صنعت ساخت کاغذ و مقواو پاکت، یکی از صنایع مهمی است که شاید بسیاری از ما اهمیت آن را به طور کامل ندانیم.  محصولات تولید شده در این صنعت در صنایع مختلف و انواع کسب و کارها استفاده و کاربرد دارد.  هرکدام از کاغذها و مقواهای که در اطراف خود می‌بینیم، روش ساخت متفاوتی را پشت سر می‌گذارند تا به مرحله تولید برسند.

تمامی کارخانه‌هایی که در ساخت کاغذ فعالیت می‌کنند، هر کدام به طور جداگانه کاغذ خاصی را تولید و عرضه می‌کنند. به همین دلیل کاغذهای مختلف با کیفیت، گرماژ و قیمت‌های متفاوت به بازار عرضه می‌شود. کاغذهای تولید شده برای ساخت  پاکت پستی گستردگی فراوانی دارند. در این مقاله از پاکتچی به معرفی خصوصیات کاغذهای مختلف برای تولید و ساخت پاکت می‌پردازیم.

 

اینستاگرام پاکتچی

 

 کاغذ تحریر برای پاکت

 نام این کاغذ نشان دهنده مواد مصرفی در تولید آن است. از این کاغذ در صنعت چاپ و تحریر استفاده می‌شود. به طور کلی کاغذ تحریر ماده اولیه مناسب در تولید محصولاتی مانند انواع سررسید و مجلات، ست اداری و پاکت نامه است.

 می‌توان این کاغذ را در رنگ سفید و یا در طیف رنگی مختلف تولید کرد. اما آنچه که در رنگ و کیفیت کاغذ تاثیر مستقیمی دارد، کیفیت خمیر اولیه تولید کاغذ است. کاغذ تحریر در دو نوع مختلف اندود و غیر اندود تولید می‌شود. اما تولید  وکاربرد نوع غیر اندود آن در ایران بیشتر مرسوم است.

 در این نوع از کاغذ تحریر می‌توان روی هر دو طرف کاغذ، طرح مورد نظر را چاپ کرد. ویژگی این نوع کاغذ این است که با طرح چاپ در هر دو طرف کاغذ، مرکب به طرف دیگر نفوذ نمی‌کند. این کاغذ در گرماژ متفاوت ۵۰ تا ۱۲۰ گرم ارائه می‌شود. همچنین می‌توان کاغذ تحریر را در سایزهای ۶۰ تا ۱۰۰ سانتی متر تولید کرد.

 

نقش مقوای گلاسه در چاپ پاکت بسته بندی

 یکی از بهترین و مرغوب‌ترین نوع مقوا و کاغذهایی که در بازار تولید می‌شوند، مقوای گلاسه است. این مقوا نیز در گرماژ متفاوت 70 تا 300 تولید می‌شود. اما هر چقدر که میزان گرماژ جعبه مقوای تولید شده بیشتر باشد، کیفیت مقوای گلاسه نیز بیشتر و بهتر خواهد بود.

 کاغذهای گلاسه هم در انواع، سایز، کیفیت و گرماژ مختلف تولید می‌شوند؛ اما نوع اندود شده با پوشش صاف و گلاسه کیفیت بسیار خوبی دارد. مقوای گلاسه در دو نوع مات و براق تولید می‌شود و برای تولید محصولاتی مانند کارت‌های چاپ، کارت ویزیت و تولید پاکت‌ بسته بندی به کار می‌رود.

 در حال حاضر در صنعت چاپ و تبلیغات، تهیه و ارائه بهترین محصول برای تبلیغات، بیشترین اولویت را دارد. به همین دلیل استفاده از مقوای گلاسه در کنار چاپ افست به میزان زیادی کیفیت تولید را بالا می‌برد.

 

کاغذ بالک (بالکی)

 این نوع از کاغذ دستاورد جدیدی در صنعت کاغذ سازی به حساب می‌آید و می‌تواند جایگزین مناسبی برای کاغذ تحریر و گلاسه باشد. آنچه باعث تمایز این کاغذ نسبت به سایر کاغذهای تولیید می‌شود، کیفیت خمیر در ساخت و تولید آن است.

 

 مقوا و کاغذ کرافت در صنعت پاکت

در تولید پاکت‌ بسته بندی بهترین نوع مقوا و کاغذ تولیدی کاغذ کرافت است. این کاغذ مقاومت بسیار بالایی دارد و برای تهیه آن از سولفات خمیر پالپ استفاده می‌شود. این نوع کاغذ و مقوا تنوع بسیار زیادی دارند به همین دلیل در صنعت تولید پاکت و چاپ کاربرد بسیار زیاد دارند.

 به طور معمول کاغذ کرافت در رنگ سفید، زرد تا قهوه‌ای تولید می‌شود و برای تولید محصولاتی مانند ساک دستی، کارتن بسته بندی، جعبه، پاکت سیمان و انواع مختلف پاکت بسته بندی به کار می‌روند.

 از طرف دیگر گرماژ کاغذ و مقوای کرافت تعیین کننده مصرف آن در تولید انواع پاکت کرافت و کاغذ است. هرچه گرماژ و وزن کاغذ و مقوا بیشتر باشد، در تولید پاکت‌های ضخیم‌تر استفاده می‌شود. از کاغذهای با وزن کم نیز برای تولید و ساخت پاکت‌های بسته بندی سبک وزن استفاده می‌شود.

پاکت کرافت

 کاغذ افست

 برای چاپ افست به کاغذی با کیفیت بسیار بالا نیاز است. معمولا کاغذی که برای چاپ افست استفاده می‌شود، باید سفید باشد. همچنین در تولید و ساخت کاغذ افست کیفیت حرف اول را می‌زند.

بیشتر بخوانید؛ انواع پاکت سفید با گرماژهای مختلف

 کاغذ پشت چسب دار

 در ساخت این کاغذ در پشت کاغذ چسب به کار می‌رود. روش کار به این صورت است که یک روکش سیلیکونی زیر کاغذ قرار می‌گیرد و بعد از پایان یافتن روند چاپ، این روکش را برمی‌دارند. این ویژگی کمک می‌کند تا بتوان کاغذ را روی سطوح مختلف چسباند.

 مقوای فانتزی

 این نوع مقوا در ضخامت، گرماژ و رنگ‌های متفاوت و متنوع تولید می‌شود و بازار عرضه می‌شود. به همین دلیل در تولید بسیاری از محصولات کاغذی و مقوایی می‌توان از آن استفاده کرد. اما به طور معمول در تولید محصولاتی مانند کارت تبریک و کارت ویزیت کاربرد دارد. این کاغذ در گرماژ و سایزهای متفاوت تولید می‌شود؛ اما سایز ۵۰ در ۷۰ با گرماژ ۱۲۰ و ۲۵۰ استفاده بیشتری دارد.

 مقوای ایندربرد

 برای ساخت کارتن و پاکت بسته بندی با مقاومت بالا نیاز به یک مقوا با استقامت بسیار بالا و خشک داریم. به همین دلیل در تولید این محصولات از مقوای ایندربرد استفاده می‌شود. جعبه‌ها و پاکت‌های تولید شده با این نوع مقوا کیفیت بسیار خوبی دارندو البته ماده اولیه برای ساخت خمیر این مقوا از کاغذها و مقواهای بازیافتی استو به همین دلیل برای تولید پاکت بسته بندی محصولات غذایی، پوشاک کودکان و موارد بهداشتی از مقوای ایندربرد استفاده نمی‌شود. اما به عنوان مقوای بسته بندی و کارتن محصولات بزرگی مانند لوازم چینی، یخچال و تلویزیون می‌توان از این مقوا استفاده کرد.

 

مجموعه پاکت چی

 

 مقوای پشت طوسی

 همان‌طور که از نام مقوا مشخص است، این مقوا در دو رنگ سفید و طوسی تولید می‌شود. پشت مقوا به رنگ طوسی است و سطح رویی آن سفید رنگ است. این مقوا نیز در گرماژ مختلف ۲۰۰ تا ۳۵۰ گرم تولید می‌شود و در بازار موجود است. اما بهتر است برای ساخت جعبه‌های کوچک و نازک مانند جعبه چوب کبریت، جعبه خمیردندان، دستمال کاغذی و مواردی از این دست، از مقوای پشت طوسی با گرماژ پایین استفاده کرد.

 اما اگر تولید پاکت بسته بندی و جعبه‌های بزرگ با مقاومت بالا مدنظر باشد، از مقوای پشت طوسی با گرماژ بالا استفاده می‌شود. از این مقوا می‌توان برای تولید محصولات مختلفی مانند پاکت بسته بندی دارو و مواد غذایی، کالاهای بزرگ خانگی، لوازم چینی و لنت ترمز استفاده کرد.

 مقوای فلوتینگ

 برای تولید خمیر این نوع مقوا از مواد بازیافتی و کاغذهای باطله استفاده می‌شود. به همین دلیل در ساخت پاکت بسته بندی و کارتن‌های بزرگ محصولاتی مانند لوازم صنعتی و خانگی کاربرد فراوانی دارد.

همن طور که از ظاهر و شکل این کاغذ مشخص است، برای تولید مقوای بسته بندی و ضربه گیر به کار می‌رود. دو سطح رویی و زیرین مقوا، سطحی صاف و ساده دارد. اما لایه میانی آن سطحی مواج دارد.

مقوای چاپ

 کاغذ فابریانو

این  نوع کاغذ و مقوا مقاومت و استحکام بسیار خوبی دارد. البته این مقوا در صنایع مختلفی مانند ساخت پاکت بسته بندی و نقاشی به کار می‌رود. جالب است بدانید که طراحان و نقاشان این نوع کاغذ را بیشتر به صورت دستی تولید می‌کنند.

 همچنین برای بسته بندی محصولات آرایشی و مواد غذایی پاکت بسته بندی فابریانو در کارخانه کاغذ سازی تولید می‌شود.  علاوه بر آن طراحان و نقاشان این کاغذ را در طیف رنگی مختلف و برای امور هنری طراحی و نقاشی به کار می‌برند.

 مقوای پشت سفید

 برای تولید پاکت بسته بندی محصولاتی مانند مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، جعبه شیرینی، جعبه خمیر دندان و مواردی از این دست می‌توان مقوای پشت سفید را استفاده کرد. این نوع کاغذ و مقوا نیز در گرماژ مختلف ۲۳۰ تا ۵۰۰ گرم تولید می‌شوند.

 جالب است بدانید که این نوع مقوا بعد از استفاده اولیه، مقوایی مناسب برای بازیافت است. به همین دلیل مقوای پشت طوسی یک محصول مناسب برای حفاظت از محیط زیست به حساب می‌آید. بعد از بازیافت می‌توان از مقوای باطله پشت طوسی به عنوان خمیر کاغذ تولید مقوای ایندربرد و یا فلوتینگ استفاده کرد.

 کاغذ کتان

 برای تولید پاکت نامه در سایزهای مختلف از کاغذ کتان استفاده می‌شود. این کاغذ شباهت زیادی به کاغذ تحریر دارد. ویژگی خاص کاغذ کتان این است که وضوح چاپ در آن شفافیت بسیار بالایی دارد. اما در مقابل بهتر است برای تولید طرح‌های شلوغ و پر از این کاغذ استفاده نشود.

 

 صنعت تولید کاغذ و مقوا هر روز در حال گسترش و رشد است. خمیر کاغذهای تولید شده از مواد اولیه و یا مواد بازیافتی تولید می‌شود. با توجه به اینکه از مقوا و کاغذهای مختلف در تولید پاکت بسته بندی چه محصولاتی استفاده می‌شود، مقاومت، استحکام، رنگ و کیفیت‌های متفاوتی وجود دارد.

تولیدکنندگان بسیاری در تولید پاکت بسته بندی در کشور حضور دارند و محصولات متعدد با کیفیت متفاوتی تولید می‌کنند. مهم‌ترین اصل در تولید محصولات متمایز و درجه‌ یک، حفظ کیفیت محصول است. پاکت چی یکی از بزرگ‌ترین مراکز طراحی و تولید پاکت بسته بندی در سایزهای مختلف است. اگر به دنبال تهیه پاکت بسته بندی برای محصولات تولیدی و یا کسب و کار خود هستید، با مشاوران و کارشناسان پاکت چی تماس بگیرید.

 

تخفیف سفارش پاکت

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید