در گذشته پاکت‌های پستی بیشتر از هر چیزی یک کاغذ تا شده و ساده بودند که وظیفه آن‌ها نگهداری و محل قرار دادن نامه بود. اما در حال حاضر نمی‌توان به پاکت‌های پستی فقط به عنوان یک کاغذ ساده نگاه کرد. به عبارت بهتر وظیفه این کاغذها بسیار مهم‌تر از آن چیزی است که گمان می‌کنید. پاکت‌ها می‌توانند طرف مقابل دریافت کننده پاکت را محصور خود نمایند. شاید تعجب کنید ولی واقعیت همین است.

پاکت پستی در سیستم ارتباطات بخش مهم و وظیفه زیادی بر دوش دارد. در دنیای امروزی که جهانی بازاریابی و تبلیغات است، برای رسیدن به نتیجه مورد نظر باید تمامی فاکتورها مورد توجه قرار بگیرد و در این بین پاکت پستی فراتر از محتوای درونش وظیفه مهم انتقال پیام را به بهترین شکل انجام می‌دهد.

به عبارت بهتر بازاریابی در جهان امروز بیشتر از هر چیز با روانشناسی سر و کار دارد. فرقی نمی‌کند که درون پاکت پستی چه چیزی قرار دارد؛ کارت تبریک، کارت تبلیغات تجاری و یا یک نامه اداری؛ هر چیزی که باشد با کمک طراحی پاکت پستی می‌توان آنچه مد نظر است تبلیغ کرد. به عبارت بهتر چاپ پاکت پستی و طراحی پاکت پستی فرصتی طلایی برای تبلیغات یک برند تجاری خاص است که می‌توان از آن به بهترین شکل استفاده کرد. به همین جهت در این مطلب قصد داریم درباره صفر تا صد طراحی و چاپ روی پاکت اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

 

پاکت پستی چیست؟

 پاکت پستی یک وسیله مناسب برای بسته بندی است که می‌توان اشیایی مانند نامه و کارت را با آن جابجا نمود. کلمه پاکت اصالتا یک کلمه فرانسوی است و در فارسی به معنای جای قرار دادن نام است. اما امروز پاکت نامه فقط به تنهایی استفاده قدیمی خود را ندارد، بلکه با کمک آن می‌توان اطلاعات زیادی درباره یک برند تجاری را انتقال داد.

پاکت پستی به وسیله‌ای برای تبلیغات و بازاریابی در دنیای مدرن امروز تبدیل شده است. برای رسیدن به این هدف شرکت‌های تجاری مختلف طرح‌های مورد نظر خود را بر روی پاکت پستی چاپ می‌کنند. طراحی پاکت پستی اولین بار در چین باستان و برای مکاتبات سلطنتی مورد استفاده قرار گرفت. البته شکل پاکت‌های اولیه بسیار متفاوت از پاکت پستی امروز بوده است، ولی کارکرد تقریباً مشابه داشتند.

 

پاکت پستی

کاربردهای متفاوت طراحی پاکت پستی

 در صورتی که شما صاحب یک برند تجاری هستید، با کمک پاکت پستی می‌توانید نامه‌های اداری، قراردادها و هدایای تبلیغاتی را ارسال کنید. البته این کارها تنها بخشی از کاربردهای پاکت پستی است. با توجه به کارکردی که از پاکت پستی به دنبال آن هستید و با توجه به برند تجاری خاصی که دارید طراحی پاکت پستی را انجام دهید، تا علاوه بر کاربرد معمولی پاکت، به طور نامحسوس تبلیغات تجاری برند خود را هم انجام داده باشید.

 به طور کلی طراحی پاکت پستی و چاپ پاکت پستی برای مقاصد مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه بخشی از آن‌ها ذکر می‌شود:

  •  پاکت پستی برای قرار دادن سی دی
  • استفاده برای فرستادن هدایای تبلیغاتی و نقدی
  • ارسال فاکتور
  • قرار دادن لیست قیمت
  • استفاده از پاکت پستی برای ارسال بروشور و کاتالوگ تجاری
  • پاکت‌های پستی در سایزهای بزرگ برای ارسال مدارک استفاده می‌شود
  • ارسال کالاهای سبک و قابل حمل
  • طراحی پاکت پستی برای ارسال کارت های دعوت، کارت پستال و کارت تبریک
  • پاکت پستی در سایزهای بزرگ مناسب ارسال سررسید کتاب
  • و...

 همان‌طور که ملاحظه می‌کنید استفاده از طراحی پاکت پستی محدود به چند کار کوچک نیست. تمامی موارد ذکر شده می‌تواند راهی برای تبلیغات برند تجاری شما باشد. به عبارتی با کمک یک روش ساده و ارزان قیمت راه طولانی تبلیغات را تا حدود زیادی به بهترین شکل می‌توان طی کرد.

 

 انواع طراحی پاکت پستی

چاپ پاکت پستی در طرح، رنگ، ابعاد و جنس‌های متفاوت صورت می‌گیرد. اما به طور کلی پاکت‌های پستی با توجه به نوع مصرفشان و اندازه پاکت به سه دسته کلی قابل تقسیم هستند. این تقسیم بندی شامل پاکت A4، پاکت A5 و پاکت ملخی است.

 پاکت A4

 این پاکت پستی در سایز ۲۳ در ۳۱ و یا ۲۱ در ۲۹.۷ سانتی‌متر اندازه‌گیری می‌شود. همچنین در پاکت A4 پاکت از بالا و یا از کنار و عرض باز می‌شود و لبه آن صاف یا گرد است. شرکت‌های مختلف با توجه به نوع و زمینه فعالیت تجاری خود طراحی پاکت پستی را در نظر می‌گیرند و از پاکت پستی برای ارسال مواردی چون قراردادها، فاکتورها و کاتالوگ‌ها استفاده می‌کنند.

 پاکت A5

این پاکت کاملا شبیه به پاکت A4 است و فقط از نظر اندازه با آن تفاوت دارد. سایز پاکت به طور استاندارد ۱۶ در ۲۲ سانتیمتر است و می‌توان در رنگ و طرح‌های مختلف چاپ پاکت پستی را انجام داد. همچنین پاکت با توجه به سایز کوچکتری که دارد برای ارسال نامه استفاده می‌شود.

 

پاکت a4

پاکت ملخی

 نام دیگر پاکت پستی ملخی پاکت پالتویی است. طراحی پاکت پستی ملخی در ابعاد و اندازه‌های ۲۲ در ۱۱ سانتی متر انجام می‌شود. این پاکت متداول‌ترین و ساده‌ترین نوع پاکت پستی است و درب آن در قسمت  طول پاکت قرار دارد. همچنین لبه آن ممکن است اشکال متفاوت صاف، تیز، گرد و یا ذوزنقه طراحی شود. در ساخت و طراحی پاکت پستی ملخی از جنس کاغذ و مقوای کاهی، گلاسه، تحریر و غیره استفاده می‌شود.

چاپ پاکت پستی ملخی فقط محصور به رنگ سفید نیست و می‌توان از رنگ‌های متنوع در آن استفاده کرد. همچنین در صورتی که شرکت و یک برند تجاری قصد چاپ لوگوی خود بر روی پاکت ملخی را داشته باشد، چاپ پاکت پستی بیشتر در قسمت پشت آن صورت می‌گیرد. البته گاهی اوقات نیز لوگوی یک سازمان یا موسسه را بر روی در پاکت ملخی چاپ می‌کنند.

 به غیر از سه نوع کلی طراحی پاکت پستی که اشاره شد، انواع دیگری از پاکت چاپ می‌شود که مصارف بسیار کمتری دارند و متداول نیستند. به طور مثال پاکت سی دی از آن جمله است. همچنین پاکت نامه ژاپنی نوع دیگری از طراحی پاکت پستی است که شباهت زیادی به پاکت نامه معمولی دارد. فقط تفاوت در این است که درب پاکت ژاپنی به جای طول از عرض می‌شود. در مجموع می‌توان انواع مختلفی از پاکت پستی را در طرح ها، رنگ‌ها و جنس‌های مختلف طراحی کرد که هر کدام بر اساس خواست شرکت و برند تجاری متفاوت است.

 

 روش‌های مختلف چاپ پاکت پستی

 در حالت کلی طراحی و چاپ پاکت پستی به دو روش دیجیتال و افست صورت می‌گیرد. چاپ پاکت پستی به روش دیجیتال یا فوری روشی سریع است که با صرف مدت زمان کم می‌توان چاپ پاکت پستی را انجام داد. همچنین پاکت‌هایی که با روش دیجیتال تولید می‌شوند، کیفیت بالایی دارند. هزینه چاپ پاکت پستی به روش دیجیتال نیز با توجه به اندازه،شکل، رنگ، جنس پاکت و نوع طراحی آن متفاوت خواهد بود.

 در روش چاپ پاکت پستی به روش افست کیفیت بالایی در چاپ وجود دارد. در این روش چاپ پاکت پستی در تیراژ بالا و سفارشی سازی صورت می‌گیرد. به همین جهت اگر قصد چاپ پاکت پستی در اندازه و تیراژ بالا داشته باشید، هزینه آن کاملاً اقتصادی و مقرون به صرفه خواهد بود.

