یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین ساخته‌های دست بشر کاغذ است. با ساخت این محصول بسیاری از عادت‌های بشر دگرگون ‌شده و بسیاری از صنایع دچار تغییر شده یا به وجود آمدند. ساخت کاغذ از زمان‌های بسیار دور و از جنس پاپیروس شروع شد و تا به امروز مسیری پر پیچ و خم را پیموده است. کاغذ نقشی اساسی در حفظ اطلاعات تاریخ بشر بازی کرده و به‌گونه‌ای قابل اعتمادترین روش بایگانی اطلاعات برای بشر بوده است.

کاغذها امروزه در انواع مختلفی ساخته می‌شوند که هرکدام با هدفی خاص تولید می‌شوند و مصرفی ویژه دارند. به طور مثال می‌توان به کاغذهای کاهی، گلاسه، عکاسی و انواع مختلف دیگر اشاره کرد. اما نوعی دیگر از کاغذهای پر استفاده کاغذ کرافت است. هدف از ارائه این مقاله آشنایی با کاغذ کرافت و پاکت کرافت و کاربردهای آن‌ها است. در ادامه به نحوه تولید کاغذ کرافت و ساخت پاکت کرافت و کاربرد آن می‌پردازیم پس لطفا تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پاکت کرافت

پاکت کرافت از کاغذ کرافت تهیه می شود

تولید کاغذ کرافت از سال‌های بسیار دور رواج پیدا کرده است. این روش تولید در ابتدا از امپراتوری آلمان و در سال 1879 در گدانسک شروع شده است. اما این تاریخ تنها شروعی غیر رسمی بوده و پنج سال بعد یعنی در سال 1884 بود که تولید کاغذ با این روش در ایالات متحده به طور رسمی ثبت شد و برای آن گواهینامه ثبت اختراع صادر شد. به موازات روش کرافت روش‌های دیگری نیز برای تولید خمیر کاغذ مشابه کرافت وجود دارد که از جمله این روش‌ها می‌توان روش مکانیکی را نام برد اما باید به این توجه داشت که کارایی روش کرافت از سایر روش‌ها بیشتر است.

 

علت نام‌گذاری روش کرافت

نام این کاغذ از روش تولید آن گرفته شده است که توسط آلمان‌ها ابداع شده است. روش تولید این نوع کاغذ با نام فرآیند کرافت که یک واژه آلمانی است شناخته می‌شود. بنابراین نمی‌توان به این نتیجه رسید که همانند بسیاری از نام‌های دیگر کرافت نام شخصی است که این روش را ابداع کرده است.

 

روش تولید کاغذ برای پاکت کرافت

تولید کاغذ به روش کرافت نیز همانند دیگر روش‌های تولید کاغذ است اما تفاوت‌هایی جزیی دارد. در روش تولید کاغذ کرافت خمیر چوب با استفاده از یک فرآیند شیمیایی صورت می‌گیرد. به این فرآیند پخت شیمیایی نیز گفته می‌شود. منظور از ایجاد خمیر چوب با استفاده از این فرآیند جداسازی ماده‌ای با نام لیگنین است که قبلا به صورت کاملا مکانیکال انجام می‌شد. جداسازی مکانیکی لیگنین دارای معایبی از جمله خلوص نا کافی خمیر ایجاد شده می‌شد. لیگنین ماده‌ای است که بر اثر ساختارش مانع تشکیل یک پیوند مناسب بین اجزای تشکیل دهنده کاغذ می‌شود و نتیجه آن یک کاغذ بدون کیفیت تولید شده است.

همان‌طور که بیان شد خمیر چوب در این روش با استفاده از مواد شیمیایی ایجاد می‌شود. قبل از  انجام هر کاری در این روش باید تنه‌های درخت بریده شده را تکه تکه و کاملا خرد کرد تا به تراشه‌هایی تبدیل شود. سپس مقداری مناسب مواد شیمیایی از جمله سولفور سدیم و هیدروکسید سدیم به آن افزوده می‌شود تا تراشه‌ها در این محصول به خوبی پخته شوند.

پس از انجام مرحله پخت، یک تفاله و مقداری مایع سیاه رنگ به وجود می‌آید که تنها مشکل آن این است که شامل قطعات بزرگی از چوب است پس برای جداسازی آن‌ها از غربال کردن آن استفاده می‌کنند.  پس از طی این مرحله علاوه بر جداسازی سلولز و لیگنین از یکدیگر خمیر ایجاد شده آمادگی دارد تا به عنوان مواد اولیه تولید یک کاغذ باکیفیت مورد استفاده قرار بگیرد.

 

 برای استعلام قیمت پاکت کرافت اداری کلیک کنید.نمونه پاکت کرافت

مزایای استفاده از کاغذ پاکت کرافت در تولید پاکت

مراحل تولید کاغذ کرافت با استفاده از مواد شیمیایی در قسمت قبل به خوبی بیان شده است اما نکته مهم این است که چرا باید از کاغذ کرافت استفاده کنیم؟ در پاسخ باید گفت ویژگی‌های زیادی در مورد این نوع کاغذ وجود دارد که باعث برتری آن نسبت به سایر کاغذهای دیگر می‌شود.

از جمله این ویژگی‌های بارز باید به مقاومت آن اشاره نمود که به دلیل جداسازی لیگنین از سلولز است. از آنجا که کاغذ کرافت از درختانی با الیاف ریز و نرم همچون صنوبر تهیه می‌شود، دارای بافتی بسیار هموار و نرم است که می‌توان آن را برای لایه خارجی انواع بسته‌بندی‌ها از جمله جعبه کرافت، انواع کارتن و جعبه بسته‌بندی هدایا استفاده کرد. از دیگر مزایای این کاغذ مقاومت خوب آن در برابر نفوذ آب است.

 

اینستاگرام پاکتچی

 

موارد استفاده‌ کاغذ کرافت

با استفاده از کاغذ کرافت می‌توان محصولات متفاوتی را تولید کرد که هر کدام از آن‌ها کاربرد ویژه خود را دارد. از پرکاربردترین محصولات کاغذ کرافت می‌توان به بسته‌بندی، چاپ انواع تصویر تبلیغاتی از جمله کارت ویزیت، ساخت پاکت کرافت مختص به فعالیت‌های کسب‌وکار شما و انواع کاربردهای دیگر اشاره کرد. کاربرد دیگر جعبه کرافت برای بسته‌بندی هدیه است.

این استفاده‌ها به دلیل رنگ خاص کاغذ کرافت و همچنین بافت و طرح آن است که جلوه‌ای زیبا به هدایای شما می‌دهد. رنگ این کاغذ معمولا قهوه‌ای است اما می‌توان آن را به رنگ سفید نیز درآورد. با توجه به بادوام‌تر بودن و دیرتر فرسوده شدن این کاغذ استفاده از آن در مکان‌هایی که خیلی با کاغذ و پرونده سروکار دارند همانند ادارات به شدت توصیه می‌شود؛ زیرا هم در حفظ منابع آن مکان کمک می‌کند هم می‌توان از قطع درختانی کاملا بی گناه جلوگیری به عمل آورد.

 

خرید پاکت پستی

پاکت کرافت

 

پاکت کرافت دقیقا چیست؟

پاکت‌هایی که برای بسته‌بندی و حمل و نقل تنقلات و به طور کلی مواد خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرند با نام پاکت کرافت شناخته می‌شوند. این پاکت‌ها برای حمل و نقل و همچنین بسته‌بندی مواد خوراکی استفاده می‌شوند. نمونه‌ای مشابه با زمان‌های گذشته که از پاکت برای حمل و نقل میوه و سایر اقلام استفاده می‌شد. استفاده از این پاکت‌ها مزایای زیادی دارد که نخستین آن‌ها کمتر کردن آسیب وارده به محیط زیست است زیرا پلاستیک سال‌های بسیار زیادی طول می‌کشد تا در طبیعت جذب شود اما کاغذ این‌گونه نیست.

 

انواع پاکت کرافت

پاکت کرافت تنها از کاغذ کرافت ساخته نمی‌شود و در انواع مختلفی تولید شده و در دسترس قرار گرفته است. از انواع پاکت‌های کرافت می‌توان به پاکت کرافت گلاسه، پاکت کرافت کاغذی، پاکت کرافت یک رو شفاف، پاکت کرافت زیپ کیپ دار، پاکت کرافت متالایز و تک لایه و چند لایه اشاره نمود.

 

دلایل استفاده از پاکت‌های کرافت

با توجه به آمارهای خرید پاکت کرافت می‌توان به این نکته پی برد که بیشتر مردم علاقه زیادی به خرید این پاکت‌ها نشان داده‌اند. این در حالی است که هزینه‌ای که این نوع بسته‌بندی برای مصرف کننده دارد از کیسه‌های پلاستیکی بیشتر است. در این به بررسی برخی دلایل اخذ این تصمیم توسط مصرف کنندگان می‌پردازیم.

نخستین دلیل اصلی برای انتخاب پاکت‌های کرافت دوام و استحکام آن‌هاست. دلیل دوم می‌تواند اهمیت بیشتری باشد که امروزه مصرف کنندگان به سلامت خود و حفظ محیط زیست می‌دهند. دلیل سوم ایجاد احساس نوستالژیک در افراد مسن‌تر جامعه است. از جمله دیگر دلایل می‌توان به وجود طرح و رنگ مختلف و قابلیت چاپ لوگوهای دلخواه بر روی پاکت‌های کرافت باشد.

 

پاکت کرافت چه کاربردهایی دارد؟

همان‌طور که در بخش‌های قبلی بیان شد از پاکت‌های کرافت تقریبا می‌توان برای هر استفاده روزمره‌ای بهره برد و آن‌ها را جایگزین کیسه‌های پلاستیکی نمود. از جمله این استفاده‌ها حمل و نقل مواد خوراکی همانند میوه‌ها و نان است. پاکت‌هایی نیز با اندازه کوچک‌تر و مخصوص خشکبار و آجیل طراحی شده است که می‌توان از آن‌ها برای بسته‌بندی حبوبات نیز استفاده نمود. همچنین این پاکت‌ها در سایز بزرگ برای نگهداری مواد شیمیایی و ساختمانی از جمله سیمان تولید و به بازار عرضه‌ شده‌اند.

پاکت کرافت

خرید پاکت کرافت

تولید کنندگان گوناگونی به تولید انواع پاکت کرافت مشغول هستند که به روش‌های متفاوتی محصولات خود را در دسترس مردم قرار داده‌اند. یکی از راهه‌ای خرید پاک کرافت مراجعه به فروشگاه‌های بزرگ در سطح شهرهاست. مشکل بزرگ این روش افزایش قیمت محصول به دلیل وجود واسطه‌ها است. روش دیگر خرید پاکت کرافت، سفارش آن از طریق فروشگاه‌های اینترنتی است که با توجه به کاهش واسطه‌ها در این روش به نظر مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. ویژگی دیگر این روش در دسترس بودن تمام مشخصات محصول و قابلیت انتخاب بین انواع پاکت‌ کرافت موجود در بازار است.

استفاده از کیسه‌های پلاستیکی با توجه به آسیب‌های فراوانی که به محیط زیست می‌رساند توسط برخی از افراد به حداقل مقدار خود رسیده است اما به نظر می‌رسد این رفتار همچنان در بسیاری از افراد جامعه دیده می‌شود. این کیسه‌ها همچنین آسیب‌های زیادی به سلامی انسان نیز وارد می‌کنند بنابراین چندی است که این کیسه‌ها با انواع پاکت کرافت جایگزین شده‌اند. استفاده از این پاکت‌ها به دلیل استحکام و دوام مناسب در دراز مدت مقرون به صرفه است و مهم‌ترین ویژگی‌ها خطرناک نبودن برای سلامتی انسان است.

تولیدکنندگان فراوانی در حال حاضر شروع به تولید این پاکت‌ها کرده‌اند و محصولات خود را به روش‌های مختلفی در اختیار مردم قرار داده‌اند و به نظر می‌رسد که نوبت ماست تا برای حفظ سلامت خود و محیط زیستمان گامی موثر برداریم. برای مشاهده انواع پاکت به وب سایت مجموعه پاکتچی www.pakatchi.ir سر بزنید و قیمت محصول مورد نظر خود را مقایسه کنید.

 

شرکت طراحی پاکت

نظرات کاربران

4 نظر ثبت شده است

  1. خدیوی 1401/01/31 پاسخ

    نظرمن مثبت
  2. 1401/08/03

    ممنون
  3. محمد 1401/06/08 پاسخ

    ممنون از شما بابت مطالبی که گذاشتین به اطلاعاتمون اضافه شد👏👏
  4. 1401/08/03

    لطف دارید

نظر خود را وارد کنید