امروزه تمام شرکت‌هایی که در زمینه ارسال مرسولات پستی فعالیت دارند، جهت افزایش کیفیت خدمات خود، روش‌های مختلفی را برای پیگیری مرسولات پستی در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. هر مرسوله پستی دارای یک کد رهگیری یا کد پیگیری منحصر به فرد است. این کد از یکسری اعداد و حروف تشکیل شده که با استفاده از آن می‌توانید وضعیت مرسوله را در هر لحظه و به طور آنلاین پیگیری کنید و از آخرین وضعیت بسته خود آگاه شوید.

در این مطلب از پاکتچی قصد داریم تمام روش‌های پیگیری مرسولات پستی، مانند پیگیری مرسولات از طریق کد ملی، کد رهگیری، پیامک، کد USSD و بارکد را بررسی کنیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

جهت خرید کارتن پستی و خرید پاکت پستی از مجموعه پاکتچی کلیک کنید و یا با شماره‌های ما تماس بگیرید:

02133917838 - 09012711727

 

پیگیری مرسولات پستی

زمانی که بسته‌ای را پست می‌کنید یا خریدی را از طریق اینترنت انجام می‌دهید، یک کد رهگیری برای شما صادر می‌شود. این کد رهگیری مختص شما است و با استفاده از آن می‌توانید در هر زمان، آخرین وضعیت بسته خود را استعلام بگیرید و از جزئیات آن مطلع شوید.  بسیاری از شرکت‌های پستی، وب‌سایت‌هایی دارند که به شما امکان پیگیری مرسولات خود را از طریق وارد کردن کد رهگیری می‌دهند. البته در صورت عدم دسترسی به اینترنت یا وب‌سایت شرکت پست نیز می‌توانید با بخش خدمات مشتریان شرکت پست تماس گرفته و در مورد بسته خود سوال کنید. در این مورد نیز به کد رهگیری یا شماره مرسوله نیاز دارید.

امروزه با کمک اپلیکیشن‌های موبایلی هم، این امکان برای مشتریان فراهم است تا اطلاعات کاملی در مورد زمان تحویل و وضعیت مرسوله خود دریافت نمایند. برخی از شرکت‌های پستی، امکان ارسال پیامک را در مورد وضعیت مرسوله برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند. با اشتراک در این سرویس، هنگام تغییر وضعیت مرسوله، شما اطلاعات را به صورت پیامک دریافت خواهید کرد.

پیگیری مرسوله پستی

نمایش جزئیات وضعیت مرسوله پستی

شما با کمک همه روش‌های بالا می‌توانید جزئیات وضعیت مرسولات پستی خود را به راحتی پیگیری کرده و اطمینان حاصل کنید که مرسوله شما به مقصد نهایی خود رسیده است. جزئیات مربوط به وضعیت بسته عبارتند از:

مشخصات بسته ارسالی: مثل شماره مرسوله، نوع سرویس، وزن بسته، هزینه‌های پست، زمان و تاریخ پذیرفتن بسته

مشخصات گیرنده: این بخش شامل نام گیرنده، کد پستی گیرنده و آدرس مقصد می‌شود.

مشخصات فرستنده: شامل نام فرستنده، کد پستی فرستنده و آدرس مبدا ارسال بسته پستی

جزئیات رهگیری مرسوله: بررسی وضعیت کامل بسته ارسالی از لحظه خروج بسته از مبدا تا دریافت توسط گیرنده

 

انواع مرسولات پستی کدامند؟

مرسولات پستی از انواع مختلفی تشکیل شده‌اند که دو دسته کلی آن‌ها عبارتند از:

مرسولات پستی شخصی: این مرسولات توسط شرکت ملی پست ارسال و دریافت می‌شود و شما می‌توانید از طریق یک کد رهگیری بیست رقمی آن‌ها را پیگیری کنید.

مرسولات پستی سازمانی: مرسولات سازمانی شامل گواهینامه، کارت سوخت، کارت خودرو، سیم‌کارت، کارت پایان خدمت و از این دست مرسولات پستی می‌شوند. این مرسولات توسط سازمان‌های دولتی و خصوصی پست شده؛ اما از طریق سازمان‌ مربوطه، کد رهگیری در اختیار شما قرار نمی‌گیرد. از همین رو، شرکت پست یک سامانه رهگیری مخصوص مرسولات سازمانی تدارک دیده که تنها با مراجعه به آن می‌توانید چنین مرسولاتی را پیگیری کنید.

به عنوان مثال برای پیگیری وضعیت کارت گواهینامه خود، ابتدا باید وارد سامانه رهگیری مرسولات سازمانی شوید و سپس نوع سند که کارت گواهینامه است را از نوار وسط صفحه انتخاب نمایید. در مرحله بعد با وارد سازی کد ملی خود و کد کپچا، روی گزینه جستجو کلیک کنید. در نهایت وضعیت ارسال کارت گواهینامه برای شما نمایش داده خواهد شد تا متوجه شوید زمان تحویل آن چه موقع است.

برای پیگیری کارت خودرو نیز می‌توانید پس از باز کردن برنامه پیگیری مرسولات پستی، به قسمت کارت خودرو بروید. حالا شماره پلاک خودروی خود را وارد نمایید و روی گزینه پیگیری مرسولات پستی کلیک کنید. مدتی بعد، پاسخ استعلام شما در همین اپلیکیشن برایتان ارسال می‌شود. در زیر همین بخش هم می‌توانید وضعیت استعلام‌های پیشین را مشاهده کنید.

 

سامانه پیگیری مرسوله پستی

 

روش‌های مختلف پیگیری مرسولات پستی

پیگیری مرسولات پستی با کد رهگیری

همان‌طور که گفتیم، روش‌های گوناگونی برای پیگیری بسته‌های پستی وجود دارد. شما با کد ملی، کد رهگیری و همچنین از طریق بارکد به راحتی می‌توانید از وضعیت بسته ارسالی خود آگاه شده و اطلاعات لازم را در مورد آن به دست آورید. مثلا از طریق سامانه رهگیری مرسولات پستی، اطلاعاتی نظیر ساعت و تاریخ تحویل بسته پستی به اداره پست، نوع سرویس، آدرس دفتر پستی مبدا، وزن و هزینه پست، کد پستی گیرنده و فرستنده، نام مامور پست و ... قابل دسترس است.

 

بس از اینکه بسته ارسالی خود را با پست عادی یا پیشتاز ارسال کردید، شماره بارکدی در قالب کد رهگیری به شما داده می‌شود. این شماره پیگیری 20 رقمی است و از طریق یک پیامک یا یک رسید برای شما صادر می‌گردد. کد رهگیری برای هر نوع بسته‌ای صادر شده و تفاوتی در نوع بسته وجود ندارد.

بعد از اینکه این کد را دریافت کردید، می‌توانید به سامانه رهگیری مرسولات پستی اداره پست مراجعه کرده و با وارد کردن کد مرسوله در قسمت شماره مرسوله، آخرین وضعیت بسته ارسالی خود را ببینید. این سامانه اطلاعاتی نظیر تاریخ و ساعت پذیرش بسته پستی، نام فرستنده و گیرنده، وزن، هزینه ارسال و ... را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

سایت پشتیبان مرسوله پستی

 

پیگیری بسته پستی از طریق موبایل و دریافت پیامک

اگر به اینترنت دسترسی ندارید یا پیگیری از طریق پیامک را ترجیح می‌دهید، می‌توانید روش پیگیری مرسوله با دریافت پیامک را انتخاب کنید. یادتان باشد در این روش نیز همچنان به کد رهگیری یا همان کد مرسوله نیاز است. تنها تفاوت آن این است که به جای مراجعه به سامانه رهگیری مرسولات پستی، کافیست کد رهگیری بیست رقمی را به شماره 2000441 ارسال کنید. اگر پس از ارسال کد، پیامی دریافت نکردید، حرف R را در کنار کد رهگیری تایپ کرده و مجددا پیامک را ارسال نمایید.

 

پیگیری با کد USSD

از دیگر روش‌های پیگیری مرسولات پستی، استفاده از کد USSD است. در این روش ابتدا باید کد دستوری *110# را شماره گیری کرده و سپس در قسمت خدمات قابل ارائه، پلیس 10+ را انتخاب کنید. حالا روی گزینه دوم یعنی وضعیت مدارک کلیک نمایید و گزینه مورد نظر را با توجه به نوع درخواست‌تان انتخاب کنید. لازم به توضیح است برای پیگیری وضعیت کارت گواهینامه و نظام وظیفه به کد ملی نیز احتیاج دارید.

 

پیگیری مرسوله پستی با کد ملی

از این روش پیگیری فقط برای رصد آخرین وضعیت مرسولات سازمانی نظیر گواهینامه، کارت خودرو، کارت نظام وظیفه و ... استفاده می‌شود و معمولا برای پست‌های عادی مناسب نیست. برای انجام این کار، ابتدا وارد سامانه رهگیری مرسولات سازمانی شوید. در ادامه یکی از گزینه‌های مربوط به کارت خودرو، کارت پایان خدمت و ... را انتخاب کنید. سپس می‌توانید با وارد کردن کد ملی، بقیه مراحل را دنبال کرده و پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

توجه داشته باشید که هنگام استفاده از این سایت و برای بررسی وضعیت برخی مرسولات مثل کارت سوخت وکارت خودرو، علاوه بر کد ملی باید اطلاعات دیگری را نیز وارد نمایید. در واقع فقط برای کارت گواهینامه و نظام وظیفه، کد ملی کفایت می‌کند.

 

پیگیری مرسوله پستی با کد ملی

 

پیگیری مرسولات پستی از طریق بارکد

یکی دیگر از روش‌هایی که افراد با کمک آن می‌توانند به راحتی از وضعیت بسته پستی خود آگاه شوند، روش بارکد است. همان‌طور که می‌دانید، بارکد یک شناسه چند رقمی بوده که هنگام صدور رسید در برگه‌های رسید چاپ می‌شود. در واقع می‌توان بارکد را مانند شناسنامه بار و مرسوله دانست که در قالب یک عدد چند رقمی در برگه‌های رسید درج می‌شود.

شما از طریق همین شناسه چند رقمی می‌توانید از وضعیت بسته پستی خود در هر لحظه آگاه شده و زمان دقیق رسیدن مرسوله پستی خود به مقصد را بدانید. توجه داشته باشید که این بارکد فقط به فرد فرستنده داده می‌شود و فرد گیرنده در صورت لزوم باید آن را از فرد فرستنده درخواست کند. اطلاعاتی که از طریق بارکد پستی مشاهده می‌شود عبارتند از:

  • نام فرستنده و گیرنده به همراه کد پستی آن‌ها
  • هزینه ارسال
  • نشانی کامل مبدا و مقصد
  • وضعیت بسته ارسالی در هر لحظه
  • زمان دقیق رسیدن مرسوله

و ...

حال اگر بخواهید مرسولات پستی خود را از طریق بارکد پیگیری کنید، ابتدا باید وارد سامانه پیگیری مرسولات با نشانه اینترنتی tracking.Post.ir شوید. در مرحله بعد بارکد خود را وارد کرده تا وضعیت بسته ارسالی به شما نمایش داده شود. اگر به هر دلیلی بارکد خود را گم کرده یا فراموش کرده‌اید و یا به دلیل اختلال در اینترنت و سامانه‌های پیامکی، بارکد برای شما ارسال نشده است، می‌توانید به نزدیکترین دفاتر پستی در شهر خود مراجعه کرده و مجددا درخواست بارکد نمایید.

یکی از امکاناتی که شرکت‌های پستی در اختیار مردم قرار داده‌اند، پیگیری مرسولات پستی است تا از طریق آن افراد بتوانند به راحتی از آخرین وضعیت بسته پستی خود آگاه شوند.

نظرات کاربران

2 نظر ثبت شده است

  1. مهدی 1402/12/02 پاسخ

    ممنون خیلی کاربردی بود واقعا اطلاع از شرایط پیگیری مرسوله های پستی ضروریه مخصوصا برای ما که با پست کار میکنیم و بعضی وقت ها مشتریان دچار دردسر میشن. کامل و جامع بود
  2. 1403/01/12

    ممنون از شما

نظر خود را وارد کنید