفاده کرد.

این نوع از پاکت‌ها معمولا در بسته‌بندی‌های 25 یا 50 عددی برای اندازه‌های A3 یا کوچک‌تر به فروش می‌رسند و در صورتی‌که به صورت عمده تهیه شوند، هزینه نهایی آن‌ها نیز بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

 

  • پاکت پستی با جداره مشکی رنگ

این نوع از پاکت‌ پستی در میان اهل فن به پاکت‌های پستی لمینه مشکی نیز معروف هستند. همان‌طور که از اسم پاکت پستی با جداره مشکی رنگ برمی‌آید، جداره داخلی این پاکت‌ها با استفاده از یک پوشش نایلونی به رنگ مشکی درآمده است. در نتیجه می‌توان از آن‌ها برای ارسال وسایلی استفاده کرد که نباید در معرض نور یا گرما قرار بگیرند.

پاکت‌های پستی با جداره مشکی رنگ نسبت به دیگر پاکت‌ها ضعیف‌تر بوده و به راحتی پاره می‌شوند. به همین دلیل از آن‌ها برای بسته‌بندی وسایلی استفاده می‌شود که ضخامت کمی دارند. به این طریق می‌توان مطمئن شد که از درون فشاری به پاک پستی وارد نشده و احتمال پاره شدن آن وجود ندارد.

لایه رویی پاکت، اغلب سفید است و شما می‌توانید لوگو یا هر طرح خاصی از شرکت خود را روی آن چاپ کنید. شایان ذکر است که درب این نوع پاکت‌ها معمولا چسبی هستند؛ بنابراین محصول ارسالی شما در کمال امنیت به مقصد خواهد رسید. از این نوع پاکت برای بسته‌بندی کالاهایی مانند لباس، وسایل چرمی، صابون، شامپو، وسایل پلاستیکی، سیم و شارژر استفاده می‌شود. همچنین بعضی از مواد غذایی نیز برای ارسال درون این نوع از پاکت‌های پستی بسته‌بندی می‌شوند.

 

پاکت پستی با جداره مشکی رنگ

جداره داخلی  پاکت‌ پستی متالایز نقره ای با یک لایه نقره‌ای رنگ متالایز شده پوشیده شده است. همین موضوع باعث شده که مقاومت این پاکت‌ها بالا رفته و در نتیجه به سختی پاره یا خراشیده شوند. به همین دلیل می‌توان از این نوه پاکت پستی برای بسته‌بندی انواع وسایل با ضخامت‌های مختلف استفاده کرد.

نکته مهم درباره پاکت پستی با جداره داخلی نقره متالایز این است که نمی‌توان از آن برای بسته‌بندی و ارسال وسایل شکننده استفاده کرد. زیرا جداره داخلی این نوع از پاکت‌ها فاقد یک پوشش مناسب برای مقاومت در برابر ضربه هستند. پاکت‌ پستی متالایز در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود و سایزهای رایج آن A3 و A4 است. البته این نوع پاکت در ابعاد 110،120 و A5 هم تولید می‌شود که هرکدام کارایی مخصوص به خود را دارد

پاکت‌ پستی متالایز در بسته‌بندی پوشاک، کفش، وسایل پلاستیک، مواد غذایی، انواع کفش و شارژر استفاده می‌شود.

 

پاکت پستی متالایز

  • پاکت پستی محرمانه نایلون دار

پاکت پستی محرمانه نایلون دار از پاکت‌ها که معمولا دارای جداره داخلی مشکی رنگ هستند، برای بسته‌بندی و ارسال اسناد محرمانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع از این نوع پاکت‌ها برای ارسال مرسوله‌های عادی یا سفارش‌ها اینترنتی استفاده نمی‌شود. بلکه وسایلی مانند چک، اسناد رسمی، اسناد اداری و مدارک با استفاده از این نوع پاکت‌ها جابه‌جا می‌شوند.

پاکت‌های پستی محرمانه نایلون دار در دسته محکم‌ترین پاکت‌های پستی قرار می‌گیرند. برای ساخت این نوع از پاکت‌ها سه لایه به هم چسبیده شده است. به همین دلیل این نوع از پاکت‌ها در برابر آب و پارگی مقاوم شده‌اند. به علاوه مشکی بودن درون آن‌ها نیز این نوع از پاکت‌های پستی را در برابر نور مقاوم نموده است. این لایه مشکی علاوه بر ضد نور کردن پاکت پستی محرمانه نایلون دار می‌تواند از دیده شدن محتوای آن نیز جلوگیری کند.

 

  • پاکت پستی عادی

پاکت‌ پستی عادی در دو نوع ساخته و عرضه می‌شوند. یک نمونه از آن‌ها ساده بوده و برای ساخت آن از کاغذ، تحریر، کتان یا مقوای گلاسه استفاده می‌شود. نمونه دیگر این نوع پاکت‌ پستی را پاکت‌های یک لایه پنجره دار می‌نامند. بر روی پاکت‌های عادی یک لایه پنجره دار، یک قسمت شفاف وجود دارد که می‌توان از آن برای دیدن محتوای پاکت استفاده کرد. این پنجره با سلفون محکم پوشیده شده است.

پاکت پنجره دار از پاکت‌های محبوب و پرطرفدار در سرتاسر جهان بوده و چاپ روی آن هم به صورت دیجیتالی یا افست است. به دلیل وجود پنجره روی پاکت و پیچیدگی طراحی، هزینه این پاکت‌ها نسبت به پاکت‌های عادی بالاتر است.

این نوع از پاکت‌ها معمولا برای ارسال کارت‌های بانکی، گواهینامه، کرات ملی هوشمند یا سیم کارت استفاده می‌شوند. پاکت‌ پستی عادی همان‌طور که از نام آن‌ها پیدا است، هیچ مقاومتی در برابر ضربه، آب و یا نور از خود نشان نمی‌دهند. به همین دلیل از آن‌ها برای ارسال مرسوله‌های مهم یا پرحجم استفاده نمی‌شود. همچنین این پاکت‌ها در سایزهای مختلفی تولید می‌شوند که شما با توجه به اندازه مرسوله خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

 

پاکت پستی کرافت از جنس کاغذی به همین نام ساخته می‌شود که کاهی رنگ است. این نوع کاغذ که از سولفات خمیر پالپ ساخته شده است، دارای تنوع و مقاومت بالایی است. به دلیل مقاومت بالایی که این نوع کاغذ از خود نشان می‌دهد، از آن برای بسته‌بندی‌های جعبه‌ای یا ساخت کارتن استفاده می‌شود. از این رو زمانی که حجم مرسوله به حدی زیاد باشد که نتوان آن را در پاکت‌های پستی گفته شده جای داد، از پاکت پستی کرافت استفاده می‌شود.

یکی از انواع پاکت‌های کرافت، پاکت کرافت پنجره دار است که می‌توان از آن برای بسته‌بندی انواع مواد غذایی و مواد آرایشی که به نور حساسیتی ندارند، استفاده کرد. در تولید این نوع پاکت، مواد کمتری به کار برده می‌شود و از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه است. علاوه بر این، چون پاکت کرافت پنجره‌دار، رنگ و بافت طبیعی خود را دارد و به مرحله اضافی سفید شدن در آن نیازی ندارد، ارزان‌تر از پاکت‌های سفید رنگ است.

پاکت کرافت

همچنین پاکت‌ پستی کرافت در اندازه‌های کوچک‌تر برای بسته‌بندی مواد غذایی و بهداشتی و ارسال آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پاکت‌های کرافت معمولا به صورت سه لایه و چهار لایه تولید می‌شوند. بعضی از نمونه‌های پاکت پستی کرافت ضد آب هستند. به همین دلیل می‌توان از آن‌ها برای نگهداری از مواد صنعتی استفاده کرد.

ممکن است تصور کنید که در دنیای امروز و با وجود وسایل ارتباطی مختلف دیگر استفاده از پست مرسوم نیست. اما باید بدانید که برخلاف تصور عموم پست در دنیای امروز یکی از فعال‌ترین صنایع محسوب می‌شود. چراکه بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی سفارش‌های شما را از طریق پست ارسال می‌کنند. همچنین بیشتر نهادهای دولتی مانند ثبت‌ احوال، بانک‌ها و یا پلیس راهنمایی و رانندگی برای ارسال مدارک صادرشده مانند کارت ملی هوشمند یا گواهینامه از پشت استفاده می‌کنند.

پست در طی سال‌ها تجربه خود ثابت کرده که یک نهاد قابل اطمینان برای ارسال انواع مرسوله‌های پستی است. چراکه توانسته بسیاری از مرسولات را به سلامت و بدون درصدی اشتباه با استفاده از سیستم‌های حمل‌ونقل پیشرفته و در کمترین زمان ارسال کند. اما یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در حفظ سلامت مرسوله‌های پستی، انتخاب پاکت آن است.

پاکت‌های پستی در انواع مختلفی چاپ و عرضه می‌شوند. بسته به اینکه چه فناوری در ساخت این پاکت‌ها استفاده شده باشد، می‌توانند ویژگی‌های مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال استفاده از پلاستیک حبابدار در جداره داخلی پاکت می‌تواند خاصیت ضد ضربه بودن را در آن به وجود آورد. همچنین استفاده از یک لایه مشکی در جداره داخلی از نفوذ نور به داخل پاکت جلوگیری می‌کند. بسته به اینکه چه موادی در ساخت پاکت پستی استفاده شده باشد، کاربردهای آن متفاوت است. در این مقاله تلاش کردیم تا به طور کامل به معرفی انواع پاکت‌های پستی و کاربرد آن‌ها بپردازیم.

 

تماس با ما

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید