تراکت، یکی از  اقلامی که از آن برای اطلاع رسانی، تبلیغات و بازاریابی استفاده می‌شود. این کاغذهای کوچک که در بیشتر مواقع سایزی معادل A5 دارند، در همه جا یافت می‌شوند. در خیابان، روی دیوارها، محل کار و یا جلوی درب منزل شما پر از تراکت‌های تبلیغاتی است که برای جذب شما به خرید محصولی خاص تولید و چاپ می‌شوند.

حجم گسترده استفاده از تراکت برای بازاریابی و تبلیغات نشان دهنده اهمیت همین کاغذهای کوچک برای پیشبرد اهداف تبلیغاتی یک کسب و کار و حرفه خاص است. به عبارت دیگر تراکت تاثیر زیادی در میزان فروش و ترغیب مشتری به خرید محصول تولید شما خواهد داشت.

برای چاپ تراکت مناسب و موثر باید برخی نکات را رعایت کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به سایز تراکت، جنس کاغذ، گرماژ آن و طراحی تراکت متناسب با نوع حرفه و کسب و کار اشاره کرد. با توجه به اهمیت تراکت در بازاریابی و افزایش مخاطبان یک محصول و کسب و کار، در این مقاله از پاکتچی قصد داریم نکات طراحی و چاپ تراکت و اهمیت آن در بازاریابی را بررسی کنیم.

 

طرح‌ها و قیمت پاکت پستی

چاپ تراکت

 

نکات مهم و اصولی در طراحی و چاپ تراکت

برای تولید تراکت و موفقیت در بازاریابی و معرفی محصول با کمک آن، باید به برخی نکات توجه داشت. با رعایت این موارد می‌توان تراکتی با کیفیت ارائه داد و اثر آن را برای موفقیت در معرفی محصول و برند کسب و کار خود بالا برد. در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم.

چاپ پاکت

سایز تراکت چقدر باید باشد؟

کاغذ تراکت با توجه به استاندارهای مختلف دارای اندازه‌های متفاوتی است. به طور معمول اندازه‌های استاندارد کاغذ تراکت شامل A3، A4، A5، A6 و A7 است. در این بین سایزهای A5 و A6 دارای محبوبیت بیشتری هستند و با استقبال بیشتری روبرو می‌شوند. علت این موضوع نیز اندازه متناسب و قیمت مناسب آن است.

علاوه بر سایزهای A5 و A6 در چاپ تراکت، سایز A4 نیز رواج زیادی دارد. کاغذهای  A4 دارای طول ۲۹۷ و عرض ۲۱۰ میلی‌متر هستند و کاغذهای A3 نیز با سایز ۴۲۰ در ۲۹۷ میلی‌متر استفاده می‌شود. در کاغذ تراکت با سایز A7 نیز اندازه‌های 105 در 74 میلی متر رعایت می‌شود.

کاغذ تراکت را می‌توان علاوه بر سایزهای سری A در اندازه پاکت‌های ملخی و کاغذهای مربعی چاپ و استفاده کرد. این مسئله به خوبی نشان می‌دهد که انتخاب سایز کاغذ به عواملی مانند حجم اطلاعات چاپ شده در آن بستگی دارد. اما در مجموع بهتر است سایز تراکت به اندازه‌ای باشد که به راحتی قابل نگهداری باشد و فضای زیادی اشغال نکند.

جنس کاغذ تراکت

جنس کاغذ برای تولید و چاپ تراکت‌ها از دو کاغذ گلاسه و یا تحریر تهیه می‌شود.کاغذهای گلاسه کاغذهای براقی هستند که برای تهیه پوستر و برگه تبلیغاتی به کار می‌روند. کاغذهای تحریر هم کاغذهای معمولی هستند که برای نوشتن به کار می‌رود. انتخاب نوع کاغذ تراکت، کاملا به بودجه شما بستگی دارد. اما کاغذهای گلاسه کیفیت بسیار بهتری دارند و جذابیت بیشتری از تراکت به نمایش می‌گذارند.

آنچه که باعث تفاوت در جنس این دو کاغذ می‌شود، میزان تخلخل آن‌ها در برابر رنگ است. در حالت کلی کاغذهای گلاسه نفوذناپذیری بیشتری در برابر رنگ دارند. اما کاغذهای تحریر به بافت زبر خود به راحتی رنگ را جذب می‌کنند و در نتیجه تصاویر چاپ شده روی آن‌ها کدر و مات خواهد بود. اما تصاویر چاپ شده روی کاغذ گلاسه براق و درخشان است.

 

طاحی و چاپ تراکت

 

میزان گرماژ تراکت

زمانی که از گرماژ یک کاغذ صحبت می‌شود، میزان وزن آن در ابعاد 100 در 100 سانتی متر را نشان می‌دهد. به طور مثال کاغذی با گرماژ 70 به این معنا است که در ابعاد 100 در 100 سانتی متری دارای 70 گرم وزن است. هر چه میزان وزن و گرماژ یک کاغذ بیشتر باشد، کاغذ ضخامت  و البته قیمت بیشتری دارد.

در حال حاضر کاغذهای تحریر با وزن‌های 70، 80 و 100 گرمی در بازار موجود هستند و کاغذهای گلاسه با وزن 200 و 250 گرم وجود دارد.

نوع روکش مصرفی در تراکت

یکی از معیارهای مهم برای بالا بردن جذابیت تراکت، توجه به روکش آن است. روکش سلفون یکی از بهترین انواع روکش‌ها است که در انواع مختلف مات، مخملی و براق در بازار موجود است و باعث بالا بردن استحکام و مقاومت تراکت می‌شود.

 اینستاگرام پاکتچی

طراحی تراکت

برای طراحی یک تراکت مناسب باید ابتدا نوع حرفه و کسب و کار را در نظر گرفت و تراکتی متناسب با آن حرفه تولید کرد. در طراحی تراکت فاکتورهایی مانند رنگ تراکت، لوگوی شرکت، استفاده از تصاویر جذاب و در نظر گرفتن مخاطب هدف، دارای اهمیت بالایی است. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌کنید.

  • در طراحی تراکت باید فونت مناسب و خوانا به کار برد. به عبارت دیگر باید نوشته‌های درج شده روی تراکت به راحتی قابل خواندن باشد تا بتوان با کمک آن اطلاعات تبلیغاتی مورد نظر را به مخاطب انتقال داد. یکی از بخش‌های مهم روی هر تراکت اطلاعاتی مانند نام شرکت، شعار تبلیغاتی و میزان تخفیفات است که باید با فونت بزرگ‌تری نسبت به سایر نوشته‌ها درج شود و از نظر بصری بیشتر جلب توجه کند.
  • برای اینکه تراکت جذابیت بیشتری داشته باشد، انتخاب عکس و تصاویر زیبا اهمیت زیادی دارد.
  • یکی از راه‌های موثر برای جذب مخاطب با کمک تراکت، توجه به رنگ آن است. البته برای انتخاب رنگ درست باید به نوع کسب و کار خود توجه کنید و بر اساس آن رنگ تراکت را انتخاب کنید. رنگ‌های قرمز و نارنجی انرژی بالایی دارند و هیجان ایجاد می‌کند. اما رنگ‌های آبی و سبز آرامش را القا می‌کنند و نشان دهنده طبیعت هستند.
  • بعد از آنکه اطلاعات مورد نظر خود برای چاپ روی تراکت را مشخص کردید، باید چگونگی قرارگیری این اطلاعات روی تراکت را ساماندهی کنید. هدف از این کار بالا بردن جذابیت نوشتار و تصاویر تراکت و قابل فهم کردن آن برای مخاطب است.

 

چاپ تراکت تبلیغاتی

 

اهمیت تراکت در بازاریابی

همان‌طور که بیان شد یکی از ابزارهای ارزان قیمت برای تبلیغ حرفه و کسب و کار شما، تراکت‌ها هستند. البته تراکت دارای مزایای بیشتری است که می‌تواند ارتباط شما با مخاطب را به شکل خوبی افزایش دهد و در فروش محصولات و خدمات شما تاثیر مثبت دارد. در ادامه موارد اهمیت آن را بررسی می‌کنید.

ارتباط بهتر با مخاطبان

هنگامی که تراکت را طراحی می‌کنید، باید از کلماتی استفاده کنید که برای همه مردم با سطح سوادهای مختلف قابل فهم و درک باشد. به همین دلیل استفاده از کلمات تخصصی مشتریان شما را محدود خواهد کرد. به همین دلیل اگر مخاطب شما برای محصول و خدمات شما، همه  مردم هستند، در انتخاب کلمات دقت کنید تا ارتباط بهتری با مخاطبان برقرار کنید.

پوشش دهی جامعه هدف به شکل گسترده

تراکت یک ابزار تبلیغاتی ارزان قیمت با وزن پایین است که به صورت مستقیم در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. در نتیجه افراد مختلف با سن، جنسیت، تحصیلات و مشاغل مختلف به تراکت دسترسی پیدا می‌کنند. این حجم از مخاطبان نشان دهنده موفقیت تراکت در گستردگی جامعه هدف است.

 

چاپ انواع تراکت و پوستر

 

استفاده آسان‌تر نسبت به کاتالوگ و پوسترها

این ابزار تبلیغاتی سبک و کوچک به راحتی در جیب و کیف قرار می‌گیرد و افراد به مدت طولانی آن را در اختیار دارند. این مزیت باعث می‌شود که احتمال خرید محصول و خدمت معرفی شده توسط شما بیشتر باشد.

انتقال آسان اطلاعات به مخاطب هدف

زمانی که یک برگه با محتوای تبلیغاتی در اختیار مخاطبان قرار می‌دهید، افراد با دقت بیشتری مطالب درج شده روی تراکت را مطالعه می‌کنند. در این حالت اگر از رنگ، محتوا و کاغذی با کیفیت و مناسب استفاده کرده باشید، احتمال جذب مخاطب به محصول شما بالا می‌رود.

 

امروزه تبلیغات گستره بسیار بزرگی دارد و با روش‌های مختلف می‌توان به معرفی محصول و خدمات خود پرداخت. در این بین تراکت‌های تبلیغاتی به دلیل اینکه وزن سبک، قیمت مناسبی دارند، مناسب هستند . علاوه بر آن به طور مستقیم تراکت در میان افراد جامعه هدف پخش می‌شود. بنابراین این کاغذهای کوچک و سبک تاثیر زیادی روی مشتری می‌گذارند و بر بالا بردن فروش محصولات شما تاثیر زیادی دارند.

مجموعه چاپ و طراحی پاکتچی یکی از مجموعه‌های پیشرو در زمینه تولید، چاپ و طراحی محصولات چاپی مانند تراکت، چاپ سربرگ، پاکت‌ اداری و ... است. این مجموعه با دارا بودن افراد متخصص و تکنولوژی روز مجهز به دستگاه‌های چاپ افست و دیجیتال است تا بهترین محصولات با بالاترین کیفیت را در اختیار شما قرار دهد. اگر به دنبال این هستید که در کسب و کار خود حرفه‌ای‌تر باشید، با ما تماس بگیرید.

 

تلفن چاپخانه پاکتچی

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید