پاکت نخودی یکی از رایج‌ترین پاکت‌هایی است که در ادارات و سازمان‌های مختلف دولتی و خصوصی برای ارسال نامه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از پاکت‌ها معمولا برای ارسال قراردادها و نامه‌های بیشتر از یک صفحه که امکان تا کردن آن‌ها و قرار دادنشان در پاکت نامه‌های اداری معمولی وجود ندارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پاکت نخودی در رنگ‌های کرافت و سفید موجود بوده و در بیمارستان‌ها نیز برای قرار دادن عکس‌های رادیولوژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله از گروه پاکت سازی پاکتچی قصد داریم به بررسی کامل تمامی جزییاتی که باید درباره پاکت نخودی بدانید، بپردازیم.

برای خرید اینترنتی پاکت کرافت کلیک کنید.

 

پاکت نخودی از چه چیزی ساخته شده است؟

کاغذی که برای ساخت انواع پاکت نخودی استفاده می‌شود، کاغذ ایرانی یا کاغذ بازیافتی نام دارد. این نوع کاغذ از بازیافت سایر کاغذهای مصرف شده به دست می‌آید و به همین دلیل قیمت آن نسبت به سایر کاغذها کمتر است. در نتیجه قیمت پاکت نخودی نیز نسبت به سایر پاکت نامه‌ها یا پاکت‌های ارسال محصول کمتر است.

با این حال این قیمت ارزان و استفاده از کاغذ بازیافتی نتوانسته کیفیت پاکت نخودی را تحت‌الشعاع قرار دهد. در مجموع می‌توان گفت نسبت به قیمت پاکت‌های نخودی کیفیت و دوام خوبی دارند. هرچند که پاکت‌های نخودی نمی‌توانند از محتویات درونی خود در برابر ضربه یا رطوبت محافظت کنند، اما در مقابل پارگی یا خراش مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند.

پاکت پستی

پاکت

کاربرد پاکت نخودی چیست؟

همان‌طور که گفتیم پاکت‌های نخودی بیشتر در اداره‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی برای ارسال نامه‌های اداری، قراردادها یا عکس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل قیمت پایین انواع پاکت نخودی، بهترین گزینه برای ارگان‌هایی مانند مدرسه‌ها که مصرف پاکت زیادی دارند، این نوع پاکت است. به علاوه در بیمارستان‌ها برای نگهداری عکس رادیولوژی و تحویل آن به بیمار نیز از پاکت نخودی استفاده می‌شود.

به طور کلی زمانی که شما بخواهید کاغذی که درون پاکت قرار می‌گیرد، تا نشده یا مخدوش نشود، بهترین گزینه پاکت نخودی است. در عکاسی‌ها برای تحویل عکس‌های چاپ شده بسته به سایز عکس از انواع پاکت نخودی در اندازه‌های مختلف استفاده می‌کنند. همچنین برای ارسال یا نگهداری اسناد یا کارت‌های پرس شده نیز از این نوع پاکت استفاده می‌شود. همچنین در ادارات برای ارسال نامه‌های محرمانه نیز از پاکت نخودی استفاده می‌شود.

نوع خاصی از پاکت‌های نخودی در بازار وجود دارند که برای بسته‌بندی آجیل یا خشکبار استفاده می‌شود. این نوع از پاکت‌ها به دلیل استحکام زیاد و مقاومت در برابر پارگی و همچنین قیمت ارزان گزینه مناسبی برای جابه‌جایی انواع خشکبار هستند. به علاوه به دلیل شفاف نبودن، می‌توانند به خوبی از محتویات درونی خود در برابر نور نیز محافظت کنند. همچنین تولید این نوع از انواع پاکت نخودی به گونه‌ای است که آب و رطوبت در داخل آن نفوذ نکرده و با جلوگیری از نفوذ اکسیژن، مانع خراب شدن مواد غذایی می‌شود.

کاربرد پاکت نخودی

انواع پاکت نخودی چیست؟

پاکت‌های نخودی بسته به اینکه چه کاربردی دارند، در اندازه‌های مختلف A3، A4 و A5 تولید می‌شوند. این تولیدات در سازمان‌های مختلف برای نگهداری یا ارسال انواع مرسولات کاغذی یا حتی در فروشگاه‌ها برای ارسال لباس‌های کم‌حجم و سبک مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه رایج‌ترین طبقه‌بندی پاکت‌های نخودی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اینستاگرام

  • پاکت نخودی اداری و اسنادی

پاکت نخودی اداری و اسنادی بیشتر از جنس کاغذهای 105 یا 110 گرمی ساخته می‌شود. این نوع از پاکت‌ها معمولا برای برند سازی یک شرکت و یا شناسایی فرستنده، دارای چاپ‌های اختصاصی هستند و بیشتر در ابعاد A4 تهیه و تولید می‌شوند. پاکت‌های نخودی اداری و اسناد در بسته‌های 100 یا 250 عددی به فروش می‌رسند.

  • پاکت نخودی رادیولوژی

در بیشتر موارد در رادیولوژی‌ها برای نگهداری عکس گرفته شده تا زمان استفاده از آن یا تحویل به بیمار از پاکت نخودی در ابعاد A3 یا A5 استفاده می‌شود. پاکت نخودی رادیولوژی معمولا از جنس کاغذهای 70، 80، 100، 120 و 140 گرمی ایرانی یا کاغذ 140 گرمی اندونزیایی در رنگ‌های سفید، زرد یا نخودی تولید می‌شوند. استفاده از پاکت نخودی در علم پزشکی تنها برای نگهداری عکس‌های رادیولوژی استفاده می‌شود و سایر عکس‌ها در پوشه‌های دکمه‌دار از جنس مقوای پشت طوسی نگهداری می‌شوند.

  • پاکت نخودی محرمانه

پاکت نخودی محرمانه برای ارسال یا نگهداری مدارک یا نامه‌های محرمانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از پاکت نخودی برای حفاظت از اطلاعات درون خود دارای لبه‌هایی است که به سمت داخل برگردانده شده و با استفاده از چسب محکم می‌شوند. به این ترتیب محتویات درون پاکت تا زمان باز شدن این چسب قابل رویت نیست. همچنین چاپ درونی پاکت‌های نخودی محرمانه به رنگ مشکی است تا محتویات آن حتی در صورت قرارگیری در معرض نور نیز مشخص نباشد. این نوع از پاکت‌ها از جنس کاغذ 110 گرمی ایرانی ساخته می‌شوند.

پاکت نخودی

  • پاکت نخودی بسته‌بندی مواد غذایی

این نوع از پاکت‌ها در دو نوع زیپ‌دار و بدون زیپ برای بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شوند. پاکت نخودی بدون زیپ برای بسته‌بندی ادویه‌جات و خشکبار فله‌ای مورد استفاده قرار گرفته و درب آن با استفاده از منگنه یا چسب پلمپ می‌شود. پاکت‌های زیپ‌دار به دلیل داشتن زیپ در ناحیه بالایی به راحتی باز و بسته شده و می‌توانند تا چند بار مورد استفاده قرار بگیرند.

پاکت‌های زیپ‌دار می‌توانند به خوبی طراوت و عطر مواد غذایی را حفظ کنند. در نتیجه از آن‌ها برای بسته‌بندی سبزیجات، چای، قهوه، آجیل یا حبوبات استفاده می‌شود. همچنین بر روی بعضی از این پاکت‌ها یک ناحیه شفاف قرار گرفته که می‌توان محتویات داخل پاکت را از روی آن تشخیص داد. این نوع از پاکت‌های نخودی بسته‌بندی را پاکت‌های نخودی پنجره دار می‌نامند.

 

مزایای پاکت نخودی

یکی از اصلی‌ترین مزایای پاکت نخودی، قیمت مناسب و حتی در مواردی ارزان آن است. این موضوع باعث می‌شود که استفاده از این نوع پاکت برای ارگان‌هایی که مصرف پاکت زیادی دارند، به‌صرفه باشد. یکی دیگر از مزایای پاکت نخودی ساختار محکم آن است. علی رغم اینکه این نوع پاکت‌ها قیمت ارزانی دارند و جنس کاغذ آن‌ها چندان مرغوب نیست، اما استفاده از این نوع پاکت‌ها به دلیل استحکام زیاد نسبت به قیمت تمام‌شده بسیار رایج است.

پاکت

معایب پاکت نخودی

پاکت‌های نخودی به جز انواع خاصی که برای بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شوند، ضد آب نیستند. از آنجا که بیشتر محتویات این پاکت‌ها را نامه‌ها یا قراردادهای کاغذی تشکیل می‌دهد، این ویژگی یک ایراد بسیار بزرگ برای پاکت‌های نخودی است. به علاوه این نوع از پاکت‌ها در برابر ضربه استحکام چندانی ندارند و اگر برای نگهداری یا ارسال محتوایی مانند عکس استفاده شوند، ممکن است در اثر ضربه به عکس آسیب وارد شده یا محتوا مخدوش شود.

استفاده از پاکت نخودی یکی از رایج‌ترین راه‌های بسته‌بندی، نگهداری و ارسال مدارک، نامه‌ها و قراردادها است. این پاکت‌ها به دلیل استحکام بالا می‌توانند به خوبی از محتویات خود در برابر تاشدگی یا مخدوش شدن مراقبت کنند. پاکت‌های نخودی در رنگ‌های کرافت، زرد، سفید و نخودی عرضه می‌شوند. همچنین نوع خاصی از آن‌ها برای بسته‌بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های پاکت نخودی، انواع پاکت نخودی و کاربردهای هر یک از آن‌ها پرداختیم.

 

تماس با ما

 

نظرات کاربران

4 نظر ثبت شده است

  1. سلام من خانم حسینی از چاپ وتبلیغات ایران بانو هستم۰۹۱۱۳۹۰۲۳۳۸ 1400/08/04 پاسخ

    کارتون خوبه و از توضیحاتی که دادین ممنونم و موفق باشین ...امیدوارم ماراهم در کارتون اضافه کنین و همکار باشیم ....سپاسگذارم .....
  2. 1400/08/27

    سلام ، شما لطف دارید ، باعث افتخار ماست
  3. محمد 1400/08/29 پاسخ

    ممنون از مقاله خوبی که منتشر کردید ، هم فروش دارید و هم دارید اطلاعات کاربران رو زیاد میکنید که سفارش رو راحت تر انجام بدهند- اگر امکان داره فروش ویژه بزارید که بتونیم بیشتر سفارش بدهیم
  4. 1400/09/11

    سلام ،چشم،در برنامه هست که بستگی به شرایط در صورت امکان فروش ویژه مخصوص اعضاداشته باشیم

نظر خود را وارد کنید