 

پاکت

 مزایای طراحی پاکت پستی

 در حال حاضر در دنیایی زندگی می‌کنیم که تمام فاکتورهای اطراف ما سعی در تبلیغات کالاها و خدمات خاصی دارند. در همین شرایط اگر شما دارند یک برند تجاری و یا سرمایه گذاری باشید، با رقبای بسیار زیادی مواجه خواهد بود. به عبارت دیگر در یک میدان رقابت و مسابقه سخت قرار دارد و باید از تمامی‌توان خود به اشکال متفاوت کمک بگیرید تا بتوانید موفق شوید.

 در این بین یکی از راه‌های جالب توجه بهره‌گیری از چاپ و طراحی پاکت پستی است. شما می‌توانید با درج لوگو نام شرکت خود و یا شعاری که برای سازمان در نظر گرفته‌اید، نظر مخاطبان را به سمت خود جلب نمایید. انتخاب به جا و درست لوگو و چاپ پاکت پستی می‌تواند آگاهی بقیه را نسبت به برند و تجارت شما بالا ببرد.

 به عنوان دارنده یک برند تجاری سعی کنید که طراحی پاکت پستی به بهترین شکل صورت گیرد و باید از یک طراحی زیبا و کامل استفاده کنید که مطابق نیازها و اهداف سازمان شما باشد و بتواند نظر مخاطبان را به سمت شما به بهترین شکل متمایل کند. در این بین مزایای پاکت چاپ پاکت پستی غیرقابل انکار است. در ادامه برخی از این مزایا ذکر می‌شود.

  • چاپ پاکت پستی راهی برای بازاریابی درست: روش‌های متفاوتی برای بازاریابی وجود دارد اما اگر در طراحی چاپ پاکت پستی نهایت دقت، ظرافت و زیبایی را رعایت کنید می‌تواند راهی برای بازاریابی و ترقی سازمان و برند تجاری شما باشد.
  • چاپ پاکت پستی راهی برای برند سازی قوی: وقتی طراحی برند تجاری بر روی پاکت پستی به درستی صورت گیرد، در ذهن مخاطب برای مدت‌های طولانی باقی خواهد ماند. اما آنچه که مهم است طراحی درست پاکت است که برند را به شکل زیبا و خاص نشان بدهند و بتواند در ذهن مخاطب به یادماندنی باشد.
  • چاپ پاکت پستی با سایزهای متفاوت در مسیر بازاریابی: فقط شکل لوگو و طراحی بر روی پاکت تأثیرگذار نیست. در کنار این مسئله باید به سایز مناسب پاکت نیز توجه کنید و به همین دلیل بهتر است از طراحان خبری که در طراحی و چاپ پاکت پستی فعال هستند کمک بگیرید تا متناسب شغل سرمایه گذاری و برند تجاری شما طراحی را انجام دهند.
  • چاپ پاکت پستی با توجه به کیفیت و ظاهر پاکت: در ادامه توجه به نوع طراحی و چاپ پاکت پستی، توجه به کیفیت کاغذ آن و ظاهر پاکت نیز مهم است. سعی کنید از پاکتی با کیفیت بالایی کاغذ استفاده کنید. همچنین چسب پاکت نیز باید کیفیت خوبی داشته باشد و از نوع دو طرفه باشد. رعایت نظافت و تمیزی در نوع چسب پاکت و ظاهر پاکت می‌تواند تاثیر زیادی بر روی مشتری داشته باشد.
  • طراحی پاکت پستی در طرح و رنگ‌های متنوع: خودتان را به کاربرد یک رنگ در پاکت پستی محصور نکنید. می‌توان از رنگ‌های متنوع در چاپ پاکت پستی استفاده کرد تا اثرگذاری بیشتری نیز داشته باشد.

روش‌های متفاوتی برای بازاریابی و اعتبار بخشیدن به کسب و کار وجود دارد که می‌توان از آن‌ها در برندسازی شرکت بهره برد. یکی از روش‌های موثر و ارزان طراحی پاکت پستی و چاپ آن است. البته ذکر این نکته مهم است که چاپ پاکت پستی برای تاثیرگذاری بر مشتری است. از این جهت که مخاطب بارها طرح و رنگ روی پاکت را مشاهده می‌کند و به طور ناخودآگاه بر روی او تاثیر مثبت و یا منفی خواهد گذاشت. به همین جهت اگر به دنبال طراحی پاکت پستی هستید، حتما از یک طراح خبره در این زمینه کمک بگیرید تا بالاترین بازدهی را برای شما به ارمغان بیاورد.

 تماس با ما

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید