صنعت چاپ از ابتدای تولدش تا به امروز شاهد تحولات بسیار زیادی در حوزه تکنولوژی بوده است. در حال حاضر نیز این صنعت تغییرات زیادی به خود دیده و کیفیت چاپ نسبت به گذشته هر روز در حال بهتر شدن است. امروزه دو نوع چاپ افست و دیجیتال مورد توجه هستند و برای انواع تبلیغات کاغذی، چاپ تراکت، بروشور، چاپ کتاب، مجلهف روزنامه و ... می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

البته این نوع چاپ نیز تفاوت‌های زیادی در کیفیت و مقدار هزینه با هم دارند. به همین دلیل در این نوشتار از پاکتچی قصد داریم این دو نوع چاپ را بیشتر معرفی کنیم و تفاوت‌های آن‌ها با هم، مزایا و معایب هر یک را بررسی کنیم. در ادامه همراه ما بمانید.

پاکتچی با سابقه درخشان و طولانی مدت 60 ساله در زمینه  ارائه محصولات چاپی مختلف، خدمات چاپی، تولید انواع پاکت مقوایی و کاغذی، انواع پاکت نامه، پاکت کرافت، پاکت حبابدار، پاکت پستی، پاکت‌های بیمارستانی و تبلیغاتی، سربرگ، فاکتور، کاتالوگ و... فعال است.

 

چاپ دیجیتال

 

چاپ دیجیتال را بهتر بشناسید

این نوع چاپ جدیدترین روش تبدیل تصاویر دیجیتال و با کیفیت به محصولات چاپی است. از این روش به طور معمول برای تیراژ‌های پایین چاپ استفاده می‌شود. علت این مسئله هزینه بالای چاپ دیجیتال نسبت به چاپ افست است. به همین دلیل در تیراژ پایین مقرون به صرفه است.

یکی از مزایای چاپ دیجیتال سرعت بالای چاپ در آن است. همچنین در این سیستم می‌توانید به راحتی بخشی از داده‌ها را تغییر دهید. علاوه بر آن کار با دستگاه‌های چاپ دیجیتال نیازی به توانان، تجربه و استخدام نیروی مجرب ندارد و دستگاه با سرعت و بدون هیچ گونه مشکلی کار چاپ را پیش می‌برد.

در این نوع از چاپ، تصمیم‌گیری درباره رنگ تصاویر در مرحله آماده‌سازی و قبل از چاپ نهایی کار صورت می‌گیرد. به همین دلیل نیروی انسانی کمتری درگیر روند چاپ می‌شوند و هزینه استخدام نیروی انسانی کاهش پیدا می‌کند.

در این سیستم پرینتر به طور مستقیم به کامپیوتر متصل می‌شود و تمامی داده‌ها از کامپیوتر دریافت و چپ می‌شود. همچنین در چاپ دیجیتال سطح چاپی می‌تواند شامل کاغذ، کنواس، کاغذ عکاسی، بوم، فوم برد، پارچه، چوب، شیشه و سنگ  باشد.

چاپ دیجیتال به طور کلی در 7 دسته قابل تقسیم است. این موارد شامل چاپ دیجیتال نوری، حرارتی، تصعید رنگ، جوهر افشان، الکتروفوتوگرافی، چاپ . روش مارکر لیزری است.

 

 فرایند و ابعاد چاپ دیجیتال

برای انجام این نوع چاپ ابتدا تصاویر از طریق کامپیوتر و به صورت یک رشته بیت به چاپگر ارسال می‌شود. به عبارت دیگر پایه و اساس چاپ دیجیتال این تصاویر شطرنجی هستند که از طریق رایانه منتقل می‌شوند.

ابعاد چاپ نیز در سه دسته بندی کلی متوسط، بزرگ و عریض تقسیم می‌شود. با استفاده از چاپ دیجیتال متوسط، سفارشات مربوط به بروشور، عکس، کارت ویزیت، لیبل، کاتالوگ، لفاف‌های بسته‌بندی و چاپ روی سطوح مختلف صورت می‌گیرد. همچنین این چاپ‌ها در ابعاد ۳۳ × ۴۸ یا A3+ انجام می‌شود و با کمک چاپگر‌های لیزری، جوهرافشان و نوری تمامی سفارشات قابل انجام هستند.

اما در چاپ دیجیتال بزرگ پوستر‌ها و سفارشاتی چاپ می‌شوند که دارای عرضی تا ۱۵۰ سانتی‌متر هستند، و در فضاهای داخلی به کار می‌روند. این سفارشات با استفاده از چاپگر‌های دیجیتال نوری یا جوهرافشان و لیزری چاپ می‌شوند.

اگر قصد دارید برای محیط باز از چاپ دیجیتال استفاده کنید، باید چاپ دیجیتال عریض را به کار ببرید. زیرا این نوع چاپ کیفیت بسیار بالایی دارد و مقاومت خوبی در برابر شرایط آب و هوایی مختلف از جمله نور شدید خورشید دارد. همچنین این نوع چاپ در ابعاد عریض و با حداقل 150 سانتی متر قابل انجام است.

 

چاپ افست

 

چاپ افست از گذشته تا امروز

این نوع چاپ قدمتی طولانی دارد و از سال1875 تا به امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در گذر زمان تغییرات بسیار زیادی داشته و تکنولوژی روز باعث پیشرفت و بهبود آن شده است. چاپ افست برای اولین بار در آلمان مورد استفاده قرار گرفت و در حال حاضر نیز این کشور در ساخت چاپگرهای افست کشوری پیشرو و قدرتمند به حساب می‌آید.

این نوع چاپ هزینه بسیار پایینی دارد و گزینه مناسبی برای چاپ‌های در تیراژ بالا است. تکنولوژی استفاده شده در چاپ افست، از زینک های آلومنیوم ساخته شده و برای انتقال تصویر بر روی کاغذ از سیلندر بلنکت  استفاده می‌شود و بعد از آن تصویر بر روی کاغذ پرس می‌شود. همچنین علت نام‌گذاری این چاپ به افست به این دلیل است که جوهر مستقیما روی کاغذ منتقل نمی‌شود.

 

کاربردهای چاپ افست

این نوع چاپ کاربردهای گسترده و وسیعی در تمامی حوزه‌های محصولات چاپی مختلف دارد. از این چاپ می‌توان برای چاپ تصاویر در روزنامه، مجلات، کتاب، تبلیغات و معرفی محصولات استفاده کرد. به عبارت دیگر این چاپ از گذشته تا به امروز بیشترین بار چاپ تمامی محصولات چاپی را به دوش کشیده است و می‌توان گفت با زندگی بشر متمدن پیوندی عمیق دارد.

همچنین با استفاده از این چاپ می‌توان انواع کتب نفیس، انواع کاتالوگ، تمبر، لیبل، روزنامه، کارت ویزیت، نقشه، پوستر و... را چاپ کرد و محدودیتی در چاپ این موارد وجود ندارد. با کمک چاپ افست و تکنولوژی روز می‌توان تمامی موارد ذکر شده را با طراحی مناسب و کیفیت بالا چاپ کرد.

 

5 تفاوت چاپ دیجیتال و افست

چاپ افست قدمت بسیار بیشتری نسبت به چاپ دیجیتال دارد. اما با حضور چاپ دیجیتال و اختراع آن توسط گوتنبرگ بازرگان آلمانی، به سرعت مورد توجه قرار گرفت و در بازار نشر و چاپ استفاده شد. به طوری که توانست در مدت کمی جای تمامی چاپ‌های قدیمی و از جمله چاپ افست را بگیرد. اما چاپ افست نیز به مرور و با تغییرات تکنولوژی شاهد تغییرات زیادی شده است و امروزه استفاده‌های بسیار زیادی در صنعت چاپ دارد.

این دو نوع چاپ تفاوت‌های زیادی که با هم دارند و همین مسئله باعث به وجود آمدن مزایا و معایب در هر کدام از آن‌ها شده است. در ادامه این تفاوت‌ در چاپ افست و دیجیتال را با هم بررسی می‌کنیم.

 

تفاوت چاپ دیجیتال و افست

 

  • تفاوت در نوع کاغذ مصرفی

در چاپ افست بدون وجود هیچ گونه محدودیتی می‌توان از هر نوع کاغذی برای چاپ استفاده کرد. در این چاپ می‌توانید از کاغذهای مختلف با جنس، گرماژ و ابعاد متفاوت استفاده کنید و از این نظر محدودیتی دیده نمی‌شود. اما چاپ دیجیتال حساسیت‌های بسیار زیادی در این مورد دارد. به همین دلیل این موضوع را می‌توان یکی از معایب چاپ دیجیتال دانست.

  • تفاوت در هزینه چاپ

چاپ دیجیتال کیفیت بسیار مطلوبی از چاپ تصاویر را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ اما در عین حال هزینه بالایی دارد. از سوی دیگر این نوع چاپ به دلیل هزینه زیاد فقط برای تیراژهای کم مقرون به صرفه و اقتصادی محسوب می‌شود. اما اگر قصد دارید در تیراژ بسیار زیاد و پروژه‌های بزرگ چاپ تصاویر انجام دهید، چاپ افست گزینه مناسب‌تری است.

  • تفاوت در سرعت کار

اگر به دنبال چاپ تصاویر در تیراژ کم و در مدت زمان پایین هستید، چاپ دیجیتال گزینه مطلوبی است. اما چاپ افست در صورت نیاز به چاپ فوری مناسب نیست و کیفیت خوبی نخواهد داشت.

  • تفاوت در کیفیت کار نهایی

شاید بتوان گفت هر دو نوع چاپ دارای کیفیت بالایی هستند؛ اما انتخاب نوع چاپ اهمیت بالایی دارد. به عبارت دیگر اگر از چاپ دیجیتال به صورت تک رنگ مشکی استفاده کنید، کیفیت مطلوبی از چاپ را در اختیار شما قرار می‌دهد. چاپ افست با استفاده از چهار رنگ اصلی نیز دارای کیفیت بالایی در چاپ تصاویر است. به همین دلیل انتخاب شما میزان کیفیت کار نهایی را تعیین می‌کند.

  • تفاوت در مقیاس

 چاپ افست گزینه مناسبی در تیراژهای بالا است و صرفه اقتصادی دارد. اما اگر مقیاس کمی از کار را در نظر دارید، این چاپ اقتصادی نیست. البته در تیراژ پایین نیز چاپ افست دارای کیفیت بالایی در ارائه تصاویر چاپی است.

هر کدام از دو نوع روش چاپ ذکر شده دارای مزایا و معایب متفاوتی هستند. این مسئله به معنای مزیت یکی نسبت به دیگری در مجموع نیست. اما نوع سفارش شما و میزان تیراژ چاپی که در نظر دارید، باعث می‌شود که یک نوع چاپ نسبت به دیگری دارای برتری نسبی باشد. در ادامه این موارد را با هم مرور می‌کنیم.

 

چاپخانه حرفه ای

 

مزایای چاپ افست

  1. قابلیت استفاده در هر نوع کاغذی بدون وجود محدودیت در نوع، جنس و گرماژ کاغذ مصرفی
  2. امکان چاپ تصاویر در تیراژ بالا که موجب کاهش هزینه و به صرفه بودن چاپ از نظر اقتصادی می‌شود.
  3. استفاده از این نوع چاپ در تیراژ بالا، کیفیت مطلوبی از تصاویر چاپی در اختیار شما قرار می‌دهد.
  4. در این چاپ 4 رنگ اصلی بیشترین کاربرد را دارند. اما علاوه بر آن‌ها می‌توان از رنگ‌های ساخته شده دیگری نیز استفاده کرد.

 

معایب چاپ افست

  1. این نوع چاپ گزینه مناسبی در تیراژهای پایین نیست و هزینه بالایی در پی دارد.
  2. زمانی که کاربر دستگاه چاپ افست اطلاعات خاصی را روی دستگاه تعریف و تنظیم می‌کند، این اطلاعات تا انتهای کار پیش می‌رود. به همین دلیل امکان تغییر اطلاعات در میانه چاپ وجود ندارد.
  3. برای چاپ افست نیاز به زینک و پلیت به عنوان مواد اولیه کار وجود دارد. به همین دلیل زمانی که این دو ماده در دسترس نباشند، عمل چاپ افست زمان‌بر خواهد بود.

 

 مزایای چاپ دیجیتال

  1. این نوع چاپ به دلیل سرعت بالا مورد توجه است. به همین دلیل اگر قصد چاپ تصاویر با سرعت بالا دارید، چاپ دیجیتال گزینه مطلوبی است.
  2. هزینه چاپ دیجیتال نسبت به چاپ افست بسیار بیشتر است و هرچه تعداد برگه‌های چاپی کمتر باشند، این چاپ مقرون به صرفه‌تر و اقتصادی خواهد بود. در نتیجه برای چاپ در تیراژ بالا بهتر است از این روش استفاده نکنید، زیرا هزینه‌های چاپ به شدت افزایش پیدا می‌کند.
  3. در چاپ دیجیتال کیفیت تصاویر چاپی بسیار زیاد است و گزینه مناسبی برای چاپ لیبل، کارت ویزیت و کارت‌های تبلیغاتی مختلف است.
  4. زمانی که کاربر دستگاه دیجیتال را روی اطلاعات خاصی تنظیم می‌کند، می‌توان در میانه کار اطلاعات جدیدی را به دستگاه داد تا تصاویر چاپی بعدی با مشخصات متفاوتی چاپ شود.

 

معایب چاپ دیجیتال

  1. در این نوع چاپ نمی‌توان از رنگ‌های مختلف استفاده کرد. به عبارت دیگر فقط رنگ‌های استاندارد در چاپ دیجیتال قابلیت استفاده و کاربرد دارند.
  2. اگر قصد دارید برای چاپ تصاویر در ابعاد بزرگ و تیراژ بالا از این روش استفاده کنید، هزینه نهایی چاپ به میزان زیادی افزایش پیدا می‌کند.

 

چاپ حرفه ای

 

کدام روش چاپ را انتخاب کنیم؟

همان‌طور که ملاحظه  می‌کنید، هر کدام از این دو روش دارای مزایا و معایب متفاوت و متعددی هستند. به همین دلیل شاید در انتخاب روش مناسب‌تر دچار تردید شده باشید. برای این منظور بهتر است به این سوالات پاسخ دهید که حجم پروژه و رنگ مورد نظر شما از تصاویر چاپی چیست؟ همچنین در چه مدت زمانی می‌خواهید پروژه چاپی خود را تحویل بگیرید؟ پاسخ به این سوالات به راحتی گزینه مناسب‌تر را برای شما نشان می‌دهد. در ادامه این موارد را با هم بررسی می‌کنیم.

 

حجم پروژه چاپی: اگر قصد دارید که در تیراژ بالای تصاویر مختلف را چاپ کنید، بهتر است از چاپ افست استفاده کنید. این نوع چاپ در مقادیر زیاد هزینه تمام شده کمتری برای شما ایجاد می‌کند و به صرفه‌تر است. علاوه بر آن نگرانی بابت کیفیت کار نهایی نیز نداشته باشید؛ زیرا در حال حاضر چاپ افست با کمک تکنولوژی پیشرفته روز انجام می‌شود و محصولی با کیفیت به شما ارائه می‌دهد.

مدت زمان دریافت پروژه چاپی: اگر برای دریافت محصولات چاپی خود عجله دارید، چاپ دیجیتال گزینه مناسب‌تری است و چاپی با کیفیت در مدت زمان بسیار محدود در اختیار شما قرار می‌دهد. اما برای چاپ افست باید مواد اولیه آن شمال زینک و پلیت را تهیه کرد که مدت زمان تحویل پروژه را افزایش می‌دهد.

سطح کار مورد نظر: متریال و جنس سطح کار چاپی در انتخاب نوع چاپ اهمیت دارد. با استفاده از چاپ دیجیتال فقط می‌توان در اندازه، برش و متریال خاصی کار را پیش برد. اما اگر از چاپ افست استفاده کنید، می‌توانید روی کاغذهای مختلف و در ابعاد متفاوت کار چاپ تصاویر را انجام دهید.

دریافت نمونه اولیه کار: اگر قصد دارید قبل از چاپ تمامی تصاویر یک نمونه کار دریافت کنید و کیفیت آن را ارزیابی کنید، بهتر است چاپ دیجیتال را انتخاب کنید. زیرا در چاپ افست امکان دیدن نمونه اولیه از کار نهایی با هزینه‌های زیادی برای شما مقدور خواهد بود.

 

در این نوشتار از پاکتچی تفاوت‌های مختلف چاپ دیجیتال و افست را با هم مرور کردیم. همچنین مزایا و معایب هر یک بررسی شد. در حالت کلی می‌توان گفت هر دو نوع چاپ مزایا بسیار زیادی دارند؛ اما سلیقه شما و ابعاد پروژه کاری تعیین کننده گزینه مناسب و نهایی است.

اگر شما هم برای تبلیغات مناسب محصولات خود نیاز به چاپ انواع تراکت، چاپ بروشور، پاکت پستی و... دارید، می‌توانید از مشاوره و راهنمایی کارشناسان گروه چاپی پاکتچی استفاده کنید و از خدمات با کیفیت این گروه برای ارتقای برند خود بهره ببرید.

 

چاپخانه پاکتچی

 

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید